اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

ارزشیابی کیفی-توصیفی دانش‌آموزان ابتدایی تا ۱۲ خرداد ادامه دارد

ارزشیابی کیفی-توصیفی دانش‌آموزان ابتدایی تا ۱۲ خرداد ادامه دارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی کیفی توصیفی دانش‌آموزان ابتدایی تا ۱۲ خرداد ماه ادامه دارد.

به گزارش ایران آنلاین، رضوان حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره زمان و چگونگی ارزیابی دانش آموزان ابتدایی توضیح داد: براساس دستورالعمل ارزشیابی ابلاغ شده از سوی مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش، دانش‌آموزان از اول تا ۱۲ خردادماه در ارزشیابی نوبت دوم پایانی سال تحصیلی شرکت می‌کنند و پایان زمان آموزش براساس مصوبات موجود ۳۱ اردیبهشت ماه است.

وی افزود: دانش‌آموزان در این فاصله زمانی ایام امتحانات برای شرکت در ارزشیابی به مدرسه مراجعه می کنند و دیگر لزومی برای حضور در مدارس وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه ۲ سال گذشته در این دستورالعمل توصیه شده که معلمان برای پایه‌های اول تا پنجم حتما در کنار سایر ابزارهای ارزشیابی توصیفی، از آزمون کتبی هم در دروس ریاضی و فارسی در دوره اول ابتدایی و درس ریاضی، فارسی و علوم در دوره چهارم و پنجم استفاده کنند تا بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم.

حکیم‌زاده یادآورشد: همچنین امتحانات دانش‌آموزان پایه ششم براساس مصوبات قبلی شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه‌های موجود به صورت هماهنگ منطقه‌ای آزمون کتبی برگزار می‌شود.

امتحانات دانش‌آموزان پایه ششم براساس مصوبات قبلی شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه‌های موجود به صورت هماهنگ منطقه‌ای آزمون کتبی برگزار می‌شود

نمره‌ای برای دانش‌آموزان ابتدایی منظور نمی‌شود

وی همچنین با بیان اینکه اعلام نتایج دانش‌آموزان به صورت کیفی توصیفی است، گفت: برای دانش آموزان ابتدایی نمره وجود نداشته و همچنان هم نخواهیم داشت، باید بین رویکرد ارزشیابی توصیفی و نظام نمره‌گذاری تفکیک قائل شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: روش اعلام نتایج کیفی توصیفی، هیچ تغییری پیدا نمی‌کند و به هیچ وجه معلمان نباید نمره‌ای را برای دانش آموزان منظور کنند.

حکیم‌زاده ادامه داد: آزمون ابزار امتحان است اما به این معنا نیست که نتایج به صورت نمره باشد، نتایج همچنان به صورت کیفی توصیفی در ۴ سطح خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش اعلام می شود.

وی یادآورشد: همچنین نتیجه نهایی براساس نتایج ارزشیابی در طول سال تحصیلی، فعالیت دانش‌آموزان و ارزشیابی پایانی به صورت کیفی و توصیفی در کارنامه دانش‌آموز درج می‌شود.

ارزشیابی کیفی-توصیفی دانش‌آموزان ابتدایی تا ۱۲ خرداد ادامه دارد/ عدم برگزاری امتحانات در روزهای تعطیلی آلودگی هوا

دریافت کارنامه، یک هفته تا ده روز پس از پایان امتحانات

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دریافت کارنامه یک هفته تا ده روزپس از پایان امتحانات است و در اختیار خانواده‌ها قرار می گیرد.

حکیم زاده افزود: زمان اعلام نتایج ممکن است به صورت منطقه‌ای متفاوت باشد اما معمولا در خرداد ماه اعلام می شود.

امتحانات در روزهای تعطیلی عمومی آلودگی هوا، برگزار نمی‌شود

وی همچنین درباره شرایط برگزاری امتحانات در روزهای تعطیلی احتمالی به دلیل آلودگی هوا در کشور اظهار داشت: اگر دستورالعمل عمومی وجود داشته باشد که در روز خاصی به دلیل آلودگی هوا باید مدارس تعطیل باشد، تمام فعالیت مدارس اعم از امتحان و آموزش تعطیل می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امتحانات دانش‌آموزان در دوره ابتدایی از اول خردادماه برگزار می‌شود و تعداد دروس آزمون‌های کتبی هم بسیار کم است، بنابراین مدارس برنامه را به گونه‌ای تنظیم کنند که مشکل خاصی در این راستا ایجاد نشود.

دوره‌های جبران تثبیت و یادگیری رایگان است

حکیم‌زاده همچنین درباره آغاز مرحله دوم طرح جبران تثبیت و یادگیری اظهار کرد: برنامه این طرح تنظیم شده و به محض اتمام امتحانات دانش آموزان به منظور دریافت نتایج ارزشیابی نوبت دوم پیش بینی شده که مرحله دوم این طرح از اول تیر ماه آغاز شود.

ارزشیابی کیفی-توصیفی دانش‌آموزان ابتدایی تا ۱۲ خرداد ادامه دارد/ عدم برگزاری امتحانات در روزهای تعطیلی آلودگی هوا

وی با بیان اینکه جزئیات مرحله دوم طرح جبران تثبیت و یادگیری به زودی در دستورالعملی به مدارس ابلاغ می‌شود، گفت: دوره های آموزشی دوره طرح تثبیت و یادگیری رایگان است و دانش آموزان برای شرکت در کلاس‌ها نباید هزینه‌ای بپردازند.

به گزارش ایرنا، آموزش دانش آموزان پس از شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال ۹۸ در فضای مجازی تداوم یافت، آموزش مجازی هرچند که در این مدت از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان جلوگیری کرد اما به گفته مسوولان و کارشناسان آموزش و پرورش نتوانست جایگزین آموزش حضوری شود. 

معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برای به حداقل رساندن افت تحصیلی دانش آموزان، طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان را به ادارات کل استان ها ابلاغ کرد تا به این واسطه مشکلات یادگیری دانش آموزان رفع شود.



انتهای پیام/

 

کپی