اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت و گو با ایران آنلاین عنوان کرد:

تلاش برای رفع کمبود نیروی انسانی در استان طی سال جاری

تلاش برای رفع کمبود نیروی انسانی در استان طی سال جاری

کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان است که در تلاش هستیم این مشکل را از طریق افزایش سهمیه استخدام ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان رفع کنیم.

محمد شکوهی‌فر
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در گف و گو با ایران آنلاین ضمن بیان این مطلب گفت:  استخدام ۳ هزار و ۸۹۸ نیروی حق التدریس و آموزش یار نهضت سواد آموزی در حال انجام است و همچنین ۳ هزار و ۵۴۲ نفر نیز از طریق آزمون استخدامی در سال جاری به بدنه آموزش و پرورش افزوده خواهند شد.
حسنعلی میرعبدی با بیان اینکه سهمیه جذب در دانشگاه فرهنگیان استان نیز ۲ هزار و ۸۰۰ نفر است، یادآور شد: به دنبال افزایش سهمیه در این دانشگاه نیز هستیم چرا که اکنون علیرغم مشغول به کار بیش از 32 هزار نیروی انسانی در بدنه آموزش و پرورش استان با کمبود بیش از 12 هزار معلم مواجه هستیم و برای ایجاد و تقویت عدالت آموزشی باید جذب معلم در استان تسریع شود.
وی، با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دارای بیشترین رشد جمعیت دانش‌آموزی (۶ درصد) در مقایسه با کشور است، تصریح کرد: هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود که این موضوع بر ضرورت جذب معلم بویژه در استان صحه می‌گذارد.
این مسئول، پراکندگی جمعیت دانش‌آموزی در استان را از دیگر مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: این مسأله، توزیع عادلانه امکانات و فضاهای آموزشی در استان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند که برای رفع این مشکل نیازمند مشارکت هرچه بیشتر خیران مدرسه ساز هستیم.
وی، ساخت یکهزار و ۱۳۰ کلاس در قالب ۳۲۴ مدرسه در سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان را ارمغان خیران مدرسه‌ساز دانست و بر ترویج فرهنگ مدرسه‌سازی در کشور از سوی رسانه‌ها تأکید کرد.
به گفته این مسئول، میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۵ و در سیستان و بلوچستان 2/3 مترمربع است.
میرعبدی، در ادامه در خصوص شناسایی جلوه‌های ویژه معلمی در زیست بوم جدید نیز یادآور شد: شیوه نامه این طرح از هفتم اسفند ماه سال گذشته ابلاغ و فرآیند آن از یازدهم اسفند آغاز شد.
وی ادامه داد: پس از انجام دو مرحله خود ارزیابی و داوری در نهایت 13 معلم در مرحله استانی به عنوان معلمان برگزیده انتخاب و به مرحله کشوری راه یافتند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه به تبیین شاخص‌های مهم آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: تاکنون ۴۲ جلسه کارگروه توسعه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری مشکلات و مسائل استان تشکیل شده است.
وی در ادامه بر ضرورت بروزرسانی اطلاعات و مهارت‌های نیروی انسانی تأکید کرد و گفت: بسیاری از دوره‌های بدو و ضمن خدمت با هدف توسعه توانمندی‌های معلمان برگزار می شود که در این زمینه، همچنان از ظرفیت نیروهای جهادی در برگزاری کارگاه‌های آموزشی استفاده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص موضوع بازماندگان از تحصیل نیز تصریح کرد: شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل یکی از اولویت‌های کاری آموزش و پرورش استان است که در برای کاهش آمار بازماندگان و تارکان تحصیل توسعه مدارس شبانه‌روزی، اجرای طرح روستا مرکزی و طرح صندلی‌های خالی در دستور کار است.
میرعبدی تصریح کرد: در این خصوص شاهد رشد ۶۷ درصدی اعتبار مدارس شبانه‌روزی، رشد ۳۹ درصدی طرح روستا مرکزی برای سرویس‌دهی دانش‌آموزان مدارس روستایی و عشایری و رشد ۶۶ درصدی سرانه عمومی مدارس در سال تحصیلی جاری بودیم.
میرعبدی افزود: پراکندگی غیرمتعارف روستاها یکی از دلایل عمده بازماندگی و یا ترک تحصیل در این استان مخصوصاً در میان دانش آموزان دختر است که با توسعه مدارس شبانه‌روزی و اجرای طرح روستا مرکزی می‌توان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.

کپی