اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

کلمات کلیدی
آمار سه ماهه نخست 2022 نشان می‌دهد

نقش پررنگ چین در بازار گوشی‌های هوشمند

نقش پررنگ چین در بازار گوشی‌های هوشمند
میترا جلیلی خبرنگار

تازه‌ترین گزارش مؤسسه پژوهشی Canalys نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال 2022 (اواسط دی 1400 تا اواسط فروردین 1401) میزان فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 11درصدی داشته که این رقم، بیشترین افت فروش را از زمان شیوع کرونا تاکنون نشان می‌دهد.

روزنامه ایران: طبق این گزارش، همچون سال‌های گذشته سامسونگ در جایگاه نخست رده‌بندی فروش گوشی‌های هوشمند قرار گرفته و برندهای چینی سهم عمده‌ای در بازار پرفروش ترین گوشی‌های هوشمند دارند.


بازار 527 میلیارد دلاری گوشی‌های هوشمند

افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون، سویه جدید کووید 19 در چین منجر به قرنطینه برخی شهرها ازجمله شانگهای شد و این موضوع بر میزان تقاضا و عرضه در بزرگترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان تأثیر گذاشت. نیکول پنگ از معاونان اجرایی ارشد مؤسسه Canalys در این باره گفت: با توجه به کمتر شدن میزان تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی و نیز اختلال در تولید درنتیجه قرنطینه شانگهای، تولید سه‌ماهه قطعات نیمه رسانا در چین برای اولین بار از سال 2019 تاکنون، کاهش یافته است. پنگ ناآرامی‌های اوکراین را نیز در کاهش جهانی میزان فروش تلفن‌های هوشمند تأثیرگذار می‌داند ولی خوش بین است و می‌گوید: با وجودی که در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی بازار چندان پررونق نبود، ولی سه ماهه دوم زمان مناسبی به منظور آماده شدن برای بازگشت به دوران شکوه این بازار است و فروشندگان باید خود را برای واکنش سریع به فرصت‌ها و خطرات احتمالی مجهز کنند، درعین حال بر برنامه‌های استراتژیک بلندمدت خود نیز متمرکز باشند. وی همچنین انتظار دارد که کمبود قطعات نیمه‌رسانا، تراشه‌ها و... زودتر از حد انتظار بهبود یابد و مشکلات حل شود. محققان این مؤسسه پژوهشی تخمین می‌زنند فروش تلفن‌های هوشمند تا پایان سال 2022 به حدود527 میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به سال گذشته، تغییر چندانی نداشته ولی این رقم 4 درصد کمتر از تخمین‌های مؤسسه پژوهشی IDC است.


صدرنشینی سامسونگ

طبق گزارش Canalys در بازار فروش گوشی‌های هوشمند، شاهد رقابت تنگاتنگ برندهای سامسونگ و اپل هستیم. در سه ماهه نخست 2022، سامسونگ گوشی‌های سری A خود را اصلاح کرد تا همچنان یک گوشی محبوب باشد و با فروش قدرتمند گوشی‌های پرچمدار خود همچون گلکسی S22 و همچنین تقاضای بالای کاربران برای گوشی‌های گلکسی سری A، گوی سبقت را از اپل ربود و موفق شد سهم بیشتری از بازار به دست آورد. سامسونگ که در جایگاه نخست قرار دارد، ۲۴ درصد از سهم بازار فروش گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد درحالی که سال قبل، سهم ۲۲ درصدی داشت.
با وجود خبرهایی مبنی بر کاهش تولید اپل به‌دلیل کم بودن تولید تراشه در جهان، بالا بودن میزان استقبال از گوشی‌های 5G، به فروش این برند کمک کرده است.درحالی که میزان فروش جهانی گوشی‌های هوشمند با کاهش 11 درصدی مواجه است ولی سری آیفون 13 همچنان پرتقاضاست و آیفون SE جدید که در ماه مارس عرضه شد هم محرکی برای موفقیت اپل در بازار محسوب می‌شود. اپل از تراشه‌های ارتقا یافته استفاده کرده، عملکرد باتری را بهبود بخشیده و قابلیت اتصال 5G که این روزها محبوبیت بالایی دارد نیز در این گوشی‌ها دیده می‌شود. طبق این گزارش، اپل با سهم 18 درصدی بازار در جایگاه دوم قرار دارد درحالی که سهم این برند در سه ماهه نخست 2021 حدود 15درصد بود.


3 برند چینی هم جزو پرفروش ترین‌های گوشی‌های هوشمند هستند. شیائومی با سهم 13 درصدی بازار، در سه ماهه نخست 2022 در رده سوم این جدول قرار دارد که بیشتر به‌دلیل عملکرد قدرتمند سری محبوب Redmi Note است. البته این برند در مدت مشابه سال گذشته سهم 14درصدی بازار را در اختیار داشت. پس از آن، برند OPPO قرار دارد که به‌دلیل محبوبیت گوشی‌های OnePlus سهم 10درصدی بازار را به خود اختصاص داده و در رتبه چهارم قرار گرفته است درحالی که سال گذشته سهم 11درصدی بازار را داشت. کمپانی خواهر این برند یعنی Vivo نیز با سهم 8 درصدی بازار در جایگاه پنجم قرار دارد. این درحالی است که سال گذشته این برند سهم 10درصدی بازار را در اختیار داشت.

انتهای پیام/

 

 

کپی