اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

کلمات کلیدی

انواع ساچمه در ساختار یاتاقان برینگ

انواع ساچمه در ساختار یاتاقان برینگ

یاتاقان یا یاطاقان که در زبان انگلیسی به برینگ Bearing شناخته می شود و از نظر ریشه ای به مفهوم تحمل می باشد یک قطعه تمام مکانیکی است که با تنوعی گسترده در اتصالات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 در تمامی ماشین آلات صنعتی با محور های دوار دینامیکی نوع و یا انواع مختلفی از یاتاقان ها در شکل های بلبرینگ، رولبرینگ، یاتاقان برینگ و یاتاقان پیچ و مهره ای برای تعلیق بار ناشی از اتصال شافت های دوار مورد استفاده قرار می گیرند. البته کاربری یاتاقان ها تنها محدود به شافت های دوار نبوده و برخی انواع یاتاقان برینگ ها با قابلیت ایجاد حرکت های خطی نیز تولید می شوند که واگن ریل ها Linear guide نمونه ای از این یاتاقان ها هستند. برخی دیگر از انواع یاتاقان با قابلیت تبدیل حرمت دورانی به حرمت خطی مورد استفاده قرار می گیرند که بال اسکرو ها Ball screw در این دسته قرار دارند.

ساچمه Roller در واقع قلب یاتاقان ها می باشد که وضیفه غلتش و تعلیق بار را همزمان با جلوگیری از سایش دو سطح بر روی یکدیگر بر عهده دارد. ساچمه بلبرینگ و رولبرینگ در واقع با جلوگیری از سایش سطوح از افزایش دما و ذوب شدن سطوح نسبت به یکدیگر جلوگیری کرده  و تحت تنش های شدیدی قرار دارد. در میان کلیه اجزای داخلی یاتاقان برینگ ها شامل انواع رینگ، کونس، قفسه نگهدارنده، سیلد ها و در یاتاقان های پیچ و مهره ای هوزینگ بیرونی این ساچمه ها هستند که با بیشترین میزان تنش و تمرکز تنش روبرو هستند. انواع تنش های فشاری ناشی از وزن شافت و اجزای وابسته، تنش های برشی، تنش های حرارتی و سایشی بر پیکر ساچمه ها در ساختار یاتاقان برینگ ها وارد می شود.

اشکال مختلف ساچمه یاتاقان

شکل هندسی ساچمه از مهمترین فاکتور های تاثیر گذار بر قابلیت ها و مشخصات مکانیکی این قطعه صنعتی محسوب می شود. شکل هندسی ساچمه در واقه بصورت مستقیم بر قابلیت تعلیق بار، قابلیت تحمل تمرکز تنش، درجه آزادی و میزان اصطکاک، انتقال حرارت و در برخی از کاربری ها که با محدودیت فضایی و یا وزنی روبرو هستیم در انتخاب نوع برینگ اتصالی نقش موثری دارد. البته علاوه بر شکل هندسی قابلیت های ساچمه های بلبرینگ و یاتاقان تحت تاثیر متریال بکار گرفته شده در تولید و فرایند و عملیات سخت کاری حرارتی که منجر به افزایش تنسایل و سختی سطحی ساچمه ها هستند نیز موثر می باشد. در زیر به بررسی انواع ساچمه در ساختار بلبرینگ ها می پردازیم.

  • ساچمه های گرد یا کروی: پر کاربردترین نوع ساچمه در اتصالات یاتاقان برینگ ها محسوب می شوند که کاربری اصلی آنها در انواع بلبرینگ Ball bearing می باشد. ساچمه های کروی تماس نقطه ای بر روی رینگ ایجاد می کنند و از این رو قابلیت تعلیق میزان محدودی از بار را دارند و تحت بار های شدید با تمرکز بالای تنشی روبرو می شوند. با این وجود درجه آزادی بالا و سایش محدودتری که ساچمه های کروی ایجاد می کنند آنها را به محبوب ترین نوع ساچمه در قلب بلبرینگ ها تبدیل می کند.
  • ساچمه های استوانه ای: کاربری این ساچمه ها در رولبرینگ های استوانه ای می باشد که اغلب بصورت شعاعی مورد استفاده قرار می گیرند. در میان تمامی انواع ساچمه این ساچمه های استوانه ای هستند که بالاترین میزان قابلیت تعلیق بار را داشته و تماس یطحی آنها بر روی رینگ از نوع خطی است.
  • ساچمه های مخروطی: این نوع ساچمه که برای اولین بار توسط برند تیمکن TIMKEN آمریکا مورد استفاده قرار گرفت در ساختار رولبرینگ مخروطی مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت تعلیق بار های ترکیبی بصورت شعاعی در تمامی جهات و محوری در یک جهت را بوجود می آورد. رولبرینگ مخروطی یکی از محبوب ترین و قدرتمند ترین نوع یاتاقان صنعتی محسوب می شود.
  • ساچمه های بشکه ای : در واقع نوعی طراحی مدرن از ساچمه های برینگ می باشد که برای اولین بار توسط برند SKF معرفی گردید. رولبرینگ بشکه ای قابلیت های بلبرینگ با ساچمه کروی و رولبرینگ های مخروطی را بصورت تلفیقی پدید آورده و درجه آزادی مناسب و اصطکاک محدودی را پدید می آورد.
  • ساچمه سوزنی: در واقع نوعی از ساچمه استوانه ای می باشد که در ساختمان نیدل برینگ ها یا رولبرینگ های سوزنی مورد استفاده قرار می گیرد. حجم و وزن نهایی اندک مهمترین قابلیتی است که برای رولبرینگ های سوزنی که هم در شکل شعاعی و هم در شکل محوری تولید می شوند می توان قید نمود.

 

کپی