اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

کلمات کلیدی

3 فاز صنعت خودرو

3 فاز صنعت خودرو
عبدالله توکلی‌لاهیجانی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت

​​​​​​از سال ۹۶ و پس از اعمال تحریم‌ها، صنعت خودروسازی دچار افت ناگهانی در تیراژ شد، به طوری که ابتدا به نصف رسید و در ادامه نیمی از خودروهای تولیدی به‌صورت ناقص تولید می‌شد.

روزنامه ایران: این مسائل در عمل بازار را دچار افت در عرضه و افزایش تقاضا کرد و شکافی ایجاد شد که به نابسامانی بازار انجامید. در مواجهه با این وضعیت یک برنامه در سه فاز و مرحله طراحی شد که مرحله نخست آن، تثبیت جریان تولید بود که تاکنون دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده است.از ابتدای امسال تا نوزدهم مرداد ماه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته فقط ۷۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده بود. همچنین میزان تعهدات معوق خودروسازان به کمتر از ۱۰‌هزار دستگاه کاهش یافته و میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌ها نیز کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است؛ این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۱۷۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها وجود داشت؛ بر این اساس ثباتی در جریان تولید اتفاق افتاده است. از سال ۹۷ تاکنون صنعت خودروی کشور دچار آفت مزمن تولید خودروهای ناقص و شکنندگی جریان تولید شده بود که امسال با افزایش قریب به ۳۰۰ درصدی تولید خودروهای کامل، پس از بیش از سه سال جریان عبور مستقیم خودروها ایجاد شد و برخی از محصولات خودروسازان از قرعه‌کشی خارج شد. فاز دیگر آنکه، پوست‌اندازی پلتفرمی و رفتن به سمت دانش‌بنیان شدن در صنعت خودرو هدفگذاری شده و اکنون یک‌ گذار پلتفرمی طراحی شده است تا بر اساس آن به سمت تیراژ اقتصادی و مقیاس اقتصادی تولید حرکت کنیم. بر این اساس‌ گذار از فضای یأس آلود خودروی کشور و رسیدن به بالندگی در این صنعت دور از ذهن نیست.مطابق چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار است جزو ۱۰ کشور برتر خودرویی جهان در آن سال باشیم و بر اساس آن لازم است با پلتفرم‌های موجود به هم‌افزایی بپردازیم و در فاز سوم، به گشایش و گسترش بازارهای صادراتی فکر خواهیم کرد.تنها در این صورت است که می‌توان صنعت خودروی کشور را به‌عنوان موتور محرکه کشور در گام دوم انقلاب معرفی کرد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

کپی