اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰

ایرانی‌ها بابت خرید خانه در ترکیه دوم و آلمانی‌ها پنجم شدند

ایرانی‌ها بابت خرید خانه در ترکیه  دوم و آلمانی‌ها پنجم شدند

شهروندان آلمانی امسال برای نخستین‌بار به پنجمین گروه خارجی بزرگ خریدار خانه در ترکیه تبدیل شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، کاهش محدودیت های کرونایی در ترکیه باعث شده تا تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه افزایش داشته باشد؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور،  در ماه آگوست، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۴ درصد افزایش داشته و به ۱۸۸۰ واحد رسیده است. پس از کاهش ارزش پول ملی ترکیه، جذابیت خرید خانه توسط خارجی ها بیشتر شده است. 

از کل ۵۹ هزار و ۱۶۶ خانه فروخته شده، استانبول محبوب ترین شهر برای خرید خانه بوده و طی یک سال اخیر ۱۱ هزار و ۳۵۶ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته مربوط به این شهر بوده است. پس از استانبول نیز شهرهای آنکارا با ۵۶۵۳ مورد و ازمیر با ۳۲۹۸ مورد، محبوب ترین شهرها برای خرید خانه در ترکیه بوده اند.  

به گفته مرکز آمار ترکیه، در دوازده ماه منتهی به آگوست اتباع عراقی با خرید ۴۶۳۱ واحد خانه، بزرگ ترین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و ایرانی ها با خرید ۴۶۰۰ خانه در رده دوم این جدول قرارگرفته اند.

شهروندان روسی با خرید ۲۵۷۵ خانه در ترکیه سومین گروه بزرگ خارجی خریدار مسکن بوده اند. افغان ها با ۱۸۱۹ واحد و آلمانی ها با ۱۱۸۹ در رده های بعدی قرار دارند. محبوب ترین شهرها برای خرید خانه توسط اتباع خارجی در این بازه زمانی استانبول با ۸۱۸ خانه، آنتالیا با ۳۴۱ خانه و آنکارا با ۱۰۶ خانه بوده است.  

سال قبل در مجموع ۴۰ هزار و ۸۱۲ خانه در ترکیه به خارجی ها فروخته شد که این رقم نسبت به سال قبل از آن، ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است. 

طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند.  از زمان تصویب این قانون، خرید خانه توسط خارجی‌ها رونق زیادی گرفته است.

تامر اوزرت- مدیر گروه اوزیورتلار- گفت: نوسانات بازار ارز روی بخش مسکن ترکیه هم دارای پیامدهای مثبت و هم منفی بوده اما کاهش ارزش پول ملی باعث ارزان تر شدن خانه پیش چشم خریداران خارجی شده است./ ایسنا 

 

 

 

کپی