اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌و گو با ایران‌آنلاین

قفل ترافیک تهران چگونه باز می‌شود؟

قفل ترافیک تهران چگونه باز می‌شود؟
سهیلا نوری خبرنگار

تهران با بیش از روزانه 1700 تا 2000 تصادف و ترافیک پرحجم در ساعات ابتدایی و انتهایی روز یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان است در حالی که پیش‌بینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از آینده ترافیکی تهران که این روزها پایتخت‌نشینان را گرفتار کرده چندان امیدبخش نیست.

سردار محمدحسین حمیدی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران‌آنلاین تسهیل شرایط موجود و مدیریت ترافیک شهر تهران را منوط به مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌های متولی می‌داند و تاکید می‌کند: تنها یک نهاد خاص از پس حل این معضل بر نمی‌آید ضمن اینکه ترافیک شهر تهران طی چند سال اخیر به یک معضل تبدیل نشده بلکه بیش از چند دهه سابقه دارد و از زمان جدی شدن زندگی شهری و تبدیل خودرو به وسیله جابه‌جایی افراد، در مورد آن هشدارهایی مطرح شده است به طوری که در سال ۱۳۵۱ رئیس راهنمایی و رانندگی وقت از این جمله استفاده کرده بود؛« ترافیک تهران قاراشمیش است» اما ‎متاسفانه با وجود این سابقه ترافیکی، در اغلب موارد با این تصمیم که فضاهایی را از خودرو بگیریم و به مسیرهای انسان‌محور اختصاص دهیم مخالفت‌های جدی شد؛ ‎مصداق بارز آن تصمیم برای اختصاص بخشی از معابر بازار بزرگ تهران به عابران پیاده بود که خوشبختانه مسئولین مربوطه به مخالفت‌های حاشیه‌ای توجه نکردند و ‎جسارت به خرج دادند و حالا بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال رضایت کسبه و مشتری‌ها نشان از انتخاب درستی دارد که آن زمان اتخاذ شد.


قفل ترافیک تهران باز می‌شود؟

بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راهور تهران بزرگ، طی دو سال اخیر ۱۸ درصد به خودروهای شهر تهران و ۲۲ درصد به جمعیت این شهر افزوده شده است ضمن اینکه تعداد  خودرو و موتورسیکلت‌های شهر تهران نیز به بیش از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسیده این در حالی است که به گفته سردار حمیدی با راهکارهای گذشته نمی توان این حجم از ترافیک و تصادف ناشی از این وسایل نقلیه را مدیریت کرد از این رو باید با الگوپذیری از کشورهای موفق در مدیریت ترافیک شهری، برنامه‌های بلند مدت و میان مدت را به صورت منسجم و کارشناسی پیش برد تا از این وضعیت ترافیکی عبور کنیم.

در ادامه رئیس پلیس راهور تهران با اعلام این هشدار که هنوز به حجم ترافیک‌ تهران در مقطع زمانی پیش از همه‌گیری کرونا نرسیده‌ایم تصریح کرد: ‎با گسترش واکسیناسیون کرونا، ترددها در سطح شهر بیشتر اما به دلیل امکان سرایت‌پذیری اقبال افراد به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کمتر شد.
این در شرایطی است که تاکید می‌کنم وضعیت ترافیکی موجود نسبت به پیش از دوره کرونا هنوز ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر است و با بازگشایی جدی مراکز آموزشی، تغییرات ترافیک ملموس‌تر و شرایط حتی نسبت به آن زمان هم سنگین‌تر خواهد شد به همین خاطر آینده روشنی در پیش نیست و باید انتظار ترافیک و آلودگی بیشتر را داشته باشیم؛ اگر کسی جز این را بگوید پیش‌بینی فنی و کارشناسی نکرده است.
به این موارد اضافه کنم که خودروهای فرسوده هم از رده خارج نشده‌‌اند و به فراخور این روند افزایشی، راهکاری هم در نظر گرفته نشده است و همه اینها دلیلی است برای اینکه معضل ترافیک به موضوعی حل نشده تبدیل شده که مدام بین پلیس، شهرداری و دولت چرخیده و در نهایت به وضع موجود ختم شده و برغم اینکه کرونا در حال فروکش است اما هنوز در زمینه مدیریت ترافیک شهر تهران به توفیق چندانی دست پیدا نکرده‌ایم.

 

ساختمان‌های ترافیک‌ساز 

 سهم بزگ ساخت و سازها در بروز ترافیک شهر تهران قابل اغماض نیست این نکته‌ای است که سردار حمیدی در تصریح آن یادآور شد: حتی اگر نخواهم به موضوع ارتباط ساخت و سازهای‌ تهران با محیط زیست ورود کنم، اشاره به تاثیر چشمگیر آنها در افزایش بار ترافیکی قابل چشم‌پوشی نیست و آن چیزی که به طور جدی خودنمایی می‌کند این است که برخی از مجتمع‌های تجاری، اداری و حتی مسکونی در فضاهایی ساخته شده که صد در صد مخل ترافیک خواهد بود و سیستم منطقه را به هم ریخته است.

وی یکی از مصادیق این ساختمان‌های غیر اصولی را در شهر تهران «مجتمع تجاری کوروش» معرفی و عنوان کرد: ساخت این مجتمع در بزرگراه ستاری بار ترافیکی سنگینی را بر شبکه اصلی معابر تحمیل و شبکه‌های فرعی اطراف را مختل می‌کند. 
نمونه بعدی بیمارستان شهدای تجریش است؛ همین حالا هم محدوده میدان تجریش دارای شرایط ترافیکی F (پایین‌ترین سطح) است اما به تازگی بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شهدای تجریش به یک مجتمع بیمارستانی بیش از 1000 تختخوابی بدل شده بدون اینکه محل مناسبی برای پارک خودروها در این منطقه در نظر گرفته شود البته پیش‌دستی کرده‌ایم و اقداماتی در دست است که با همکارهای سازمان‌هایی مثل شهرداری سعی در انجام سریع‌تر آن داریم، در غیر این‌ صورت باید انتظار داشته باشیم در ۶ ماه آینده وضعیت ترافیکی این منطقه به مراتب بدتر شود.

مصداق دیگر نمایشکاه شهر آفتاب است که در جنوب شهر تهران احداث شده و با هزینه بالای شهرداری، دسترسی با حمل و نقل عمومی به آنجا میسر شده است اما مجموعه نمایشگاهی رغبتی به آنجا ندارد و در مقابل گل شهر تهران را برای برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب انتخاب می‌کند و از حاشیه بزرگراه چمران، چهارراه پارک وی و تقاطع ولیعصر نمی گذرد.
همین چند روز قبل در اوج شلوغی‌ها شاهد نمایشگاه پر مخاطب لوازم خانگی بودیم که تقاطع ولیعصر در چهارراه پاک وی، دور برگردان بزرگراه چمران و جنوب به شمال این بزرگراه را قفل کرده بود. البته در این خصوص هم اخطار کتبی پلیس راهور صادر شد و تاکید کردیم مانع اجرای نمایشگاه بعدی خواهیم شد چراکه به هیج عنوان در این زمینه با کسی شوخی نداریم. استفاده از فضای مصلای تهران هم برای برگزاری نمایشگاه کتاب موضوع تازه‌ای نیست.

سردار حمیدی وجود باراندازهای کامیون را در جنوب شهر تهران یکی دیگر از دلایل مهمی دانست که به آلودگی و بار ترافیکی آن محدوده افزوده است؛ صاحبان این مشاغل از چند نسل قبل در همین محدوده شهری به این پیشه مشغول هستند در صورتی که ساکنان مناطق جنوبی تهران به همین خاطر در مشقت زندگی می‌کنند این در شرایطی است که بر اساس آمارهای موجود حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بارهای کشور در این منطقه تخلیه و از اینجا به نقاط دیگر کشور توزیع می‌شود اما سوال پلیس راهور این است که چه منطقی پشت این انتخاب وجود دارد که اعظم بارهای تخلیه شده در این باراندازها مربوط به شهر تهران نیست اما در این شهر تخلیه و توزیع می‌شود.

راهکار سردار حمیدی برای این حل معضل آن است که وزارت راه و شهرداری به توافقی برسند و شهربارهایی را در حاشیه تهران راه‌اندازی کنند تا با تبدیل این باراندازها به بوستان، هم آلودگی و ترافیک منطقه کمتر شود هم سطح کیفیت زندگی ساکنان افزایش پیدا کند.
 

 الگوهای قدیمی عامل ترافیک‌های جدید

ادارات، سازمان‌ها و به طور کلی مشاغل هم سهمی بزرگی در ترافیک شهر تهران دارند. به گفته این مقام ارشد پلیس راهور تهران بزرگ بسیاری از ادارات با الگوی ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته فعالیت دارند، ساعت شروع و پایان کار آنها مدیریت شده نیست و یا اینکه تنها خدمات حضوری ارائه می‌دهند که این سفرهای درون شهری را افزایش می‌دهد؛ حتی پلیس هم باید به سمت و سویی برود که بسیاری از خدمات آن به صورت غیر حضوری ارائه شود.

در واقع ادارات و سازمان‌ها می‌توانند با برون‌سپاری و ارائه خدمات الکترونیکی به سمت هوشمندسازی پیش بروند و دولت الکترونیک را که از اهداف پیش رو است محقق سازند.

سردار حمیدی همچنین طرح ترافیک را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این که با دست خودمان شهر را در اختیار کسانی قرار دهیم که هر جای شهر بخواهند وارد و متوقف شوند باعث می‌شود تا حقوق کسانی را که با وسیله نقلیه عمومی تردد می‌کنند ضایع کنیم؛ باید برای پارک خودرو‌ها، هزینه سفر با خودروی شخصی و محدوده‌های طرح ترافیک بازنگری صورت بپذیرد. باستی کل شهر جزو محدوده‌های کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شود و آن خودرویی که از کمربندی‌های شهر تردد می‌کند نیز معاینه فنی داشته باشد از این رو لازم است محدوده‌های طرح ترافیک و آلودگی هوا به صورت سامانه‌‌ای و سیستمی کنترل شوند. علاوه بر این حمل و نقل عمومی تقویت و حمل و نقل شخصی تحت کنترل و در یک قالب هزینه‌ای قرار بگیرد تا در این صورت مردم به حمل و نقل عمومی اقبال بیشتری نشان دهند؛ همان مدلی که در دنیا دنبال می‌شود و نه تنها استفاده از خودروی شخصی در اولویت نیست که دوچرخه، اتوبوس و  مهم‌تر از همه معابر مخصوص عابر پیاده‌ برای تردد در سطح شهر انتخاب میشود.

 

گشودن گره ترافیک به دست ۳۳ ارگان 

»‎۳۰ تا ۳۳ سازمان در حوزه ترافیک و آلودگی هوا تکلیف قانونی دارند، اما ترافیک در اولویت بسیاری از سازمان‌ها نیست، حتی شمار زیادی از محققان به وضع موجود عادت کرده‌‌اند و بسیاری از سازمان‌ها در پی کاهشی شدن روند تصادفات در تهران، دیگر موضوع ترافیک را جدی نمی‌گیرند.»

حمیدی با بیان این موارد از مطالبه اخیر مقام معظم رهبری یاد و اظهار کرد: بیانات ایشان تلنگری بود برای خیلی از ما که به صورت جدی وارد عمل شویم و اقداماتی را مد نظر قرار دهیم که در کوتاه مدت، با هزینه کم و بدون بودجه دولتی و وابستگی به پول نفت و البته بر اساس مدل‌های مختلف اقتصادی انجام شود.

به عنوان مثال چه بسا شناور کردن ساعات ادارات و جا به جایی مشاغلی مانند باربری‌ها به خارج از شهر آورده اقتصادی هم داشته باشد و یا تغییر مدل حمل و نقل و استفاده از پیمانکاران داخلی که در طولانی مدت از عواید کاهش مصرف سوخت و حذف سوخت دیزلی یه صادرات بیشتر کمک کنند راهکارهای کم هزینه‌ای است که می‌توان درآمد حاصل از آن را صرف احداث ریل روی زمین و سایر راهکارهای برون رفت از وضعیت ترافیکی موجود کرد.

بایستی در بسیاری از حوزه‌ها نگاه‌های عملیاتی و جسورانه جایگزین نگاه‌های دولتی شود این در حالی است که شاهد بودیم در یک دوره ۸ ساله با وجود دانش کافی، حرکت موثری صورت نگرفت و نتیجه همین وضع موجودی شد که در آن قرار داریم.

ماشین شیشه دودی را به هر تعداد در روز می توانیم جریمه کنیم

فیلم/ سالانه ۶۰۰ نفر در تصادفات تهران جان می‌بازند

 
 
 
 
 
 
 
 
کپی