اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
گزارش «ایران» از یک جشنواره پرقدمت در قلب آموزش و پرورش

تولیدات جشنواره فیلم رشد وارد کتاب های درسی می شود

تولیدات جشنواره فیلم رشد وارد کتاب های درسی می شود
هدی هاشمی

پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد جمعه شب به کار خود پایان داد و از سه هزار و 155 اثر رسیده به این جشنواره 50 اثر حائز رتبه‌های برتر شدند. آنطور که برگزار‌کنندگان این جشنواره اعلام کرده‌اند، غالب آثار رسیده به جشنواره شامل آثار داستانی کوتاه، داستانی بلند، مستند کوتاه و مستند بلند بوده است و در این میان تعداد فیلم‌های خارجی دریافت شده هزار و 980 اثر و تعداد فیلم‌های ایرانی دریافت شده هزار و 175 اثر بوده است.

روزنامه ایران/ با این همه در این روزهایی که جشنواره رشد برگزار می‌شد بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت درباره اهمیت قدیمی‌ترین جشنواره آموزشی کشور گفتند و از مسئولان خواستند تا دوباره رنگ و رویی به این جشنواره دهند تا اهمیتش برای مردم بیشتر از قبل شود.

به‌نظر منتقدان، جشنواره‌ای با این همه اعتبار نمی‌تواند انتظارات نظام تعلیم و تربیت را برآورده کند و اصلاً کارکرد چنین جشنواره ای در نظام تعلیم و تربیت مشخص نیست! آیا تولیدات این جشنواره آنقدر آموزشی هست که در کتاب‌های درسی گنجانده شود؟ در کنار این موضوع برخی‌ها هم می‌گویند که اصلاً خروجی این جشنواره برای وزارت آموزش و پرورش چیست؟ موضوعی که محمد ابراهیم محمدی دبیر جشنواره به آن پاسخ می‌دهد: «بسیاری از سینماگران بزرگ کشور کارهایشان را در همین جشنواره فیلم رشد نشان دادند و بعدها شدند کارگردانان بزرگ کشور. هم‌اکنون هم همین رویکرد در جشنواره فیلم رشد حاکم است. ما کارهای بسیار خوبی از معلمان و دانش‌آموزان گرفته‌ایم. معلمان بسیاری داریم که علاقه‌مند تولید کارهای مستند و یا داستان کوتاه هستند. آنها مدتی آموزش می‌بینند و کارهایشان را به تولید می‌رسانند. فیلم‌های بسیار تأثیر‌گذاری هم تاکنون تولید شده است. علاوه بر این کشورهای مختلف هم در این جشنواره شرکت می‌کنند در حقیقت این جشنواره موجب آشنایی دانش‌آموزان و معلمان با کارهای دیگر کشورها می‌شود؛ برای مثال 105 کشور در جشنواره امسال شرکت داشتند که آثار فیلمسازان ایتالیا، امریکا، هندوستان و روسیه هم بود. همچنین بیشترین آثار از کشورهای اسلامی ترکیه، پاکستان، اندونزی، مصر، بنگلادش، افغانستان، مالزی و لبنان بوده است.»

او در پاسخ به اینکه خروجی این جشنواره چه می‌تواند باشد، می‌گوید: «موضوع خروجی برای ما هم مهم است و البته این نقد را قبول می‌کنیم. برای این مسأله هم چندی پیش آرشیو 50 ساله رشد را بررسی و فیلم‌های خوب را جدا کردیم تا بتوانیم در سرفصل‌های کتاب‌های درسی استفاده کنیم. همچنین فیلم‌های 10 سال اخیر را بررسی کردیم و هزار فیلم از نظر ما شاخص‌های ورود به کتاب‌های درسی را داشت که این فیلم‌ها را به گروه تألیف ارسال کردیم. به نظر ما این سرفصل‌ها می‌تواند آموزش‌های خوبی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد و دانش‌آموزان می‌توانند از آن فضای خسته‌کننده کلاس خارج شوند. همه فیلم‌های ما می‌توانند در فرایند یادگیری تأثیر‌گذار باشند و دانش‌آموزان به مقوله فیلم‌سازی هم علاقه‌مند شوند.»

کپی