اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

کلمات کلیدی
ایران آنلاین از نحوه احداث کمربندی‌های شهر اردبیل گزارش می‌دهد:

گذر خطرناک کمربندی از بیخ گوش مردم

گذر خطرناک کمربندی از بیخ گوش مردم
سولماز نعمتی خبرنگار

جاده‌های کمربندی به منظور روان سازی ترافیک و کاهش خسارات ناشی از تصادفات در شهرها احداث می‌شود. تقریبا اکثر شهرهای بزرگ دارای چندین جاده کمربندی و بزرگراه‌های طویل و عریض هستند. اما وقتی این کمربندی در مسیر و مرکز شهر قرار می‌گیرد مشکلات زیاد مالی و جانی به وجود می‌آورد.

به گزارش ایران آنلاین، در شهر اردبیل در حال حاضر 2 کمربندی اجرا شده که هر 2 در داخل محدوده شهری واقع شده‌اند و کمربندی سوم که در سال ۸۹کلنگ زنی شد، به منظور کاهش بار ترافیک شهر اردبیل و هدایت کردن خودروهای سنگین مانند تریلی و اتوبوس‌های بین‌شهری از محدوده شهری به خارج از شهر تعبیه شده بود. در سال ۹۱ عملیات این پروژه آغاز شد و علیرغم تلاش های صورت گرفته اما تاکنون نتوانسته به بهره‌برداری برسد و همچنان خودروهای سنگین از کمربندی دوم که به نوعی درون شهر قرار گرفته، عبور می‌کنند؛ عبوری خطرناک از بیخ گوش مردم!
از هر کسی راجع به فلسفه وجود کمربندی سئوال شود به طور قطع خواهد گفت کمربندی همانطور که از نامش بر می‌آید باید از اطراف شهر بگذرد اما در شهر اردبیل کمربندی‌ها از میان شهرک‌های کارشناسان، کشاورز، گلستان و دیگر شهرک‌های همجوار شهر می گذرد به طوریکه امنیت و آسایش مردم را به خطر انداخته است.
اهمیت موضوع احداث کمربندی در شهر اردبیل به عنوان یک ضرورت اکنون به یکی از دغدغه‌های جدی مردم  تبدیل شده تا جاییکه در اظهارات مختلف خواهان ساماندهی این وضعیت شده‌اند، به گونه ای که مردم این مناطق این موضوع را نخستین و مهمترین مشکل شهر می‌دانند.
مکاییل نعمت‌زاده از ساکنان این منطقه و گله‌مند از وضعیت نامناسب محوطه زندگی‌اش، معتقد است عبور ماشین‌های سنگین در کمربندی دوم که از وسط شهر اردبیل عبور می کند، موجب شلوغی، ترافیک بیش از حد و مخاطرات جانی شهروندان شده است.
وی می‌گوید: این کمربندی علاوه بر شلوغی و ترافیک منجر به ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی‌های دیگر شده و از مسئولان می‌خواهیم این موضوع را پیگیری و حل و فصل کنند.
یکی دیگر از شهروندان اردبیلی ساکن این منطقه معتقد است که مشکلات کمربندی دوم مهمترین معضل شهر اردبیل است.
وی با بیان اینکه خیابان‌های اصلی شهر ما محل رفت و آمد ماشین‌‎های سنگین تبریز، ارومیه، رشت و تهران شده است، تصریح می‌کند: وجود این همه ماشین‌های سنگین مشکلات بی‌شماری برای مردم بوجود آورده است.
فاطمه امیری یکی از شهروندان این منطقه است و به گفته خودش ۳۰ سال است در این محل زندگی می‌کند. وی در این باره می‌گوید: متاسفانه به دلیل عبور ماشین‌های سنگین از این کمربندی معمولا شاهد تصادفات ناگوار هستیم. در دهه‌های قبل که تعداد ماشین‌ها به این اندازه نبود نیز تصادفات ناگوار داشتیم اما تعدادش به زیادی تصادفات امروزی نیست. وی ادامه می‌دهد: با گذشت زمان و افزایش ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی محیط زیست شهری هم اضافه شد و دیگر باید کمربندی سوم به بهره‌برداری برسد تا بیشتر از این خسارت جانی و مالی نزده باشد.
وی ادامه می‌دهد: وجود کمربندی دوم از وسط شهر اردبیل به شدت چهره شهر را تخریب کرده و موجب ایجاد خساراتی از جمله آسیب دیدن مکرر آسفالت، تخریب جدول‌های کنار خیابان، مخدوش شدن چهره بصری شهر و ... اشاره کرد که همگی ناشی از تردد خودروهای سنگین از کمربندی دوم شهر است.
وی اظهار می‌دارد: مسئولان استانی، شهری و نمایندگان مجلس باید برای رفع مشکلات ترافیکی شهر گردشگرپذیر اردبیل چاره‌اندیشی کنند. در حال حاضر، میادین ورودی شهر که در کمربندی(بزرگراه بسیج) قرار دارند به دلیل تداخل عبور ماشین‌آلات سنگین با سواره‌ها باعث گره ترافیکی و بروز حوادث مالی و جانی در این نقاط می‌شود؛ بنابراین یا باید کنارگذر احداث شود تا عبور ماشین‌آلات سنگین‌رو از داخل شهر شاهد نباشیم یا مسئولان باید به فکر احداث تقاطع غیرهم‌سطح در این میادین یعنی وحدت، ایثار، آزادگان و فاطمیون و کشاورز و ... باشند.
مهندس جعفرزاده از مسئولان و ناظران طرح اداره راه و شهرسازی اردبیل است، وی در خصوص مشخصات و شرایط کنونی پروژه می‌گوید: با توجه به توسعه شهر و رشد جمعیت و افزایش وسائط نقلیه عمومی و شخصی، خیابان‌ها و معابر عمومی شهر جوابگوی ترافیک نبوده و از طرفی به جهت توریستی بودن، شهر اردبیل به عنوان چهارراه مهمی مطرح می‌شود که ارتباط آستارا، مشکین شهر، دشت مغان، خلخال، نیر سپس سرعین، سراب، بستان آباد و تبریز را برقرار می‌ کند.
وی می‌افزاید: با احداث یک حلقه کامل به دور این شهر، عبور ترافیک منطقه را بسیار روان‌تر و ایمن‌تر خواهد کرد.
جعفرزاده در ادامه از مشخصات پروژه می‌گوید: پروژه به طول 54 و ۲ کیلومتر در ۴ قطعه تحت عنوان کنارگذرهای غربی، جنوبی، شرقی و شمالی مطالعه شده است و قطعات غربی و جنوبی به طول ۳۰ کیلومتر به قرارگاه سازندگی خانم الانبیا واگذار شده که ۸ کیلومتر از آن بایک لایه آسفالت بصورت بزرگراه احداث شده و ۹ کیلومتر دیگر در  مرحله عملیات خاکی و پل سازی قرار دارد.
کارشناس اداره راه و شهرسازی اردبیل ادامه می‌دهد: پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور، ۱۶ درصدو پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۹ درصد است که اعتبار هزینه شده برای آن تاکنون حدود 132300 میلیون ریال برآورد شده‌است.
این مسئول با بیان اینکه قرارداد مذکور به جهت محدودیت اعتباری مطالبات پیمانکار و همچنین مشکلات تملک اراضی، ادامه مسیر بر اساس ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان تحویل شده است،همچنین اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل و بهره‌بردای از پروژه مذکور به مبلغ 11میلیارد و 540 میلیون ریال برآورد شده‌است.

امید است که با تلاش مسئولان شهری و اداره‌کل راه و شهرسازی شاهد تسریع در اصلاح جانمایی کمربندی های شهر اردبیل باشیم.

کپی