اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با «ایران آنلاین»

سمیه رفیعی: آلودگی موتورها 10 برابر ماشین ها است!

سمیه رفیعی: آلودگی موتورها 10 برابر ماشین ها است!
یاسمن صادق شیرازی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس علت بخش عظیمی از آلودگی هوای تهران را حمل و نقل و منابع متحرک دانست و گفت: بر اساس گزارش دیوان محسابات 83 درصد علت آلودگی هوای تهران به منابع متحرک برمی گردد.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با «ایران آنلاین»، با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، گفت: بر اساس قانون هوای پاک 23 دستگاه مستقیما در این زمینه مسئولیت دارند که باید هر کدام تکالیف به خصوصی را انجام بدهند. طبق این قانون، بیشترین تکالیف به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شده که متاسفانه اقدام موثری تاکنون برای حل این مشکل انجام نداده است.

رفیعی با انتقاد نسبت به تعدد سازمان های مسئول در حوزه آلودگی هوا گفت: یکی از دلایلی که باعث شده هر کدام از این 23 سازمان وظایف خود را به خوبی ایفا نکنند، تعدد آن ها و پاس کاری وظایف شان است. به طوریکه، هیچ کدام مسئولیت کم کاری ها را بر عهده نمی گیرد و قصور را به گردن دیگری می اندازد.

وی بر لزوم هرچه سریع تر تدوین شدن استاندارد ملی سوخت تاکید کرد و گفت: در قانون هوای پاک بر تدوین این استاندارد تاکید شده اما متاسفانه هنوز کشور ما فاقد این استاندارد است. مشکل هم به عدم هماهنگی دو سازمان استاندارد و وزارت نفت برمی گردد که در اینجا محیط زیست وظیفه دارد به عنوان ناظر وارد شود و مساله را حل کند اما هنوز گامی در این جهت برنداشته است.

رئیس فراکسیون محیط زیست گفت: هرچند که تکالیف برخی از دستگاه ها در زمینه آلودگی هوا ممکن است کم به نظر برسد اما نقش آن ها بسیار حائز اهمیت است. معتقدم که اگر آن ها به درستی با یکدیگر هماهنگ باشند می توان بخش عمده ای از مشکلات را  در زمینه آلودگی هوا حل کرد.

رفیعی درباره چگونگی کمک به حل هرچه سریع تر آلودگی هوای کلان شهرها گفت: متاسفانه یکی از آیین نامه های اجرایی در حوزه آلودگی هوا که مربوط به اسقاط خودرو می شود با رای دیوان عدالت اداری لغو شده که بر اساس آن وارد کنندگان موظف بودند به ازای واردات خودرو نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند. البته، پیشنهاد جدید ما این است که خودروسازان موظف شوند به ازای تولیدات خود بخشی از خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند. 

وی ادامه داد: پیشنهاد میکنم که تولید کننده به ازای دو تولید خودرو موظف به اسقاط یک خودرو شود. البته، بحث های مدیریتی خاصی هم در این زمینه وجود دارد . به طور مثال، خودرو ساز مطرح می کند که نمی تواند از عهده هزینه های اسقاط بر بیاد و در اینجا پیشنهاد ما دادن مزایا از سوی دولت ها است. یعنی دولت می تواند هم به خودرو ساز و هم به فردی که خودروی خود را اسقاط می کند امتیازاتی از قبیل بخشش جرایم رانندگی و مالیاتی اعطا کند.

رفیعی علت بخش عظیمی از آلودگی هوای تهران را حمل و نقل و منابع متحرک دانست و گفت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات 83 درصد علت آلودگی هوای تهران به منابع متحرک برمی گردد. بنابراین، طبیعی است که بخواهیم تمرکز خود را به روی این موضوع بگذاریم، چراکه هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد خودروهای کشور در رده خودروهای فرسوده قرار می‌گیرند.

رئیس فراکسیون محیط زیست اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 3 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در سطح استان تهران تردد دارند که تولید آلایندگی آنها ۱۰ برابر خودروها است.  همچنین با وجود اینکه سیستم های انژکتوری به کاربراتوری در موتورسیکلت ها برتری دارند اما در عمل اغلب موتورهایی که در کشور تردد می کنند کاربراتوری هستند.
وی تاکید کرد که متاسفانه مسئولان شهرداری و خودروسازها نیز به وعده هایی که برای نصب فیلتر دوده بر ناوگان حمل و نقل عمومی داده بودند عمل نکردند.

کپی