اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰

"رافائل گروسی" در تهران به دنبال چیست؟

"رافائل گروسی" در تهران به دنبال چیست؟
بیتا میرعظیمی خبرنگار

"رافائل گروسی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در دومین سفر خود به تهران بعد از روی کارآمدن دولت جدید، با "حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه و "محمد اسلامی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

"حنیف غفاری" کارشناس مسائل بین الملل، درباره سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران آنلاین گفت: "رافائل گروسی" به ایران سفر کرده است تا به قول خودش دریچه ای را جهت نظارت های ضروری آژانس و فعالیت های هسته ای کشورمان باز کند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین ادعا کرده است که می خواهد در این سفر بر مسائل، ابهامات و سئوالات باقی مانده در خصوص مسائل برنامه اتمی کشورمان با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرده و کانال هایی را نیز برای نظارت بیشتر تعریف کند.
وی افزود: اما چند مسئله در خصوص مواضع مدیرکل آژانس اتمی وجود دارد که به سادگی نمی توان از کنار آن ها گذشت. اول این که بسیاری از مواردی که مدیر کل آژانس اتمی از آنها تحت عنوان نظارت های ضروری یاد می کند، در ذیل پرونده ای موسوم به "پی.ام.دی" که در انعقاد توافق هسته ای در سال 2015 شاهد آن بودیم حل و فصل شده است و طرح دوباره این ابهامات ساختگی، منبعث از همان رویکرد غیرحقوقی و غیرسازنده آژانس در تقابل با کشور ما محسوب می شود.
این کارشناس تصریح کرد: مسئله بعدی به بحث مجتمع "تسا" در کرج و فعالیت های خرابکارانه ای باز می گردد که در این مجتمع انجام گرفته است. رژیم صهیونیستی در این مجتمع تحقیقاتی هسته ای، عملیاتی خرابکارانه انجام داده است؛ در چنین شرایطی قطعا این موضوع بنا به یک عرف، بر روی فعالیت ها و بررسی های فراپادمانی و پادمانی آژانس در قبال آن تاثیر می گذارد. هر چند که ما اساسا بررسی های فراپادمانی آژانس را دیگر نمی پذیریم و در روند همان فعالیت های پادمانی نیز باید توجه داشته باشیم که آن مجتمع و مرکز تحقیقاتی دارای یک شرایط عادی و نرمال نیست.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: متاسفانه بازرسان آژانس و خود آژانس انرژی اتمی، متهم هستند. بازرسان بدلیل دیتاها و اطلاعاتی که به نظر می رسد به سازمان های اطلاعاتی و امنیتی  غرب و رژیم صهیونیستی داده اند که بخشی از آن ها نیز محرز شده است. آژانس انرژی اتمی نیز به این واسطه که به مرکز تحقیقاتی یکی از اعضای این سازمان یعنی ایران حمله شده است؛ اما در عمل آژانس، عوامل حمله کننده را محکوم نکرده است. بلکه بدون محکومیت این اقدام و بدون این که صیانتی از کشور عضو یعنی ایران انجام دهد، صرفا مطالعات و موارد ادعایی را که خود دستگاههای امنیتی و جاسوسی غرب و رژیم صهیونیستی علیه ما مطرح کردند را بازگو می کند. این هم موضوعی نیست که جمهوری اسلامی بخواهد به سادگی از کنار آن بگذرد.
وی گفت: مسئله دیگر به ماهیت آژانس بین المللی انرژی اتمی بازمی گردد. رافائل گروسی بهتر از دیگران می داند که طرح مکرر درخواست هایی مانند شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران، چه در بعد پادمانی و چه فراپادمانی، یکی از مجاری بازی سیاسی واشنگتن و تروئیکای اروپا علیه ایران و کشورمان محسوب می شود. این ماجرا اهمیت و اصالت حقوقی ندارد. ما از آژانس به عنوان یک سازمان حقوقی انتظار داریم که مستندات قطعی را در نظر داشته و پروسه بررسی و در صورت امکان دسترسی را عملیاتی کند. اما در حقیقت چنین چیزی وجود ندارد؛ یعنی آژانس صرفا بر اساس ادعا اقدام می کند که بخش مهمی از این ادعاها نیز در بحث مثلت "پی ام دی" حل شده است.
غفاری تصریح کرد: ما الان با مثلثی به نام آمریکا، آژانس و اتحادیه اروپا روبرو هستیم؛ مثلثی که در آستانه برگزاری مذاکرات وین پررنگ تر شده است. متاسفانه آژانس به جای یک سازمان بین المللی، همیشه در آستانه مذاکرات حساس در کسوت یک کاتالیزور و عامل تسریع کننده به کمک آمریکا و اروپا آمده و کارکرد خودش را به عنوان یک مجموعه حقوقی و بین المللی کاملا زیر سئوال برده است. در حال حاضر نیز چنین است. آژانس بین المللی اتمی در آستانه برگزاری مذاکرات وین 7، تلاش دارد تا با تحمیل فشارهای ظاهرا حقوقی علیه کشورمان، فضای مذاکرات وین را به سود طرف غربی تغییر دهد.
وی افزود: در چنین شرایطی راه مواجهه با این بازی ها کاملا مشخص است. اول این که دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید فارغ از بحث ها و موضوعات فنی که در این سفر مورد توجه قرار می گیرد، رویکرد غیر سازنده آژانس نسبت به حقوق به حق هسته ای ما را برای افکار عمومی تشریح کرده  و این بازی آژانس را در معرض دید و قضاوت افکار عمومی قرار بدهد.  مسئله دوم این است که تفکیک و تمایزی بین آژانس، اتحادیه اروپا و آمریکا حداقل در آستانه مذاکرات وین قائل نشده و آن ها را یک مجموعه بدانیم تا تاکتیک های آن را ذیل یک استراتژی مهار حداکثری ایران تعریف کرده و ابزارها و تاکتیک های لازم برای مواجهه با این استراتژی و رویکرد را نیز در نظر بگیریم.
حنیف غفاری در آخر تصریح کرد: مهمترین موضوعی که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم، اصرار بر همان خطوط قرمز استراتژی ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی ایران است. این استراتژی و خطوط قرمز باید در مذاکرات وین مورد تاکید قرار بگیرد؛ به گونه ای که آژانس انرژی اتمی، آمریکا  و اتحادیه اروپا به این نتیجه برسند که شانتاژ سیاسی آن ها ولو در برنامه های حقوقی عملا تاثیری بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران و گارد بسته کشورمان در مقابل خواسته های نامشروع و غیرمنطقی آن ها نخواهد داشت.

 

کپی