اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰

افزایش خطر خونریزی با مصرف همزمان داروی ضدافسردگی و مُسکن ها

افزایش خطر خونریزی با مصرف همزمان داروی ضدافسردگی و مُسکن ها

داروهای ضدافسردگی موسوم به «مهارکننده های منتخب بازجذب سروتونین» (SSRIs) یکی از پایه های اصلی درمان افسردگی هستند.

 براساس یک مطالعه جدید، محققان هشدار می‌دهند که مصرف مُسکن های رایج در کنار SSRIها ممکن است احتمال خونریزی روده را افزایش دهد.

محققان با بررسی ۱۰ مطالعه منتشر شده متشکل از ۶۰۰۰ بیمار، دریافتند افرادی که SSRI (مانند سلکسا، پاکسیل، پروزاک و زولافت) و داروهای ضددرد به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مصرف می‌کنند، در معرض افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش هستند.

دکتر «سید عالم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کریتون ایالت نبراسکا آمریکا، می‌گوید: «هنگام تجویز SSRI به بیمارانی که قبلاً از NSAID استفاده می‌کردند، احتمال بروز خونریزی دستگاه گوارش فوقانی ۷۵ درصد افزایش یافت.»

وی گفت: «افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی احتمالاً به دلیل تداخل این دو نوع دارو است. NSAIDها تولید پروستاگلاندین را که از دستگاه گوارش محافظت می‌کند و SSRIها تولید پلاکت‌ها را که برای لخته شدن لازم هستند، مهار می‌کنند. این ترکیب، خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.»

عالم توصیه می‌کند: «بهتر است قبل از شروع به مصرف SSRIها، بیماران با تجویز پزشک، مصرف NSAIDها را کاهش داده یا قطع کنند تا خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی به حداقل برسد.»

همچنین محققان معتقدند که SSRIها علاوه بر تأثیر بر پلاکت‌ها، اسیدیته معده را افزایش می‌دهند که می‌تواند منجر به زخم معده شود و خطر خونریزی دستگاه گوارش را افزایش دهد.

به گفته محققان، خونریزی گوارشی می‌تواند باعث استفراغ خون یا خون در مدفوع یا مدفوع سیاه شود. اما برخی از خونریزی‌ها ممکن است میکروسکوپی باشند و دیده نشوند؛ بنابراین علائم کم خونی مانند خستگی، تنگی نفس در هنگام فعالیت یا سبکی سر ممکن است نشانه از دست دادن خون باشد./مهر

کپی