اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
استاندار هرمزگان در حاشیه آب‌اندازی کشتی پشتیبان ماهیگیری پارس صدف:

توسعه صنعت کشتی‌سازی در رأس اهداف توسعه هرمزگان است

توسعه صنعت کشتی‌سازی در رأس اهداف توسعه هرمزگان است

جایگاه اصلی صنعت کشتی سازی در همه برنامه‌های توسعه ایران با محوریت اقتصاد دریا دیده شده و ضرورت دارد در راستای رونق و شکوفایی هرچه بیشتر صنعت کشتی‌سازی کشور گام‌های بنیادین برداریم.

مهین حیدری/ خبرنگار
به گزارش ایران آنلاین، استاندار هرمزگان در حاشیه آیین به آب‌اندازی شناور پشتیبانی پارس صدف در مجتمع ایزوایکو، ضمن تبریک سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، با بیان اینکه هرمزگان، جایگاه اصلی صنعت کشتی‌سازی و در مفهوم کلان آن اقتصاد دریاست، گفت: هر استانی در بخشی دارای نقش و کارکردی ملی است که که اصلی ترین نقش استان هرمزگان اقتصاد دریامحور است.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته کشتی‌سازی رونق مد نظر را نداشته است، گفت: کشورهای مختلفی مثل کره جنوبی و کشور ترکیه که اخیراً وارد این عرصه شده است، رقابت در این عرصه علی‌رغم اینکه زیرساخت‌های خوبی در کشور داریم، سخت کرده‌است که باید با همت و اراده ملی و بهره‌گیری از دانش بومی در این زمینه گام‌های بنیادین برداریم.
دوستی، با اشاره به حمایت کشورهای مختلف از صنعت کشتی‌‌سازی، تصریح کرد: با حمایت‌های دولتی در این بخش به هیچ وجه موافق نیستم اما نیاز به حمایت‌های مقطعی وجود دارد؛ به عبارت دیگر، اگر بخواهیم از این صنعت به‌صورت منطقی حمایت کنیم، با توجه به برنامه پنج ساله هرمزگان برای تبدیل شدن به قطب نخست تولید فولاد کشور، یکی از راه‌های توسعه این است که خوشه‌های صنعتی مرتبط تعریف شود و یکی از حوزه‌های صنعتی مرتبط صنعت کشتی‌سازی است که صنایع فولاد باید توسعه پیشین و پسین را بر اساس مکانیزم تقاضا توسعه بدهند.
دوستی گفت: صنایع فعال فولادی هرمزگان باید در راستای توسعه زنجیره صنعتی و برآورده کردن نیازهای صنایع مادر از جمله کشتی‌سازی گام بردارند و با تکمیل زنجیره پایین‌دست، تامین پایدار مواد اولیه و صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل این محصولات، می‌تواند کمک بسیار زیادی به صنعت کشتی‌سازی داشته باشد.
استاندار با تأکید بر اینکه پروژه‌های کشتی‌سازی باید به صورت EPC تعریف شود، افزود: متأسفانه بیشترین تمرکز ما روی بخش ساخت است در حالیکه باید قادر باشیم پروژه‌ها را در تمامی بخش‌های مهندسی، تأمین کالا و اجرا پیش ببریم.
دوستی، پروژه «پارس صدف» را یک گام درست در مسیر بهره وری برشمرد و یادآور شد: طبق برنامه ششم توسعه باید 30درصد رشد اقتصادی کشور از محل بهره‌وری تأمین شود که این پروژه می‌تواند یک نمونه عینی از این بهره‌وری باشد و جنبه مثبت این پروژه، حضور بخش خصوصی است.
وی، ضمن قدردانی از سرمایه‌گذاران این طرح و اعتماد به صنعت داخلی، اعلام کرد: از همه سرمایه‌گذارانی که با صنایع داخلی استان توافق کنند، تمام قد حمایت می‌کنیم و فرآیند اخذ مجوزها و عملیات بندری برای ترخیص کالاهای مورد نیاز آن‌ها را تسهیل خواهیم کرد.
استاندار هرمزگان، توفیق کشورها و ملت‌ها را منوط به همگرایی و همدلی همه بخش ها عنوان کرد و گفت:  اگر می‌خواهیم در کشور ما رشد و پیشرفتی اتفاق بیفتد، لازمه آن این است که همه ارکان از جمله بخش دولتی، خصوصی و مردم به عنوان محور اصلی گفتمان جمهوری اسلامی و دولت در کنار هم قرار بگیرند.
وی در پایان از زحمات مدیران، مهندسان و کارگران ایزوایکو و سرمایه گذار بخش خصوصی قدردانی کرد.
گفتنی است، شناور پشتیبانی «پارس صدف» که ۶۴ متر طول و حدود ۱۲ متر عرض دارد، قابلیت نگهدای و حمل ۵۰۰ هزار لیتر سوخت، ۴۵۰ تن ماهی و محصولات صید شده و ۳۵۰ هزار لیتر آب را دارد.
این شناور مایحتاج شناورهای صیادی بویژه شناورهای آب دور را در دریا تأمین می‌کنند و در مقابل آبزیان صید شده، آن‌ها را دریافت و به ساحل  منتقل می‌کند؛ با استفاده از این شناور، راندمان صید شناورهای صیادی افزایش و همچنین مدت زمان رفت و آمد و هزینه صید کاهش می‌یابد.

 

 

کپی