اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

رقابت رفیقان

رقابت رفیقان
محدثه واعظی‌پور روزنامه‌نگار

پدیده بازیگری دهه نود سینمای ایران که با یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فجر به‌عنوان چهره‌ای تازه وارد به سینما معرفی شد، امسال و در چهلمین جشنواره فیلم فجر با نخستین اثر سینمایی‌اش به‌عنوان کارگردان در بخش مسابقه حضور دارد.

روزنامه ایران: پدیده بازیگری دهه نود سینمای ایران که با یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فجر به‌عنوان چهره‌ای تازه وارد به سینما معرفی شد، امسال و در چهلمین جشنواره فیلم فجر با نخستین اثر سینمایی‌اش به‌عنوان کارگردان در بخش مسابقه حضور دارد. هادی حجازی‌فر برآمده از تئاتر، در نگاه اول ویژگی‌های ستاره‌های پرفروش سینمای این سال‌ها را ندارد، اما نه فقط به یمن بازی در فیلم‌های محمدحسین مهدویان (که به دلایل مختلف به آنها توجه شده) بیشتر بواسطه کیفیت بازی و حضورش در این سینماست که به شهرت و محبوبیت رسیده و از بازیگرانی است که وسوسه تماشای بازی‌اش در هر فیلمی، در قلب سینمادوستان وجود دارد. او بازیگر پرکار سال‌های اخیر بوده و اغلب تجربه‌گری‌هایش نتایجی قابل قبول داشته و گاهی به تنها نقطه قوت بعضی فیلم‌ها تبدیل شده ‌است. این روزها می‌توان نقش‌آفرینی متفاوت او را در فیلم پربازیگر «بی همه چیز» (محسن قرایی) دید و از آن لذت برد.

حجازی‌فر، هفته‌های اخیر با چالشی بزرگ روبه‌رو بوده و تا لحظه نوشتن این یادداشت از این ورطه سربلند بیرون آمده است. تجربه همکاری مشترک او و نیکی کریمی در «آتابای» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، تحسین و ستایش‌ها را نثار تیم سازنده و کارگردان فیلم کرد. کریمی در بهترین فیلمش تا امروز، اگرچه به مؤلفه‌های مورد علاقه خود در سینما وفادار مانده، اما وارد حیطه‌ای شده که به نظر می‌رسد نقش و تأثیر حضور و همکاری حجازی‌فر در آن به وضوح قابل رؤیت است. خارج شدن از شهر و رفتن به سمت اقلیمی تازه و ساختن فیلم به زبان ترکی (اقلیم و زبان حجازی‌فر) آشکارترین علائم و نشانه‌های این حضور است. ضمن اینکه بازی حجازی‌فر در نقش اصلی فیلم از نقاط قوت آن است. حالا و در اکران عمومی، کارگردان در گفت‌و‌گوهایش سعی دارد این نقش و حضور را نادیده بگیرد، دلایل این اختلاف هر چه باشد، رویکرد حجازی‌فر در پاسخ ندادن و پرهیز از ورود به معرکه در کارنامه حرفه‌ای او یک نقطه روشن محسوب می‌شود.

حجازی‌فر سال گذشته مشغول ساخت سریال عاشورا بود و امسال نسخه سینمایی این سریال را با نام «موقعیت مهدی» به جشنواره فرستاده است. با این فیلم، او که سابقه کارگردانی در تئاتر را دارد، وارد حیطه کارگردانی سینما هم می‌شود و این آغاز فصلی تازه برای بازیگری است که یکی از بهترین‌های سینمای ایران در یک دهه گذشته بوده است. نکته جالب اینکه محمد حسین مهدویان دوست و کشف کننده این استعداد هم امسال با فیلم «مرد بازنده» در بخش مسابقه حضور دارد. در غیبت بسیاری از چهره‌های شاخص فیلمسازی، رقابت این دو رفیق از جذابیت‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر است.

کارگردان: هادی حجازی‌فر
نویسندگان: ابراهیم امینی و هادی حجازی‌فر
تهیه‌کننده‌: حبیب الله والی‌نژاد

بازیگران: هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی،‌ وحید حجازی‌فر،‌ معصومه ربانی‌نیا، وحیدآقاپور، روح‌الله زمانی
مهدی باکری، فرمانده لشگر 31 عاشورا از برادر کوچکترش حمید می‌خواهد علی رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد...

انتهای پیام/

کپی