اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

گفت و گوی ایران آنلاین با یکی از ترانه‌سراهای موفق اردبیلی

ترانه‌ای که خوانده نشود کمتر شنیده می‌شود

ترانه‌ای که خوانده نشود کمتر شنیده می‌شود
سولماز نعمتی خبرنگار

ترانه بخاطر درآمیختنش با موسیقی و پیچیدن طنینش در میان مردم راحت‌تر در اذهان می‌ماند. مردم زیر لب ترانه‌ها را زمزمه می‌کنند و به ترتیب مهر جاودانگی بر آنها می‌زنند.

به گزارش ایران آنلاین، یکی از ترانه‌سراهای اردبیلی بهرام‌ پورنعمت است که 10 سال است در زمینه ترانه‌نویسی فعالیت دارد. پورنعمت 28 سال سن دارد و تا به حال برای تعدادی از خواننده‌های نسل جوان ترانه نوشته است. با او گفتو گویی ترتیب داده‌ایم که در پی  می‌خوانید.


-  نوشتن متن ترانه را چطور شروع کردید؟


اول شعر می‌نوشتم. اما بعدها فهمیدم که استعدادم در ترانه است. دوستان و افرادی که در این زمینه فعالیت داشتند، همگی معتقد بودند در ترانه موفق‌تر خواهم بود. من نیز این راه را انتخاب کردم.


- عده‌ای می‌گویند کسی که با موسیقی آشنایی چندانی ندارد، نمی‌تواند ترانه بنویسد. نظر شما چیست؟


موسیقی و ترانه تا حدودی به یکدیگر مرتبط هستند اما نمی‌شود گفت نباشد ترانه خالی از آهنگ خواهد بود. موسیقی ترانه باید در دل خود ترانه وجود داشته باشد. به اصطلاح ریتم و آهنگ داشته باشد و با اضافه شدن موسیقی به آن کامل تر شود.


- از وضعیت ترانه‌نویسی در اردبیل اطلاع دارید؟


اطلاع دقیقی ندارم ولی تا جایی که می‌دانم این روزها تعداد ترانه‌نویس‌ها زیاد شده ولی اگر کلاس‌های ویژه ترانه‌نویسی اصولی وجود نداشته باشد، موفقیتی حاصل نخواهد شد.


- روابط شما با گروه‌های موسیقی چگونه است؟


برای تولید موسیقی یک تیم قوی لازم است. تیمی متشکل از ترانه‌نویس، خواننده، نوازنده و آهنگساز و... برای بهتر درآمدن کار تیم باید باهم همکاری صمیمانه‌ای داشته باشند. تیمی که من با آنها کار می‌کنم همه دوستان نزدیک من هستند و رابطه خوبی باآنها دارم. به اصطلاح زبان همدیگر را خوب می‌فهمیم و همدیگر را درک می‌کنیم.


- برای چند تا از ترانه‌هایتان آهنگ ساخته شده است؟


تا به حال روی سه مورد از ترانه‌هایم آهنگ ساخته شده و ضبط شده است. اخیراً هم با یکی از دوستانم در حال اجرای کاری مشترک هستیم که در مرحله آهنگسازی قرار دارد.


- چرا ترانه‌نویس‌ها در اردبیل کمتر شناخته شده هستند؟


همانطور که نمایشنامه برای اجرای روی صحنه تئاتر نوشته می‌شود و بدون اجرا به کمال هنری خود نمی‌رسد ترانه هم برای خوانده شدن نوشته می‌شود. متأسفانه در اردبیل خواننده‌های حرفه‌ای زیادی نداریم. منظورم خواننده‌هایی است که مردم او را بشناسند و کارهایش را مرتب پیگیری کنند. ترانه‌ای هم که خوانده نشود کمتر شنیده می‌شود و برای همین ترانه‌نویس‌ها زیاد شناخته شده نیستند.


- نظرتان درباره تشکیل انجمن ترانه‌نویس‌ها چیست؟


وجود انجمن نه تنها در ترانه‌نویسی بلکه در همه زمینه‌های هنری لازم است. هنرمندان بزرگ در بستر و فضای هنری می‌تواند کامل پرورش پیدا کند. برای همین وجود چنین انجمن‌هایی اولاً انرژی و انگیزه لازم را به ترانه‌نویس‌ها می‌دهد و همچنین در جریان ترانه‌نویسی روز اردبیل و ایران قرار می‌گیرند.


- تا به حال به فکر چاپ ترانه‌هایتان به شکل کتاب بوده‌اید؟


به نظر من برای یک ترانه‌نویس، خوانده شدن ترانه‌هایش به چاپ آنها به صورت کتاب اولویت دارد. اگر دقت کرده باشید خیلی از ترانه‌نویس‌های مشهور ایران و جهان بعد از اینکه ترانه‌هایشان خوانده می‌شود و اقبال عمومی می‌یابد آنها را به شکل کتاب در می‌آورند. البته این نظر من است؛ بعضی‌ها می‌نویسند و چاپ می‌کنند تا شاید کارشان مورد توجه دیگر خواننده‌ها و یا آهنگسازان قرار گیرد.


- به نظر شما فرق ترانه با شعر چیست؟


اینها در ذات با هم متفاوت هستند و قواعد و اصول جداگانه‌ای باهم دارند. البته شباهت هایی هم دارند. ترانه به پیچیدگی شعر و مخصوصاً شعر مدرن نیست. ترانه باید طوری نوشته شود که مخاطب به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند و به راحتی آن‌ را به خاطر بسپارد. به نظر من ترانه بخاطر اجرایش با موسیقی باید خلی خلاصه‌ و فشرده باشد چرا که زمان مشخصی دارد که باید در آن زمان حرف خود را تمام کند. ولی در شعر این محدودیت‌ها وجود ندارد. شعرهایی داریم که بسیار طولانی هستند.


- ترانه مانند شعر قالب‌های متفاوتی دارد؟


همانطور که شعر در قالب‌های موزون و قدیمی و قالب آزاد نوشته می‌شود ترانه هم در قالب‌هایی بصورت موزون و آزاد نوشته می‌شود.


- خواندن ترانه‌های با قالب آزاد راحت‌تر است یا موزون؟


مسلما خواندن یک ترانه موزون آسان تر است. چون علاوه بر موسیقی بیرونی که روی آن ساخته می‌شود از نوعی موسیقی درونی هم برخوردار است. یافتن ریتم ترانه آزاد خیلی سخت است. خواننده باید خلاقیت زیادی از خودش نشان بدهد و چون فقط خواننده‌های بزرگ چنین خلاقیتی را دارا هستند برای همین اگر توجه کنید ترانه‌هایی که در قالب آزاد نوشته می‌شوند را خواننده‌های حرفه‌ای و با استعداد می‌خوانند.


- معمولاً ترانه روی آهنگ ساخته می‌شود یا آهنگ روی ترانه؟


قانون مشخص و ثابتی وجود ندارد که بگوییم اول باید کدام یک ساخته شود و دومی روی آن تنظیم شود. ممکن است روی آهنگی ترانه ساخته شود و یا برعکس. بستگی به موقعیتش دارد اما معمولاً چیزی که بیشتر وقت‌ها اتفاق می‌افتد این است که اول ترانه نوشته می‌شود و بعد روی آن آهنگساز، آهنگ مناسبی می‌سازد.


- چه ترسیمی از افق پیش‌روی ترانه اردبیل دارید؟ 


با توجه به استعدادهای نوظهور و جوان و پرانرژی که در حال حاضر در اردبیل فعالیت می‌کنند می‌توان به آینده امیدوار بود. ولی متأسفانه مردم و مسئولان آنطور که انتظار می رود به کارهای هنری و موسیقی بها نمی دهند در حالیکه روح هنرمند در آثارش دمیده می شود و اگر از آثارش حمایت نشود، هنرمند در گذر زمان دچار یأس و خسران می‌شود.


- آخرین سخن؟
امیدوارم در پرتو حمایت مردم و مسئولان از هنر موسیقی و ترانه، شاهد درخشش اردبیل در این عرصه پرارزش باشیم.

کپی