اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

تعرفه واردات را کم کنید،‌تا خودرو ارزان تر به دست مصرف کننده برسد

تعرفه واردات را کم کنید،‌تا خودرو ارزان تر به دست مصرف کننده برسد
امرالله امینی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

واردات خودروهای کلاس متوسط جهانی مشروط به پایین آمدن تعرفه‌های وارداتی، می‌تواند تنظیم‌گر بازار خودرو باشد. در صورتی که خودروهای کلاس A و با قیمت بالا بخواهد وارد کشور شود، فقط ۲ تا 3 درصد مردم توان خرید آن را دارند و تأثیری در پایین آمدن قیمت‌های فعلی بازار نخواهد داشت.

روزنامه ایران:  باید خودروهایی وارد شود که در حدود قیمتی خودروهای داخلی باشد تا فضای رقابتی شکل بگیرد. در همین راستا، دولت باید نگاه کسب درآمد از این موضوع را کنار گذاشته و نگاه تکنولوژیکی را جایگزین آن کند تا صنعت خودرو بتواند خود را ارتقا دهد. خودروسازان زیادی در کشور حضور دارند، اما اکثر آنها در حد مونتاژکاری باقی مانده‌اند و شاید هم از غفلت دولت‌ها در این زمینه سوء‌استفاده می‌کنند.

اکنون خودروهای چینی با قطعاتی که از این کشور وارد می‌شود، مونتاژ شده و با قیمت بالایی هم به فروش می‌رسند، اسم آن نیز تولید گذاشته می‌شود، اما اینکه چرا قیمت این خودروها آنقدر بالاست کسی پاسخگو نیست. صنعت خودروی کشور رها شده و در سال‌های گذشته فقط جلوی واردات خودرو گرفته شده است. مشکل صنعت خودرو این بوده که هیچ‌وقت استراتژی مشخصی برای بالندگی نداشته است.

بر این اساس هر دولتی که بر سر کار آمده، از آنجا که شناخت لازم از اهمیت این صنعت نداشته سیاست‌هایی در زمینه‌های ارز، تجارت، واردات و غیره را در پیش گرفته که در عمل ویرانگر بوده است. ‌نگاه سطحی به خودروسازی سبب شده تا این صنعت در سطح مونتاژکار باقی بماند، این موضوع از پیش از انقلاب وجود داشت و پس از انقلاب هر چند در دهه ۷۰ اقداماتی در راستای تولید خودروهای داخلی و ملی انجام شد، اما به‌دلیل پایین بودن نرخ ارز، ورود خودروسازان چینی و همچنین ورود قطعات چینی به نام ایرانی به کشور، تداوم نیافت و دولت‌هایی که بر سر کار آمدند صنعت خودروسازی را متلاشی کردند. امروز شاهدیم تولیدات داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و توانایی تولید خودرو با کلاس‌های مختلف در کشور وجود ندارد؛ این در حالی است که توانمندی در صنعت خودرو بالاست، اما به‌کار گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

 

 

کپی