اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

نهادهای حمایتی چه گره ای از مشکل سیلزده ها باز می کنند؟

نهادهای حمایتی چه گره ای از مشکل سیلزده ها باز می کنند؟
پرستو رفیعی خبرنگار

بارندگی‌های شدید و بی‌سابقه هفته گذشته در استان‌های جنوبی کشور، سیلابی ویرانگر به‌همراه داشت. زیرساخت‌های جاده‌ای و تأسیسات در استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دچار خسارت‌های سنگین و نیز خانه‌های بسیاری گرفتار آبگرفتگی و خسارت‌های جدی شدند. از همه تلخ‌تر اما تلفات جانی ناشی از این حادثه جوی وعزادار شدن چندین خانواده است.

روزنامه ایران:بر اساس آماری هم که اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران ایران داد، در مجموع 101 شهرستان و 309 منطقه تحت تأثیر سیلاب و بارندگی اخیر قرار گرفته‌اند و امداد‌رسانی به ساکنان این مناطق شروع شده است. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۲۰ هزار نفر گرفتار مشکلات ناشی از سیل شده‌اند، اما شدت آبگرفتگی باعث تخریب برخی از راه‌های ارتباطی در شهرستان‌ها و روستاها شده و روند امداد‌رسانی به این نقاط را کند کرده است. همین امر سبب شده همه نهادهای حمایتی کشور آستین بالا بزنند و برای امداد‌رسانی به هموطنان دست به‌کار شوند. سازمان بهزیستی یکی از همین نهادهای حمایتی است که از روزهای نخستین بارش‌های سهمگین و کولاک برای کمک‌رسانی به جمعیت هدف خود قدم پیش گذاشته است.محمدرضا کاظم‌زاده، دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: پس از اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال بارش‌های شدید در مناطق جنوبی کشور، تذکرات لازم برای پیشگیری از بروز خسارات ناشی از حوادث جوی به مسئولان بهزیستی در استان‌هایی که ممکن بود دچار مشکل شوند ابلاغ شد.وی اضافه می‌کند: خوشبختانه با توجه به آمادگی همکاران ما در استان‌های جنوبی کشور امکان پیشگیری از بروز برخی خسارات برای جمعیت هدف سازمان بهزیستی فراهم آمد، اما با وجود این از همان ساعات اولیه وقوع سیل، جلسات بحران در استان‌های مربوطه تشکیل شد و همه نیروهای انسانی و امکانات سازمان بهزیستی در قالب تیم‌های محب و اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها و روستاهای سیلزده مستقر شدند و کارهای لازم را انجام دادند، البته این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور با تأکید براینکه تاکنون گزارشی مبنی بر مصدومیت و آسیب جدی جامعه هدف ارسال نشده تصریح می‌کند: بازدیدهای خانه به خانه مددجویان درحال انجام است و کمک‌های لازم مانند اهدای لوازم گرم کننده، پتو و مواد غذایی صورت می‌گیرد. خوشبختانه تا کنون جمعیت هدف این سازمان آسیب جدی ندیده‌اند و تنها خانه 8 نفراز مددجویان این سازمان در کنارک دچار خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های شدید شده که در اسرع وقت مورد حمایت‌های لازم قرار می‌گیرند.وی تأکید می‌کند: همواره هنگام بروز چنین حوادثی، بهزیستی با تمام نیروهای انسانی و امکانات خود برای کمک‌رسانی اقدام می‌کند و تنها مددجویان سازمان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در حقیقت اقدامات حمایتی برای تک تک هموطنان آسیب دیده انجام می‌شود.کاظم‌زاده با اشاره به شاخص‌ها و سیاست‌های حمایتی سازمان بهزیستی برای کمک وامداد رسانی، می‌گوید: علاوه بر امداد‌رسانی و تأمین نیازهای اولیه زندگی مانند محل استقرار، خوراک و پوشاک یکی از مهم‌ترین سیاست‌های حمایتی سازمان، مداخلات سلامت روان است. هنگام بروز حوادث با توجه به‌ شدت و گستره حادثه و تخریب‌های ناشی از آن و همچنین تعداد مرگ و میرها، مداخلات متفاوتی انجام می‌گیرد. خوشبختانه شدت این حادثه در حدی نبود که نیاز به مداخله تیم‌های سلامت روان احساس شود ،اما با وجود این همه آنها در حالت آماده باش قرار دارند.وی می‌افزاید: موضوع مهم دیگر توجه به کودکان، سالمندان، معلولین و حتی زنانی است که اعضای خانواده خود را در حوادث غیرمترقبه از قبیل سیل یا زلزله از دست داده و تنها مانده‌اند. نیروهای بهزیستی سریعاً برای حمایت از این افراد اقدامات لازم را انجام می‌دهند که خوشبختانه در حادثه اخیر با چنین مواردی مواجه نشدیم. سیاست دیگر سازمان در مواجهه با حوادث جوی کمک‌های نقدی به مددجویان است. همان‌طور که می‌دانید از سال 98 به بعد تقریباً در 19 استان سیل آمده و 13 استان هم دچار زلزله شده است. در همه این حوادث، بهزیستی علاوه بر امداد‌رسانی در کمتر از 48 ساعت مبلغی معادل 3 برابر مستمری به حساب مددجویان آسیب دیده واریز کرده است. در حادثه اخیر نیزمنتظر تکمیل گزارش‌ها هستیم تا در این زمینه از ظرفیت‌های سازمان و هم از ظرفیت خیرین استفاده کنیم.نیاز به همیاری هموطنانکمیته امداد امام خمینی(ره) نیز با جمعیت هدف بیش از دو میلیون خانوار یکی دیگر از نهادهای حمایتی کشور است که امداد‌رسانی و توانمندسازی جمعیت هدف و خانواده‌های آنها را برعهده دارد. اقدامات این نهاد حمایتی هم به ارائه خدمات توانبخشی در شرایط عادی ختم نمی‌شود و در مواقع بحران مانند زمان بروز حوادث طبیعی مانند سیل اقدامات حمایتی افزایش می‌یابد.مصطفی فروتن، مدیر دبیرخانه هماهنگی تشکل‌های جهادی کمیته امداد در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین وظایف افراد جامعه، کمک به افراد آسیب دیده در مواقع بحران است. کمیته امداد نیز در راستای وظیفه خدمت‌رسانی و حمایتی خویش در این مسیر گامبرمی دارد و در هنگام بروز حوادثی نظیر سیل و زلزله با حضور در محل و شناسایی افراد آسیب دیده کمک‌های لازم را انجام می‌دهد.وی با بیان اینکه متأسفانه طبق معمول افراد کمتر برخوردار جامعه با آسیب‌های به مراتب بیشتری مواجه هستند، تصریح می‌کند: با وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی بلافاصله نیروهای امدادی کمیته امداد در محل حضور یافتند. در حال حاضر در مرحله ارزیابی میزان خسارات‌ها هستیم. در حین ارزیابی‌های نخستین، کمک‌های اولیه را هم آغاز کرده‌ایم و با کمک دیگر نهاد‌ها، اقلام مورد نیاز حادثه دیدگان مانند پتو، چادر، غذای گرم و... را ارائه می‌دهیم.مدیر دبیرخانه هماهنگی تشکل‌های جهادی کمیته امداد در تشریح شرایط پیش آمده در استان‌های سیلزده می‌گوید: متأسفانه برخی از منازل دچار آبگرفتگی و آسیب در سطوح مختلف شده‌اند و لوازم ضروری زندگی نیز آسیب دیده یا از بین رفته است. به همین دلیل برای امداد‌رسانی همه جانبه شناسایی و برآورد خرابی‌ها را در کنار امداد‌رسانی اولیه در اولویت قرار داده‌ایم،اما با توجه به شرایط موجود باید بگویم که به همیاری و کمک‌های هموطنان عزیز جهت پوشش نیازهای افراد حادثه دیده نیاز مبرم وجود دارد.

انتهای پیام /

کپی