اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به ایستگاه پایانی رسید

خنیاگران سرزمین مادری

خنیاگران سرزمین مادری
ندا سیجانی خبرنگار ‌

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندانی از مناطق مختلف ایران زمین، آخرین اجراهای خود را روی صحنه برد. این جشنواره پنجشنبه 29 مهرماه در باغ موزه وزیری کرمان آغاز شد و شامگاه یکشنبه آبان ماه به کارخود پایان داد.

ادای احترام به سردار دل‌ها
دومین روز جشنواره درحالی کارخود را آغاز کرد که جمعی از اهالی موسیقی حاضر در این رویداد صبح روز۳۰ مهرماه به نشانه ادای احترام و تجدید میثاق، بر سر مزار سردار شهید قاسم سلیمانی رفتند که با قرائت فاتحه‌ای همراه بود و البته این دیدار در صفحه اینستاگرام جشنواره پوشش داده شد و بر این اساس اینستاگرام این پست را تعلیق و علاوه بر تذکر اجرای لایو شب سوم جشنواره را نیز مسدود کرد.
اما اجراهای شب دوم جشنواره اختصاص داشت به موسیقی‌هایی از شرق کرمان، کردستان با اجرای فرهاد نادری و عثمان زاهدی، غلام‌سخی رسولی از هرات، اجرای گروه «میسان» از اهواز و در آخر سرنا نوازی احسان عبدی‌پور از استان لرستان که پایان بخش این برنامه بود.
در سومین شب این رویداد هم نوبت به اجرای جیرفت کرمان رسید که با هنرنمایی هوشنگ کردستانی و گروهش همراه شد و پس از آن حشمت رهنما از پیشکسوتان خراسان شمالی روی صحنه آمد که به سه زبان کردی، ترکی و فارسی شادیانه‌ها و سوگ‌های خود را به گوش مخاطبان رساند.
بعد از اجرای بخشی رهنما، نوبت به موسیقی حوزه چهارمحال و بختیاری رسید که با حضور داریوش اسکندری به عنوان سرپرست و خواننده گروه و همچنین هنرمندانی چون حشمت‌الله فتحی و قدرت‌الله فتحی از خاندان فتحی به اجرا درآمد.
و در ادامه خان محمد آدینه‌پور و نائب‌علی صحرا روشن روی صحنه آمدند و‌ قطعاتی از موسیقی شمال خراسان را اجرا کردند.
اما در این دوره از جشنواره هنرمندان جوان هم حضور و اجرا داشتند و محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) پیش از اجرای مریم اسماعیل‌زاده در سخنان کوتاه در این‌باره گفت: در روند انتخاب آثار و گروه‌ها برای حضور در جشنواره سعی کردیم، تمامی گروه‌ها را رصد کنیم و تعدادی نوجوان را هم‌ به این رویداد دعوت کردیم که انتظار ما از آنها در همان حد نوجوان است و نکته دیگر اینکه آنقدر موسیقی اقوام برای ما دارای ارزش و اهمیت است که برای هنرمندان قضاوتی قائل نیستیم و میان آنها داوری نمی‌کنیم و‌ این غیررقابتی بودن جشنواره در سایه رنگین‌کمان اقوام با کمال احترام برگزار می‌شود.
او درباره سهم بانوان در این رویداد گفت: قطعاً ما دوست داریم نیمی از جدول جشنواره سهم اجرای بانوان باشد اما گروه‌ها و هنرمندان بر اساس ثبت نام در سامانه بامک انتخاب شده‌اند و ثبت‌نام بانوان در این میان ناچیز بود. و بعد از این صحبت‌ها مریم اسماعیل‌زاده نوجوانی از شمال خراسان با هنرنمایی دوتارنوازی‌اش روی صحنه آمد و مقام «الله» را اجرا کرد که بسیار مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
در ادامه، فاروق رحمانی (پژوهشگر موسیقی نواحی) از گروه موسیقی خداداد شکل زهی و صدیق زردکوهی دعوت کرد روی صحنه بیایند و قطعاتی از موسیقی بلوچی اجرا کنند. از دیگر اجراهای شب سوم حضور استاد بزرگ عاشیق حسن اسکندری بود که توانست رنگین‌کمان موسیقی نواحی را در شب‌های جشنواره رنگین‌تر کند.
حمایت از اساتید موسیقی اقوام ایران
عاشیق حسن اسکندری که به گفته خودش حدوداً 5 سال در این جشنواره به عنوان خواننده و یا داور حضور داشته درخصوص تأثیر‌گذاری این جشنواره به «ایران»گفت: به‌طور کلی برگزاری جشنواره‌هایی همچون موسیقی نواحی ایران فرصتی است برای تجدید دیدارهنرمندان موسیقی اقوام با یکدیگر، اتفاقی بسیار مسرت‌بخش و امید آفرین که امیدواریم این حضور و بودن هنرمندان در کناریکدیگر همیشه برقرار باشد.
این استاد پیشکسوت موسیقی آذری بر این نظر است توجهی به موسیقی اقوام صورت نمی‌گیرد و مسئولان باید به هنرمندان موسیقی اقوام ایران نگاه بیشتری داشته باشند. او درادامه افزود: برای معرفی بهتر و بیشتر هنرمندان و در راستای حمایت از این قشر بزرگ، چه بهتر آنکه جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهرهای مختلف کشورمان برگزار شود و البته درکنار حمایت مسئولان از موسیقی ما، مردم هم به موسیقی اقوام ایران علاقه‌مندی نشان بدهند و حتی اگر انتقادی هم وجود دارد مطرح کنند تا ما هم کارهای بهتری ارائه کنیم.
خداداد شَکل‌زهی از نوازندگان برجسته ساز قیچک در سیستان و بلوچستان است که سال‌های بسیاری در این هنر تلاش کرده و به گفته خودش موسیقی که او اجرا می‌کند میراثی است که از گذشتگانش برجای مانده. او در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان داشت: این موسیقی پشت در پشت به ما رسیده و ما آن را به نسل بعد ازخود انتقال دادیم مانند نوازندگی و آموزش ساز قیچک.
این استاد بزرگ موسیقی از 7 سالگی آموختن موسیقی را آغاز کرده و تا به امروز شاگردان بسیاری پرورش داده است و بر این نظر است که جوانان با علاقه این موسیقی را دنبال می‌کنند اگرچه آموختن قیچک بسیار مشکل است.
شَکل‌زهی علاوه بر اجرای کنسرت‌های مختلف در ایران در خارج از ایران هم اجرای برنامه داشته است و حدوداً در 6 دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران حضور و اجرا داشته است.
او درخصوص تأثیرگذاری این جشنواره بیان داشت: برگزاری جشنواره می‌تواند موجب دیدار دوباره هنرمندان بایکدیگر باشد البته مسئولان فرهنگ و هنر باید نگاه جدی‌تری به ما هنرمندان داشته باشند و نیاز به حمایت است تا ما هنرمندان بتوانیم کنسرت برگزار کنیم.
او افزود: ساز قیچک هیچ گاه فراموش نخواهد شد و این امیدواری وجود دارد که نسل جوان ادامه دهنده این مسیر باشند.
حشمت‌الله فتحی ازهنرمندان استان چهار محال و بختیاری از 18 سالگی وارد این عرصه شده و با وجود آنکه رشته تحصیلی‌اش عمران است اما علاقه بسیار به موسیقی محلی و بختیاری سبب شد این مسیر را انتخاب کند اگرچه این هنر در خانواده او موروثی است و به گفته خودش تا به امروز هیچ مدرک و شغلی را به موسیقی ترجیح نداده و اگر شبانه‌روز به موسیقی گوش بدهد همیشه لذت خواهد برد و برایش تازگی دارد.
او در گفت‌و‌گو با «ایران» جشنواره موسیقی نواحی ایران را بسیار اثر‌گذار دانست و در ادامه افزود: امیدوارم مردم ایران نسبت به موسیقی هر قومی ادای احترام داشته باشند و موسیقی آنها و نوازندگان را مورد احترام قرار بدهند تا این موسیقی بتواند مسیر خود را همچنان ادامه بدهد.
نایب علی صحرا روشن از هنرمندان کرمانج خراسان شمالی با 70 سال سن از شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره بود. او در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان داشت: ما از پدر و پدر بزرگمان موسیقی را به ارث برده‌ایم و از سال‌ها قبل در این جشنواره شرکت داشتم از دورانی که آقای محمد رضا درویشی مسئولیت این جشنواره را برعهده داشت.
این هنرمند بیان داشت: فرهنگ و موسیقی اقوام ایران، مادران ما هستند و در همین جشنواره هنرمندان بسیاری حضور یافته‌اند که هر کدام راوی فرهنگ و قومیت خود بوده‌اند، موسیقی از فرهنگ و تمدن برخاسته است و اگر از بین برود موسیقی اصیلی نخواهیم داشت هرچند موسیقی پاپ در هنر ما رخنه کرده، موسیقی که برای ما ایرانیان نیست و متأسفانه این موضوعات و همچنین عدم حمایت از هنرمندان موسیقی اقوام موجب شده موسیقی اقوام ما حضور کم‌رنگی در جامعه داشته باشد.
نایب علی صحرا روشن افزود: هدف ما این است موسیقی اقوام ما به زمین نخورد و از بین نرود ما از مردم توقعی نداریم اما از مسئولان انتظار داریم این موسیقی را حمایت کنند. این بی‌توجهی و کم لطفی‌ها موجب شده فرزندانمان موسیقی را کنار بگذارند و مسیر ما را ادامه ندهند و براین نظرند موسیقی برای شما چه آورده مالی داشته که ما بتوانیم این مسیر را انتخاب کنیم. اگر به جدول جشنواره نگاه کنید حضور استادانی را می‌بینید که هر کدام تاریخی از هنر این سرزمین هستند و با توجه به شرایط موجود با عشق و علاقه در این جشنواره شرکت کرده‌اند مانند عاشیق حسن اسکندری که 90 سال سن دارد. براین اساس این ما هنرمندان هستیم که همه وجودمان را برای این جشنواره می‌گذاریم اما نسل جوان اهداف دیگری در سر دارند اما افسوس که حمایت نمی‌شویم و این بی‌توجهی‌ها موجب شده بخشی‌های خراسان آرام آرام از بین بروند و من امیدی نمی‌بینم و از دیدگاه من اگر اوضاع به همین منوال پیش برود جوانان این موسیقی را کنار خواهند گذاشت اما اگر تبلیغات به درستی صورت بگیرد شاید بتوان اندکی امیدوار بود.


 

کپی