اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

کلمات کلیدی

دوچرخه سواری چه اثراتی بر سلامتی دارد؟

دوچرخه سواری چه اثراتی بر سلامتی دارد؟

اثرات دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت و متحرک برای بدن تقریبا یکسان می باشد. برای سوزاندن کالری و سلامت قلب به سراغ دوچرخه سواری بروید. اگر کالری سوزی دوچرخه سواری برای تان کافی نیست، تحقیقات جدید نشان داده دوچرخه سواری برای مغز هم فوایدی دارد که این موضوع این پرسش را به ذهن می آورد:برای سلامت روانی هم می توان دوچرخه زد؟ خیلی ها عاشق دوچرخه سواری هستند، چه بیرون از منزل و چه با دوچرخه ثابت، چون ضربان قلب را بالا می برد، کالری می سوزاند، و پاهای را به فعالیت وا می دارد.

اثرات دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت و متحرک برای بدن تقریبا یکسان می باشد. برای سوزاندن کالری و سلامت قلب به سراغ دوچرخه سواری بروید. اگر کالری سوزی دوچرخه سواری برای تان کافی نیست، تحقیقات جدید نشان داده دوچرخه سواری برای مغز هم فوایدی دارد که این موضوع این پرسش را به ذهن می آورد:برای سلامت روانی هم می توان دوچرخه زد؟ خیلی ها عاشق دوچرخه سواری هستند، چه بیرون از منزل و چه با دوچرخه ثابت، چون ضربان قلب را بالا می برد، کالری می سوزاند، و پاهای را به فعالیت وا می دارد.

 فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن اما معلوم شده این رکاب زدن، تمرینی عالی برای ذهن و روان تان نیز هست. مطالعات جدید گوناگونی نشان داده اند، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش می دهد و بنابراین شما می توانید سریع تر فکر کنید، بیشتر به خاطر بسپارید و احساس شادابی بیشتری کنید. در ادامه این مقاله از سایت برلیانس brilliancce همراه ما باشید.

اثرات دوچرخه‌سواری در بهبود سلامت فردی

در جهان پساکرونا و با وجود تعطیلی‌های متعدد برخی از مشاغل و خانه‌نشینی بخش بزرگی از افراد جامعه، سلامت جسمی و روانی اقشار مختلف جامعه با تهدیدهای مهمی روبه‌رو شده است. تعطیلی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی، باعث شده تحرک و شادابی اکثر افراد جامعه تا حدودی از بین برود و این امر می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. برخی از ورزشکاران حرفه‌ای که باید آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند، مجبور به انجام حرکات ورزشی در خانه‌های خود شده‌اند. این در حالی است که سایر افرادی که رشته ورزشی خاصی را به عنوان یک حرفه دنبال نمی‌کنند، از ورزش دور افتاده‌اند و باید راه‌حلی برای این فرسایش تدریجی پیدا کنند.یکی از راه‌کارهای توصیه‌شده برای این افراد، دوچرخه‌سواری است.

دوچرخه‌سواری علاوه بر این‌که برای تک‌تک افراد جامعه با هر جنسیت و گروه سنی، یک تفریح مناسب به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک وسیله نقلیه کاربردی برای تردد در سفرهای درون‌شهری مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از دوچرخه برای تردد در مسیرهای کوتاه، علاوه بر مدیریت زمان و کاهش هزینه‌ها، می‌تواند در سلامت فردی و روانی افراد جامعه نقش مؤثری داشته باشد. دوچرخه‌سواری به عنوان یک ورزش هوازی سبک، تأثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت جسمی دارد.

کانال سلامت بهتر ایالت ویکتوریا در مطلبی با عنوان فواید سلامتی- دوچرخه‌سواری عنوان کرده هر شخص در هفته باید حداقل ۸،۴۰۰ کیلوژول (حدود ۲۰۰۰ کالری) با ورزش بسوزاند. دوچرخه‌سواری به طور ثابت، در هر ساعت حدود ۱۲۰۰ کیلوژول (حدود ۳۰۰ کالری) می‌سوزاند. همچنین در همین مطلب عنوان شده افرادی که برای رفتن به محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کنند، عملکرد ریه آن‌ها بهبود می‌یابد و دو تا سه برابر کمتر از مسافران اتومبیل در معرض آلودگی قرار دارند. دوچرخه‌سواری هم‌چنین باعث تقویت عضلات قلب و کاهش نبض می‌شود.

پژوهشی که در دانمارک، طی بیش از ۱۴ سال روی ۳۰ هزار نفر از افراد ۲۰ تا ۹۳ ساله انجام شده، نشان می دهد که دوچرخه‌سواری منظم و روزانه می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

فریدون قریب در مقاله امکان سنجی مسیرهای پیاده و دوچرخه در تهران قدیم آورده است: طبق تحقیقات بنیاد قلب بریتانیا، دوچرخه‌سواری به میزان حداقل ۲۰ مایل معادل ۳۲ کیلومتر در هفته ، خطر ابتلا به بیماری‌های کرونری را به کمتر از نصف در مقایسه با غیر دوچرخه‌سوارها کاهش می‌دهد. دوچرخه‌سواری عمدتا فعالیتی هوازی است و این نوع ورزش برای ریه‌ها که نقش ارسال و تامین اکسیژن خون را دارند، مفید است و داشتن قلب و ریه‌هایی قوی از پارامترهای اساسی سلامتی جسم است.

بیشتر: جهت خرید دوچرخه های ویوا با برلیانس در تماس باشید.

دوچرخه‌سواری علاوه بر ارتقاء فیزیک و اندام بدن و بالا بردن مصرف اکسیژن بدن، قدرت عضلانی بدن را نیز تقویت می‌کند، تنها با چند کیلومتر دوچرخه‌سواری ماهیچه‌هایتان از فواید آن بهره‌مند می‌شود، عضلات اصلی که به هنگام دوچرخه‌سواری استفاده می‌شوند عضلات قسمت بالای ران، عضلات پشتی و عضلات ساق پا هستند.از دیگر فواید این ورزش، تقویت توانایی بدن برای جلوگیری از ساخت اسد لاکتیک، کاهش درصد توده چربی بدن و کاهش عوارض بیماری دیابت نوع دوم است.

تمامی این‌‌ها تنها بخشی از مزایای استفاده از دوچرخه برای حفظ و بهبود سلامت فردی است. به همین دلیل با وجود آگاهی از مزایای بی‌شمار دوچرخه‌سواری، بهتر است مردم حداقل برای مدت کوتاهی استفاده از این وسیله نقلیه بی‌دردسر و کم‌هزینه را تجربه کنند. تجربه این وسیله به قدری لذت‌بخش است که به یک روال منظم در زندگی‌ افراد تبدیل خواهد شد.

اثرات دوچرخه‌سواری در بهبود سلامت جامعه

هیچ انسانی را روی کره خاکی پیدا نمی‌کنید که زندگی در شهری سیاه و پر از آلودگی را به زندگی در محیطی سالم و با هوای پاک ترجیح دهد. در عصر آهن و ماشین‌های صنعتی، با وجود آسیب‌های وارد شده به لایه اوزون و تأثیرات زیست‌محیطی آن، وظیفه هر انسانی است که بتواند نقش خود را در بهبود این روند ایفا کند. برخی از بزرگ‌ترین دانشمندانی که از مدت‌ها پیش عاجزانه خواستار تغییر شرایطی برای بهبود آسیب‌های زیست‌محیطی بودند، با شیوع بیماری کرونا، اذعان داشتند که شاید این تنها راهی است که طبیعت هوشمندانه انتخاب کرده تا شاید به ما یادآوری کند که بی‌رحمانه کمر به نابودی زیستگاه همیشگی‌مان بسته‌ایم.

البته که بهبود این روند نیازمند راه‌کارهای دقیق و کارشناسی‌شده است، اما لااقل هر کدام از ما می‌توانیم سهم کوچکی در بهبود این روند داشته باشیم. مثلا سعی کنیم کمتر از خودروهای شخصی‌مان استفاده کنیم و با ایجاد هوایی پاک، اجازه‌ دهیم درختان شهرمان نفس عمیقی بکشند. یکی از مهم‌ترین راه‌کارهایی که در جهت کنترل آلودگی هوا در کلان‌شهرهای جهان مطرح شده، جایگزین کردن دوچرخه‌ها به جای خودروهای شخصی است. وسیله نقلیه‌ای که نه آلودگی صوتی ایجاد می‌کند و نه باعث تشدید گازهای گل‌خانه‌ای می‌شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای دوچرخه‌ شهری، بهبود شرایط ذهنی و افزایش عملکرد مغز انسان است. پژوهشی که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفته، نشان می‌دهد بعد از شش ماه دوچرخه‌سواری روزانه، هیپوکامپوس مغز شرکت‌کننده‌ها دو درصد رشد داشته و حافظه و مهارت‌های حل مسئله‌شان ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت کرده است. قطع به یقین، سلامت فکری و روحی تک‌تک افراد نقش مؤثری در سلامت اجتماع دارد.

کپی