اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

عذرخواهی آذری قمی، علیه تحریف تاریخ

عذرخواهی آذری قمی، علیه تحریف تاریخ
جعفر درونه پژوهشگر سیاسی

در کتابی که اخیراً در پاسخ به مدعیات مندرج در کتاب «انتقاد از خود» مرحوم آقای منتظری توسط انتشارات عروج، وابسته به مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) به قلم آیت‌الله ری‌شهری منتشر شده ‌است، برای اولین بار متن نامه عذرخواهی مرحوم آیت‌الله آذری قمی به رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر و رسانه‌های مختلف با استقبال از این سند تاریخی به بازنشر آن اقدام کردند.

انتشار این سند بر برخی تحریف‌کنندگان تاریخ انقلاب اسلامی از جمله محسن کدیور که این موضوع مهم را در کتابی که درباره آقای آذری قمی نوشته ‌است سانسور کرده بود، آنچنان گران آمد که با دست و پا زدن بی‌حاصل، تلاش کردند تا اصالت نامه را زیر سؤال ببرند و حتی نسبت به چهره منزه مرجع بزرگوار حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی که در خاطرات خویش از این نامه خبر داده بود، بی‌احترامی روا دارند و ایشان را متهم به خلاف‌گویی در بیان خاطراتش کنند.

در پی این اقدام موهن جمعی از پژوهشگران و مؤسسات تاریخی با انتشار نامه‌ای از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی درخواست کردند برای جلوگیری از کتمان حقایق تاریخی توسط افرادی که کینه دیرینه با انقلاب دارند، نسبت به اصالت نامه اظهار نظر کرده و آن را برای ثبت در تاریخ منتشر سازد. در اجابت این درخواست، دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله) تصاویر آن نامه را به همراه تصویر بخشی از یکی دیگر از نامه‌های مرحوم آذری قمی منتشر ساخت. گویا این اقدام انقلابی، تحریف‌کنندگان تاریخ انقلاب را چنان آشفته کرده‌ است که آنها ناچار شده‌اند مجدداً در دفاع از جعلیات تاریخی خود، این سند روشن که باطل‌السحر حقد و کینه آنها نسبت به انقلاب اسلامی است را جعلی بخوانند و رسانه‌های رسوای بیگانه را به کمک فرا بخوانند تا جعلیات آنها را تکرار کند.

بدین لحاظ باید اقدام انقلابی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله را ستود که با انتشار تصاویر اصل نامه عذرخواهی مرحوم آقای آذری قمی در حقیقت سند رسوایی تحریف‌کنندگان تاریخ انقلاب را افشا کرد تا در زمستان دروغگویی، تحریف و کینه‌ورزی، سیاهی بر چهره زغال‌هایی بماند که جز سیاهی و تباهی نمی‌اندیشند و نمی‌نگارند. صلاحیت‌ها و وجاهت شخصیت رهبر حکیم انقلاب که به تعبیر امام بزرگوار خمینی ‌کبیر، خورشید فروزان انقلاب است با این خاک‌پاشی دون‌صفتان بر سر سفره نشسته بیگانگان لکه‌دار نخواهد شد. نه ایشان نیاز به کسب وجاهت از راه انتشار چنین نامه‌های عذرخواهی دارند و نه مردم عزیزمان که با پرچمداری او، راه انقلاب اسلامی را ثابت و استوار پیموده و می‌پیمایند نیازی به آن دارند. تنها فایده چنین اقدامی افشای چهره پلید کسانی است که می خواهند به تاریخ دروغ بگویند. افشای «مرجفونی»[1] است که چه بسا در کنار شخصیت‌ها لانه می‌کنند تا در دل و جان آنها نسبت به حقیقت انقلاب تردید ایجاد کنند و آنها را در مقابل انقلاب قرار دهند.

نامه عذرخواهی مرحوم آقای آذری قمی نشان می‌دهد آن مرحوم وقتی به دور از این خناسان و با توسل به ذوات پاک اولیای الهی، وجدان خویش را در معرض نور الهی قرار داده ‌است، راه را از چاه بازشناخته و در برابر حقیقتی که این راهزنان درصدد پوشاندنش بوده‌اند، سر تسلیم فرود آورده‌ است. بلی آن مرحوم پس از این نامه، در نامه‌های دیگری که پس از آن نوشت جسارت‌هایی به خورشید تابان انقلاب روا داشت، اما برای جریان انقلابی بخوبی روشن است که مواضع بعدی او سند انتقام‌گیری ناپاکان از او است که تلاش کردند با زمزمه‌های شوم خود او را مجدداً در مقابل نظام قرار دهند.

مرحوم آذری را با این نامه عذرخواهی باید شناخت و نه با نامه‌های بعد از آن که در اسارت مکائد کائدین گرفتار شده بود که گفت و نوشت آنچه مکاران و راهزنان طریق هدایت از او می‌خواستند، نه آنچه وجدان بیدار شده‌اش در شب یازدهم ماه محرم‌الحرام با توسل به ساحت مقدس حضرت کاشف‌الکرب عن وجه الحسین به آن گواهی داده بود. 

[1] لَّئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا (احزاب 60)
اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می‌کنند دست از کار خود برندارند، تو را بر ضدّ آنان می‌شورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند. «مرجفون» از ماده ارجاف به معنى اشاعه اباطیل به منظور غمگین ساختن دیگران است، و اصل ارجاف به معنى اضطراب و تزلزل است و از آنجا که شایعات باطل ایجاد اضطراب عمومى مى‌کند، این واژه به آن اطلاق شده است.

---
کپی