اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون بازگشت

لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون بازگشت

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه رتبه بندی معلمان، با ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند.

نمایندگان در  جلسه علنی امروز و در جریان بررسی  ماده ۳ لایحه رتبه بندی معلمان با پیشنهاد اصلاح کل حمیدرضا بابایی در خصوص این ماده موافقت کردند. 
پس از اینکه پیشنهاد اصلاح کل ماده ۳ لایحه مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، رئیس مجلس اعلام کرد که با توجه به رای مثبت مجلس به اصلاح کل ماده ۳ سایر مواد لایحه نیز به کمیسیون ارجاع می شود تا اصلاحات لازم صورت پذیرد.
نمایندگان مجلس نیز با رای مثبت خود با ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند./ ایسنا

کمیسیون آموزش لایحه رتبه‌بندی معلمان را مجددا اصلاح کرد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اصلاحات مورد نظر صحن مجلس درخصوص لایحه رتبه بندی معلمان توسط اعضای کمیسیون انجام شد، خبر داد: این لایحه مجددا برای بررسی‌های صحن بارگذاری شد.
رضا حاجی پور در خصوص تصمیم امروز نمایندگان مجلس مبنی بر بازگشت لایحه رتبه بندی معلمان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سریعا در نشستی فوق العاده اصلاحات مورد نظر صحن را در لایحه اعمال کردند، پس از این موضوع لایحه برای بررسی در صحن بارگذاری شد.
وی در این خصوص توضیح داد: بر اساس تصمیم صحن علنی مجلس مقرر شد عناوین مورد استفاده در لایحه از معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استادمعلم به آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تغییر کند.

حاجی پور بیان کرد: این تغییرات در کل لایحه اعمال شد و لایحه با اعمال این اصلاحات مجددا برای برسی صحن علنی مجلس بارگذاری شد.

بار مالی لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون افزایش یافته است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بار مالی لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون نسبت به لایحه دولت افزایش یافته، گفت: قوانین مربوط به بخش‌های اداری و کارمندی وزارت آموزش و پرورش در قانون خدمات کشوری پیش بینی شده است.

حجت الاسلام «جوادنیک بین» در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در اخطاری بر اساس اصل ۳، ۷۵ و ۸۵ قانون اساسی گفت: رتبه‌بندی معلمان از مهمترین لوایحی است که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و از هیات رییسه محترم می‌خواهم اجازه دهند این لایحه به درستی بررسی شود و هیات رییسه برخی از پیشنهادها را بر اساس اصل ۷۵ رد نکند.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن در استان خراسان رضوی افزود: ممکن است پیشنهادها بار مالی داشته باشد و فقط کافی است دولت بخشی از لایحه را همین امسال اجرایی کند و مجلس نیز در بررسی بودجه ۱۴۰۱ ان شا الله موانع مالی آن را برطرف می‌کند. چرا که موضوع رتبه بندی معلمان از اصلی‌ترین مسائل کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اهمیت لایحه رتبه‌بندی معلمان از این جهت مهم است که رشد دانش آموزان در مدرسه سبب رشد کشور خواهد شد، افزود: اگر قرار است دانش آموز از همان ابتدا به درستی هدایت شود، باید هزینه‌های بیشتری برای آموزش وی انجام دهیم.

نیک بین افزود: وقتی دانش آموز درست هدایت و تربیت شده و ما نیز از معلم حمایت مالی و معنوی انجام دهیم دراین صورت نظام آموزشی کشور درست خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه لایحه رتبه بندی معلمان را بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و معلم دربرمی گیرد، اظهار داشت: خواهش می‌کنم که دغدغه‌ها را از دوش معلم برداریم تا بتواند خیلی خوب تدریس کند. چرا که معلمی که در اسنپ و تاکسی تلفنی کار می‌کند نمی‌تواند معلم خوبی باشد و به درستی تدریس کند.

«محمدباقر قالیباف» که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به اخطار نماینده کاشمر گفت: طبیعی است همه همکاران و مسوولان دلسوز به این موضوع توجه دارند که سرمایه کشور فرزندانی هستند که در آموزش و پرروش مشغول تحصیل هستند و به دنبال پیدا کردن ظرفیت‌های اخلاقی، رفتاری و فنی خود هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در آموزش و پرورش محور اصلی معلمان عزیز هستند. اما اینکه در بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان برخی از پیشنهادها مطرح نمی‌شود به این دلیل است که لایحه فقط مربوط به رتبه‌بندی معلمان است.

وی ادامه داد: اینکه در بررسی این لایحه موضوع بخش‌های اداری و کارمندی در آموزش و پرورش، جلوی آن گرفته می‌شود به این دلیل است که قوانین مربوط به این بخش در قانون خدمات کشوری وجود دارد. از طرفی ما مکلف هستیم اصول قانون اساسی را رعایت کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه بار مالی این لایحه در بررسی‌های کمیسیون نسبت به لایحه دولت افزایش یافته است، اظهار داشت: البته درباره افزایش بار مالی باید مجلس تصمیم بگیرد ولی ما در بررسی لایحه رتبه بندی معلمان هیچگونه ممانعتی انجام ندادیم و همه طرح‌ها و لوایحی که در مجلس بررسی می‌شود مهم است. بدون شک لایحه رتبه‌بندی معلمان از همه مهمتر است که در حال انجام است.

تعیین ساز و کار ارزشیابی رتبه‌بندی معلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط ارزشیابی معلمان جهت رتبه بندی را تعیین کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان را بررسی کرده و در نهایت ماده ۲ این لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس ماده ۲ این لایحه، در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
معلمان: به افرادی اطلاق می‌شود که رسالت خطیر صرفاً تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی‌های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می‌دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.

صلاحیت معلمی: مجموعه‌‌ای از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای (اخلاق و تعهد حرفه‌ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی‌های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم و تربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای است.
شایستگی عمومی: مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌ها، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمان و مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد.
شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
شایستگی حرفه‌ای: مجموعه‌‌ای از توانمندی‌های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
تجربه: توانمندی‌هایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سالهای خدمت کسب نموده اند.
نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه‌‌ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می‌شود.
رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی‌ها و مهارت‌ها عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می‌شود.
تبصره: ­اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش براساس معیارهای ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری ارزیابی می‌شوند.

عناوین رتبه‌بندی معلمان تغییر می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی‌های لایحه رتبه بندی معلمان با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر تغییر عناوین رتبه بندی معلمان موافقت کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه رتبه بندی معلمان، پیشنهاد اصلاح کل حمیدرضا حاجی بابایی در خصوص ماده ۳ این لایحه را بررسی کرده و در نهایت آن را به تصویب رساندند.
حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح پیشنهاد خود، بیان کرد: مجلس و نمایندگان به دنبال کمک به معلمان هستند اما در طول دو سه ماه گذشته متأسفانه اعداد واهی در مورد بار مالی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است اما بر اساس کار کارشناسی که در مجلس صورت گرفته و اجرای با کیفیت نظام رتبه‌بندی مورد نظر برای یک سال مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای سه ماه آخر سال مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
وی در ادامه اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم نظام مستقلی تحت عنوان رتبه‌بندی داشته باشیم ۳ هدف نظام رتبه بندی، مهندسی نیروی انسانی و سنجش معلمان را در واقع دنبال می‌کنیم. مجلس با ایجاد نظام مستقل رتبه‌بندی به دنبال حل مشکل معلمان برای همیشه است. متأسفانه وقتی می‌خواهیم یک آجر بسازیم از آن تعبیر کار تولیدی می‌شود اما وقتی می‌خواهیم برای معلمان کاری انجام دهیم، هزینه‌ای تلقی می‌کنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، افزود: موضوع نظام رتبه‌بندی از سال ۱۳۹۹ معطل مانده و ما باید در کشور یک نظام مستقل برای معلمان ایجاد کنیم. اینکه به شکلی تعبیر شود که با اجرای این قانون معلمان به سرعت به رتبه دانشیاری یا استادی تمام دست پیدا می‌کنند، اشتباه است. در این فرآیند نیز قوانین و مقررات باید اجرا شود و معلمان از پایه آموزشیار و مربی کار خود را آغاز خواهند کرد.
بر اساس اصلاحات انجام شده، در ماده ۳ این لایحه آمده است که، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. شرایط جذب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نام رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان تعیین می‌شود.
تبصره- وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون آیین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان را بر اساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند.
نمایندگان در ادامه سایر مواد این لایحه را جهت هماهنگی با اصلاحات انجام شده در ماده ۳ به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند./ ایسنا

کپی