اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

کلمات کلیدی
«ایران» در گزارشی بررسی کرد

چرا برخی مشاغل استارتاپی شکست می خورند؟

چرا برخی مشاغل استارتاپی شکست می خورند؟

یکی از مشاغل دانش‌بنیان که در سال‌های اخیر در جهان ایجاد و به‌سرعت گسترش یافت استارتاپ‌ها هستند. در واقع استارتاپ پروژه و ایده خامی است که با کمک گروهی تبدیل به محصول و خدمت می‌شود و زمینه را به‌واسطه تکنولوژی وب تبدیل به محصول و خدمت می‌کند و در اختیار عموم قرار می‌دهد.

روزنامه ایران: در چنین پروژه‌هایی انواع مشاغل می‌توانند فعالیت کنند به طوری که از این طریق انواع کالا و خدمات همچون آموزش، انتقال پول و... را می‌توانند به جامعه عرضه کنند.
برخی از فعالان این حوزه معتقدند شغلی که در غالب استارتاپ ایجاد می‌شود باید ایده‌ای نو باشد و برای اولین بار ایجاد شود. اما برخی دیگر عنوان می‌کنند مشاغل استارتاپی می‌تواند نو نباشد اما با مدلی جدید مورد استفاده افراد جامعه قرار گیرد. همچون فروش کالا یا ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن که در حال حاضر در جامعه رواج پیدا کرده است. هر کدام از استارتاپ‌ها دارای مفاهیمی مشخص هستند بنابراین مشاغل استارتاپی نیز با توجه به نیاز جامعه و خدماتی که ارائه خواهند داد، شکل می‌گیرند. در زمان ایجاد مشاغل استارتاپی به منظور موفقیت در این عرصه کارآفرین باید مواردی همچون تازه بودن ایده، منحصربه‌فرد بودن، تأثیرگذاری روانی برای ایجاد اشتیاق در افراد جامعه به منظور استفاده از آن و ایجاد بستر مناسب از خیابان‌ها تا شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات را رعایت کند.

چرا برخی از مشاغل استارتاپی شکست می‌خورند؟

با وجود اینکه مبنای یک استارتاپ، ایده است. اما نکته حائز اهمیت این است که حجم سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک استارتاپ اهمیت ویژه‌ای دارد. در حال حاضر میزان مشارکت و سهم یک ایده از دریافت سود یک شغل استارتاپی بین 3 تا 7 درصد است. به طوری که در بهترین و ناب‌ترین استارتاپ‌ها نیز حداکثر 7 درصد را به ایده اختصاص می‌دهند و باقیمانده آن که بین 93 تا 97 درصد است به سرمایه‌گذار، رهبری، شتاب‌دهنده‌ها، تیم و سایر موارد تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر بیش از این میزان را برای سهم ایده در نظر بگیریم ‌استارتاپ شکست خورده و از بین می‌رود و اشتغالی نیز ایجاد نمی‌شود. یکی دیگر از دلایل شکست اغلب مشاغل استارتاپی واقع‌بینانه نبودن نگرش ایده‌پرداز است زیرا در چنین شرایطی برآورد دقیقی از سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت و ممکن است با کمبود سرمایه مواجه شده و استارتاپ شکست بخورد. به این دلیل که پول و سرمایه ایده را شکل می‌دهد. ناتوانی در معرفی استارتاپ به جامعه نیز از دیگر دلایل شکست چنین مشاغلی محسوب می‌شود. به طوری که اگر راهکاری برای بازاریابی و معرفی استارتاپ‌ها در برنامه خود در نظر گرفته نشود، ایده به شکست می‌انجامد. علت اصلی شکل‌گیری مشاغل استارتاپی نیاز جامعه به کالا و خدماتی است که با استفاده از فضای مجازی عرضه می‌شود. بنابراین اگر از نیاز مشتری اطلاعات درستی نداشته باشیم شاید کالا یا خدماتی را عرضه کنیم که مشتری برای آن وجود نداشته باشد و کسب و کار الکترونیکی با شکست مواجه شود.


بی‌توجهی به بازخوردهای اولیه از جمله دلایل شکست در این حوزه محسوب می‌شود. زیرا اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که اغلب استارتاپ‌هایی که ابتدا شکست می‌خورند؛ با گرفتن بازخورد دوباره شروع کرده و موفق می‌شوند. از سوی دیگر یک استارتاپ خوب در مرحله اول باید فاز آزمایشی را گذرانده باشد و بر اساس تجربیات به‌دست آماده از آن حرکت کند. به همین دلیل‌ عدم استمرار در روند و رها کردن کار بعد از اولین شکست، موجب مرگ یک استارتاپ می‌شود.


یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ‌ها ناتوانی آنها در جذب سرمایه به میزان کافی است زیرا فعالیت پایدار یک شغل استارتاپی نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی است. به طوری که اگر سرمایه به میزان کافی وجود نداشته باشد آن اشتغال شکست خورده و از بین خواهد رفت. یکی از افراد مهم در راه‌اندازی مشاغل استارتاپی رهبر گروه است از این بابت که اگر این فرد ضعیف باشد و تجربه کافی برای هدایت تیم نداشته باشد می‌تواند منجر به از بین رفتن کسب و کار الکترونیکی شود. یکی از اقداماتی که باید به منظور جلوگیری از نابودی یک استارتاپ صورت گیرد پایش رقبا است زیرا ممکن است یک استارتاپ رقبایی داشته باشد که بی‌توجهی به آنها و فرایند کاری آنها زمینه شکست را فراهم ‌کند.


چگونه می‌توان یک شغل استارتاپی خوب داشت؟

یکی از ویژگی‌های یک شغل استارتاپی خوب که می‌تواند منجر به درآمدزایی قابل توجهی شود شکل دادن یک بستر حقوقی مناسب برای استارتاپ است. مرحله بعدی برای موفقیت در استارتاپ تست سیستم پایلوت است. داشتن منابع درآمدی مشخص از جمله دیگر ویژگی‌های مشاغل موفق در این حوزه به شمار می‌رود که برای این امر می‌توان از بانک‌ها، ارگان‌های دولتی و سرمایه‌گذاران کمک گرفت. اما در این میان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را باید در اولویت گذاشت زیرا آنها می‌توانند مسیر را به بهترین شکل هموار کنند. همچنین یک شغل استارتاپی موفق دارای مبنای علمی است و بر پایه علوم روز شکل گرفته و حرکت می‌کند زیرا زمانی که کالا یا خدماتی از طریق فضای مجازی و با استفاده از تکنولوژی به مشتریان ارائه می‌شود نمی‌توان آن را با فنون قدیمی اداره کرد. علاوه‌بر آن به منظور بازاریابی و جذب بیشتر مشتری باید کسب وکار الکترونیکی خود را در فضای مجازی به‌صورت اصولی پیشرفته و مداوم تبلیغات کرد. یکی از نکات بسیار مهم برای تمامی استارتاپ‌ها، تبلیغات و بازاریابی است زیرا حتی اگر بهترین کالا و خدمات نیز ارائه شود اما نتوان برای آن به‌خوبی تبلیغات و بازاریابی کرد، قطعاً شکست خواهد خورد. در واقع بیش از 70-80 درصد موفقیت استارتاپ‌های مطرح به علت تبلیغات خوب‌ آنها است. از سوی دیگر کارآفرین شغل استارتاپی باید در نقشه راه خود تمام شکست‌های احتمالی را مدنظر قرار داده و بداند که در صورت وقوع هر اتفاق یا حتی شکست، قدم بعدی و اصلاحی برای آن چیست. بنابراین یک نقشه راه دقیق و اصولی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. باید دقت کرد که در بهترین حالت ایده و محصول استارتاپی نیازمند 2 الی 4 سال زمان پس از سرمایه‌گذاری است و بعد از آن اگر به نتیجه دلخواه نرسد سرمایه اولیه آرام آرام مستهلک می‌شود. از سوی دیگر انتظار اینکه در 6 ماه اولیه یک استارتاپ به سوددهی برسد، کاملاً غلط است.


نباید فراموش کرد که دولت‌ها شریک و سرمایه‌گذار خوبی برای تشکیل استارتاپ نیستند بلکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکای خانوادگی گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند بنابراین در این مسیر، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای هر پروژه‌ای عددی را در نظر می‌گیرند تا ایده را اجرایی کرده و فعالیت خود را آغاز کنند. یکی از مواردی که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، استفاده از شتاب‌دهنده‌ها است در این بخش کسانی هستند که وقتی یک ایده را می‌پسندند، امکاناتی را در اختیار تیم قرار می‌دهند تا بتوانند آن را اجرایی کرده و توسعه دهند.
با توجه به اینکه مشاغل استارتاپی نیازمند کار تیمی هستند بنابراین لزوماً نباید ایده‌پرداز آن کسب و کار، رهبر تیم باشد بلکه یک رهبر خوب با تیم بسیار خوب، ایده‌ای بکر، سرمایه‌گذاری موفق و تبلیغات و بازاریابی صحیح می‌تواند کار را پیش برده و سرانجام به موفقیت در آن دست یابند.


افزایش 60 درصدی تمایل افراد برای ایجاد مشاغل استارتاپی

در همین راستا محمود راشدی‌راد، کارشناس امور کار و اشتغال در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران» عنوان کرد: ادبیات استارتاپی در کشور حدود 10 سال است که ایجاد شده و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. این حوزه با وجود نوپا بودن توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی کرده و اشتغالزایی بالایی داشته باشد. به طوری که در سال‌های اخیر میزان تمایل افراد برای ایجاد یک شغل در فضای مجازی یا نو و به‌روز کردن یک کسب و کار حدود 60 درصد افزایش داشته است. در واقع اگر قواعد مربوط به کسب و کارهای اینترنتی به‌درستی اجرا شود در حوزه کارآفرینی و اشتغال می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بگذارد. زیرا با رعایت مبانی کسب و کار در این عرصه، افراد زیادی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند مشغول به کار شوند.
وی تأکید کرد: در حوزه کسب و کارهای اینترنتی یکی از مواردی که بسیار رخ می‌دهد استارتاپ‌هایی هستند که به‌سرعت شکل گرفته و از بین می‌روند. اگر در ایجاد یک شغل استارتاپی نیازسنجی درستی صورت گیرد آن کسب و کار با موفقیت مواجه می‌شود. زیرا مهم‌ترین علت ایجاد یک شغل در فضای مجازی رفع نیاز جامعه است بنابراین اگر کسب وکاری پاسخگوی نیاز جامعه نباشد با شکست مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه برای راه‌اندازی چنین کسب و کارهایی نیاز به سرمایه‌گذاری کلان نیست و با دارا بودن مهارت‌ها و کمترین سرمایه‌گذاری می‌توانیم آن را ایجاد کنیم، سرعت اشتغالزایی در آنها به میزان قابل توجهی بالا است.
راشدی‌راد بیان کرد: یکی از راه‌های افزایش اشتغالزایی در حوزه استارتاپ‌ها، آموزش بیشتر در این حوزه است. یکی از مشکلات این عرصه نیز مربوط به ضعف پذیرش است به طوری که افراد نمی‌پذیرند که باید دائماً در این حوزه آموزش ببینند و نحوه اداره کسب و کار و جذب مشتری خود را دستخوش تغییراتی کنند. زیرا مشاغل استارتاپی در جهان به‌صورت روزمره رشد کرده و قابلیت‌های آنها باید هر روز نو شوند.

انتهای پیام/

 

 

 

کپی