اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
استاد برتر ایران در حوزه رباتیک و بانوی نخبه علمی در گفت و گو با ایران آنلاین:

عشق به وطن، ماندگارم کرد

عشق به وطن، ماندگارم کرد
فرزاد ملازاده خبرنگار

سیده سویلا سجودی استادبرتر ایران دختری از جنس مهارت‌آموزی و علم‌آموزی و عنوان‌دار بانوی سرپرست تیم‌های ایران و جهان در رقابت‌های ملی و بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی و ایده و ابتکارات، متولد 68 و اهل تبریز است.

به گزارش ایران آنلاین، وی از همان روزهای کودکی‌، علاقه خاصی به معلمی و تدریس داشت و این علاقه در همان سال‌های آخرتحصیل در مقطع دبیرستان برایش محقق شد و به عنوان مدرس شروع به تدریس در آموزشگاه های آزاد علمی کرد. شاید به لحاظ سنی بسیار جوان بود اما به دلیل علاقه به تدریس و تسلط کافی بر محورهای درسی، از همان ابتدای شروع به تدریس، نام‌آوازه شد و اغلب مراکز آموزشی کامپیوتر با او همکاری داشتند تا جایی که همزمان با قبولی در مقطع کارشناسی در رشته  علوم کامپیوتر به صورت تمام وقت در حال تدریس در مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی بود. او یک آرزو را در سر می پروراند و آن داشتنن مرکز آموزشی برای خودش بود.
سجودی، علاوه بر تدریس به تحصیل در مدارج بالاتر علمی نیز به شدت علاقه داشت و همزمان با تدریس مشغول تحصیل در مقطع ارشد مهندسی کامپیوتر نیز شد. درست با اتمام مقطع ارشد به عنوان یکی از اساتید شناخته شده در حوزه علوم نوین، رباتیک و کامپیوتر برای دانش‌آموزان از همان سنین ورود به مدرسه تا مقطع دانشگاهی شناخته شد و در میادین علمی و پژوهشی مختلف برای رقابت با تیم‌های خارجی به همراه دانش‌آموزان و دانشجویان خود حضور پرافتخار و غرورآفرین داشت . این جوان با اراده، همواره با دست پر و کسب مقام‌ برتر  از این رقابت‌ها، سربلند و پرافتخار به کشور باز می‌گشت. چندی نگذشت که همزمان با تدریس در دانشگاه و تحصیل در مقطع دکتری رشته معماری سیستم های کامپیوتری به عنوان بانوی نخبه علمی در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک و کوچکترین استاد دانشگاه و استاد برتر ایران در سال 97 شناخته شد و خبرهای موفقیت های پی درپی اش تیتر خبری و روزنامه‌ها را پوشش داد.
دیری نپایید که به هدف خود دست یافته و مرکزآموزشی مورد انتظارش را با سختی‌های بی‌شماری بنیان نهاد و آموزش‌های کاملا علمی و کارگاهی( مهارت محور) در رشته‌های مختلف علمی اعم از الکترونیک، برنامه‌نویسی، رباتیک، پروژه‌های کاربردی، تشریح جانوران، شیمی و ... را با تیم متخصص و علمی خود به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه و متناسب با تیم‌های به روز در دنیا، آماده‌سازی و در رقابت‌های علمی و پژوهشی کشور و خارج از کشور سرپرستی و همراهی کرد.
او با سابقه‌ای بالغ بر 15 سال در امر آموزش مهارت‌محور و کاملا عملی معتقد است که سیستم آموزش کنونی کشور، حتی با وجود تغییرات اخیر نیازمند بازنگری اساسی و اصلاح در سبک و چارچوب‌های آموزشی است و باید متناسب با تکنولوژی‌ها و شیوه‌های جدید آموزشی، به روزرسانی شود و به سمت آموزش مهارت‌محور حرکت کند.

در دنیای علوم و تکنولوژی که هر لحظه در حال رشد و دگرگونی است، نمی‌توانیم با شیوه‌های سنتی تئوری و صرفا آزمایش‌های تعبیه شده در کتب درسی دانش‌آموزان و یا آزمون‌های دوره‌ای روتین با دنیا رقابت کنیم. او معتقد است سیستم آموزشی باید از همان بدو ورود دانش‌آموزان به مدرسه( مخصوصا نسل جدیدی که به راحتی با دنیا در تعامل بوده و به شاهراه اطلاعاتی دسترسی مستقیم دارند) همراه با کارگاه‌های آموزشی مهارت‌محور و آموزش‌های کاملاً عملی بنا نهاده شود و هیچ کشوری رو به پیشرفت و آینده درخشان نخواهد بود مگر با تکیه بر آموزش اصولی و هدفمند برای دانش‌آموزان که نسل آینده و مدیران متخصص و کاردان برای اداره کشور خواهند شد.
سجودی همچنین اظهار می‌دارد که با جولان ویروس کرونا مجبور به تحمیل و تحمل شرایط آموزش مجازی بویژه برای مقاطع ابتدایی شدیم که تجربه جدیدی را در اختیارمان قرار داد. بر این اساس باید گفت که برای تداوم آموزش مجازی که نیاز عصر حاضر است، نیازمند برنامه‌ای جامع و هدفمند برای پوشش آسیب‌های ناشی از چندین سال اخیر هستیم. در واقع باید با آموزش‌های علمی، عملی و کارگاهی، دانش‌آموزان را مشتاق و علاقه‌مند به علم و دانش کرده و خسارت‌های ناشی از آموزش‌های مجازی را جبران کنیم.
او با انتقاد از افزایش بی‌رویه مدارس غیردولتی بدون در نظر داشتن شرایط اساسی یک مدرسه علی‌الخصوص استفاده از ساختمان‌های مسکونی برای امر مدرسه‌سازی گفت که باید جلوی این امر گرفته شود و انتظار می‌رود که دولت برای پیاده‌سازی مدارس به کمک بخش خصوصی بیاید چرا که هزینه‌های سرسام آور اجاره‌های این ساختمان‌ها توان تفکر درست و آینده نگری را از مؤسسان گرفته و در حق دانش‌آموزان ظلم جبران‌ناپذیری می‌شود.
وی حتی می‌گوید که با وجود اینکه مدارس بنده دارای استاندارد مدیریت آموزشی ISO9001 برای نخستین بار در شمالغرب کشور است و برپایه IT و مهارت‌محوری بنا گذاشته شده اما همچنان نیازمند بهبود فضای بصری به عنوان مولفه ای تأثیرگذار بر تقویت آرامش فکری و روحی و تقویت قوه یادگیری دانش‌آموزان هستیم، موضوعی که نباید از آن غافل شد. وی ادامه می‌دهد که تاکنون با هزینه‌های شخصی در تمامی مسابقات خارجی و داخلی حضور داشته و حتی با مشقت‌های فراوان برای آینده کشورم به تنهایی قدم در مسیر بسیار سخت ایجاد مدرسه و آموزش با سبک مهارت‌محوری و کارگاهی نهاده‌ام که تحمل بار سنگین آن برایم دشوار و گاهاً غیرممکن می‌شود، از مسئولان تقاضای همراهی دارم تا به آنچه قلبا و عقلاً عمیقا معتقدم و تنها عشق به سرزمین و نخبگان بی‌نظیر کشورم مرا در این مسیر مصمم داشته بیشتر و بیشتر نزدیک‌تر شوم .
دکترسجودی می‌گوید: سال 96 وقتی پذیرش گرفتم می‌توانستم مسیر تحصیل و کارم را کاملاً تغییر داده و از کشور بروم اما عشق خدمت به سرزمینم و کشف استعدادهای بی‌نظیری که آینده این مرز و بوم را رقم خواهند زد پای رفتنم را سست و همت مرا برای راه‌اندازی مدارس را  تقویت کرد. امروز چشم انتظار همراهی‌های مسئولان هستم و وقت آن رسیده که در سایه حمایت آنها، من و سایر جوانان نخبه، کوشا و صاحب ایده و فکر، دیگر احساس تنهایی نکنیم و دغدغه‌داران آموزش و پرورش و مسئولان کشوری و استانی را همراه خود احساس کنم .
وی در پایان با بیان اینکه نخستین معلم‌‎های من پدر و مادرم هستند که مشوق و همراه همیشگی من بوده اند، به نوجوانان و جوانان این مرز و بوم توصیه می کند که در سایه تلاش و پشتکار و استفاده درست از فرصت های پیش رو برای ساختن ایرانی بزرگ، و آباد و متعالی در تراز نام و فرهنگ غنی آن کوشا باشند.
گفتنی است، سیده سویلا سجودی، جوان موفقی است که در حال حاضر عضو کمیسیون مسابقات ملی لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف است. همچنین وی سرپرست مدرسین و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروه‌های دانش‌بنیان در تهران است. سجودی در حال حاضر تنها نماینده استان آذربایجان‌شرقی است.

کپی