اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

نقش رسانه‌ها در طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها

نقش رسانه‌ها در طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها
احمد مرادپور کارشناس رسانه

طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تدبیر هوشمندانه و مقتدرانه دولت سیزدهم در تحقق عدالت و با هدف افزایش توان قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر جامعه و نیز مقابله با خارج شدن سرمایه‌های ملی از کشور از طریق قاچاق است.

به گزارش ایران آنلاین، در طرح مهم مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در بین مردم تلاش شده یارانه‌ها به جای اختصاص به کالاها، مستقیماً به دست مردم برسد و ضمن عدم تحمیل افزایش هزینه‌ها به مردم جلوی مفاسد اقتصادی، قاچاق، رانت، احتکار و...گرفته خواهد شد.
دولت سیزدهم با جسارت تمام در زمینه مدیریت ارز ترجیحی با اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها برای حمایت از دهک های پایین جامعه و اقشار ضعیف و جلوگیری از فساد و رانت با ساماندهی ارز ترجیحی را آغاز کرده تا در مسیر اصلاح ساختار اقتصادی و برقراری عدالت گامی مهم بردارد.
بدون شک با اجرای این طرح بزرگ و ارزشمند اقتصادی، گلوگاه های فساد و رانت و قاچاق، مسدود و توزیع کالا به صورت عادلانه به ویژه در بین اقشار ضعیف صورت خواهد گرفت.
برای اجرای دقیق و بهتر این طرح  باید دولت در کنار مردم باشد  و حمایت از منافع مردم و معیشت آنها را خط قرمز خود بداند و رسانه‌ها  و شبکه‌های اجتماعی را همراه خود قرار دهد تا توطئه هاو فضاسازی‌های مخالفان و معاندین نظام و تلاش هماهنگ و گسترده برای ناامید کردن مردم و ناکارآمد کردن این طرح بزرگ ملی  را خنثی کند زیرا آنها با آگاهی از ظرفیت‌ها، اراده و نیروی انسانی کشور مخالف قرار گرفتن اقتصاد کشور روی ریل اصلی و در مسیر توسعه هستند.
دولت باید مرز بین گرانی و گران‌فروشی را  تعیین کند و در صورت تغییر قیمت‌ها باید موضوع را  شفاف و با ارائه دلایل به مردم اطلاع‌رسانی کند. یکی از این راه‌های شفاف‌سازی لزوم درج قیمت بر کالاها، تأمین کالای اساسی توسط دستگاه‌های متولی و نظارت بصورت دقیق و درست و برخورد با تخلف و متخلفان با هدف بازدارندگی است..
رسالت امروز رسانه‌ها، نخبگان، صاحب نظران، اندیشمندان و همه کسانی که دارای پایگاه مردمی هستند، حرکت در مسیر جهاد تبیین و تشریح ماهیت این طرح مهم اقتصادی که سبب اصلاح بسیاری از ساختارهای معیوب اقتصادی و حذف گلوگاه‌های فساد در شبکه توزیع می‌شود تا نگرانی‌های احتمالی مردم برطرف شود.
«اجماع بین مسئولان»، «اقناع افکار عمومی، نخبگان و مردم» و «حمایت از منافع مردم خصوصاً اقشار محروم» سه اصل مد نظر دولت در اجرای تصمیمات مهم اقتصادی است، همه اینها با همیاری رسانه‌ها میسر است .
اصحاب رسانه در جهت‌دهی به افکار عمومی و  بعنوان رکن مهم توسعه، همواره در آگاهی‌بخشی به جامعه و تسهیل و تسریع در انجام برنامه‌های دولت پیشقدم بوده‌اند و به عنوان آئینه‌ای تمام نما و مورد اعتماد، انعکاس‌دهنده مسائل و مشکلات مردم به مسئولان و برنامه‌ها و اهداف دولت در تمامی زمینه‌های سیاسی،اقتصادی و فرهنگی به مردم هستند.
رسانه‌ها، ضمن اهتمام در اقناع‌سازی منطقی افکار عمومی و روشنگری از طریق جهاد تبیین و تزریق آرامش در جامعه باید به صورت مستمر بر توزیع کالا و پیشگیری از هرگونه کمبود یا افزایش قیمت به عنوان چشم بینا،  نظارت دقیق داشته و در این مورد اطلاع‌رسانی انجام دهند، زیرا  اجرای این طرح برای نظام بسیار حیاتی و مهم است.
حضور فعال و دقیق رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در صحنه برای تشریح، روشنگری، اقناع‌سازی و تبیین اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، یک تکلیف ملی است. رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی جامعه با دولت باید در خط مقدم ایفای این رسالت خطیر قرار گیرند و با بهره گیری از تکنیک‌های موثر ارتباطی، به تبیین بایدها و نبایدهای اجرای این طرح از جمله بیان شرایط بحرانی غذا در جهان امروز و دورنمای مخاطره‌آمیز امنیت غذایی در کشور، ‌مفسده آمیز بودن ارز ترجیحی، جلوگیری از قاچاق کالاهای یارانه دار و برنامه دولت برای بهینه سازی تخصیص یارانه‌ها بپردازند.
اجرای این طرح اقدامی مهم در اقتصاد مملکت است و انجام کامل و جامع این طرح نیازمند صبر، شکیبایی و حمایت مردم و روشنگری و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و پای کار آمدن همه مسئولان به عنوان خادم مردم هستند تا این طرح به عنوان یک تکلیف ملی و یک وظیفه قانونی در جامعه اجرا شود، زیرا  تاثیر بلند مدت این طرح  در آینده بسیار مثبت خواهد بود.
احمدمرادپور

کپی