اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰

کلمات کلیدی

گران‌ترین خودروی دنده دستی بازار ایران

گران‌ترین خودروی دنده دستی بازار ایران

در حال حاضر تقاضا برای خودروهای اتوماتیک روندی رو به افزایش دارد و این‌گونه به نظر می‌رسد که خودروهای دنده دستی اغلب مدل‌هایی اقتصادی و ارزان به حساب می‌آیند. در ادامه با خودروی دنده دستی آشنا می‌شوید که حتی از لوکس‌ترین خودروهای اتوماتیک هم گران‌تر است.

اگر به یکی از سایت‌های اینترنتی برای خرید و فروش خودرو مراجعه کنید، بعد از انتخاب مدل و سال ساخت مهم‌ترین چیزی که از شما به‌عنوان کاربر پرسیده می‌شود، وضعیت گیربکس (دستی و اتوماتیک) آن است. این چیزی است که بی‌اندازه روی قیمت خودرو در زمان خرید و فروش تاثیرگذار است. چراکه در مثالی ساده تفاوت قیمت دو خودروی چینی دنده دستی و دنده اتوماتیک چیزی حدود 100 میلیون تومان است.

این‌ها در حالی است که گاه و بیگاه در اخبار خودرو با مدل‌هایی آشنا می‌شویم که مخصوص رانندگان حرفه‌ای و ویژه مسابقات است که به گیربکس دستی مجهزند. این خودروها اغلب مشتریان خاصی را به سمت خود می‌کشند. مشتریان ایرانی خوش‌شانس هستند که با یکی از همین خودروهای گران‌قیمت دنده دستی می‌توانند از نزدیک برخورد کنند.

شما در ادامه با لوتوس Elise مدل Cup 220 آشنا می‌شوید که قیمتی بیش از 5 میلیارد تومان دارد. این خودرو گران‌ترین محصول دنده دستی در بازار ایران است.

نگاهی به تاریخچه لوتوس الیزه

داستان الیزه از سال 1994 شروع می‌شود. زمانی که شرکت انگلیسی لوتوس مراحل نهایی توسعه یک اسپرت 2 نفره محور عقب با بدنه فایبرگلاس را با موفقیت به انتها رسانده بود. این خودرو پس از معرفی اولیه دو سال بعد به دست مشتریانش رسید. اولین ویرایش الیزه که سال 96 وارد بازار شد تنها 725 کیلوگرم وزن داشت. خودرویی که در عین ناباوری می‌توانست صفر تا صد را در 5.8 ثانیه طی کند. الیزه اولیه می‌توانست 118 اسب‌بخار از پیشرانه 1.8 لیتری خود بیرون بکشد. اگرچه در ویرایش‌های بعدی این عدد به 135، 145 و حتی 190 اسب‌بخار هم رسید.

از سال 2001 نسل دوم الیزه راهی میدان شد که با حفظ الگوی ظاهری نسل اول، یک پیشرفت چشم‌گیر را در بحث قوای محرکه، هندلینگ و انتقال قدرت تجربه کرده بود. این برای اولین‌بار بود که لوتوس با تویوتای ژاپنی در زمینه توسعه پیشرانه‌ها همکاری کرده بود. دست آخر سال 2011 نسل سوم الیزه راهی میدان شد که از نظر فنی خود را در حد و اندازه‌های غول‌های سوپر اسپرت دنیا می‌دید. آنچه امروز داریم درباره‌اش صحبت می‌کنیم مدل Cup 220 است.

نگاهی به آپشن‌ها و تجهیزات لوتوس الیزه

لوتوس الیزه کاپ 220 از نظر تجهیزات یارای مقابله با حتی خودروهای چینی متعارف بازار را ندارد؛ اما باید در نظر داشت که این خودرو یک محصول اسپرت مسابقه‌ای است که تنها توسط رانندگان حرفه‌ای انتخاب می‌شود. با این حال از مهم‌ترین آپشن‌های لوتوس فوق می‌توان به بال عقب مسابقه‌ای، دیفیوزر پایدارکننده، کیت آیرودینامیک ساخته شده از کامپوزیت، اگزوز جدید استیل، تودوزی با چرم ATOM و پوشش جیر، رول‌کشی داخل کابین با لوله‌های نوع T45، ایموبلایزر با آژیر، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ضد بلوکه ترمز ABS، سیستم کنترل ترمز در حالت پیچش CBC، سیستم ایمنی متناسب با استانداردهای FIA و مجهز به کپسول آتش نشانی، کلید الکتریکی خاموش شدن موتور و مدیریت عملکرد دینامیکی EDL اشاره کرد.

هم‌چنین کنترل کشش، کنترل پایداری، مدیریت عملکرد دینامیکی DPM، تعلیق اسپرت، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل ترمز مسابقه‌ای، کالیپر APدر جلو و برمبو در عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هم ازجمله تجهیزات آپشنال الیزه کاپ 220 هستند.

نگاهی به مشخصات فنی لوتوس الیزه

تمام حرف و هنر لوتوس الیزه تیپ کاپ 220 در بخش مشخصات فنی آن است. جایی که یک قوای محرکه باورنکردنی 1.8 لیتری سوپرشارژ دیده می‌شود. خروجی این پیشرانه عدد خیره‌کننده 217 اسب‌بخار با 250 نیوتن‌متر گشتاور را نشان می‌دهد. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی به صورت RWD با قفل الکترونیکی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به لطف پیشرانه تقویت‌شده الیزه شتاب صفر تا صد آن 4.6 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 234 کیلومتر برساعت ثبت شده است. مصرف میانگین این خودرو 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 3824، 1719 و 2300 میلی‌متر را نشان می‌دهد. نکته جالب درباره این خودرو وزن 952 کیلوگرمی آن است. برای این خودرو یک باک 40 لیتری سوخت در نظر گرفته شده است. در قسمت سیستم تعلیق، سیستم تعلیق مستقل دوگانه با کمک‌فنرهای گازی، برند Bilstein high-performance  در جلو و عقب استاندارد و فنرهای حلقه‌ای برند Eibach Coaxial  در جلو و عقب استاندارد به چشم می‌خورند. در بخش ترمز نیز کالیپرهای جلو دو پیستونه، برند AP Racing کالیپرهای عقب تک پیستونه، برند Brembo استاندارد و دیسک‌های خنک شونده سوراخ‌دار خود تنظیم، با قطر 288 میلی‌متر، در جلو و عقب استاندارد دیده می‌شود.

دست آخر بد نیست بدانید رینگ‌های الیزه با آلیاژ سبک قالبی، جلو 16 اینچی و عقب 17 اینچی به صورت استاندارد هستند. تایر جلو یوکوهاما AdvanNeva AD07 با ابعاد 175.55 میلی‌متری 16 اینچی استاندارد و تایر عقب یوکوهاما AdvanNeva AD07 با ابعاد 225.45 میلی‌متری 17 اینچی هستند.

کپی