اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

در دوره ی بعد از طلاق ممکن است زوجین احساسات متنوعی را تجربه کنند که یکی از مهم ترین آن ها افسردگی است و می تواند مشکلات جسمی و روحی فراوانی را برای آنان به وجود آورد.

طلاق که ما آن را اتمام زندگی زناشویی می دانیم ، رویدادی تلخ است که بیشترین استرس را به فرد تحمیل می کند. تا حدی که برخی از متخصصین و محققین آن را بزرگ ترین استرسی می دانند که زوجین می تواند در طول زندگی با آن روبه رو شود، چراکه تأثیرات ناگوار آن در مدت زمانی طولانی با آنان خواهد بود.

در دوره ی بعد از طلاق ممکن است زوجین احساسات متنوعی را تجربه کنند که یکی از مهم ترین آن افسردگی است و می تواند مشکلات جسمی و روحی فراوانی را برای آنان به وجود آورد.

افسردگی بعد از طلاق چه علائمی دارد ؟

شایع ترین علائم افسردگی بعد از طلاق عبارتند از:

افسردگی و بی اشتهایی

تغییرات اشتها و کاهش تمایل به غذا خوردن حتی برای آن دسته از غذاهایی که زمانی جزو محبوب ترین غذاهای زندگی تان بوده اند از اتفاقاتی است که در اثر افسردگی پس از جدایی رخ می دهد. البته در برخی از افراد این اتفاق برعکس است و باعث پرخوری و افزایش وزن ناگهانی می شود.

حساس و زودرنج شدن

این اتفاق بیشتر برای کسانی می افتد که بعد از طلاق مجددا تصمیم می گیرند با خانواده ی خود زندگی کنند. آن ها بعد از شنیدن هر حرفی بدون منظور ، احساس سربار بودن می کنند و سریعا آزرده خاطر می شوند.

گریه کردن بدون دلیل

بعد از جدایی بسیاری از افراد احساس پوچی می کنند و حال خوبی را که نسبت به زندگی داشتند ، از دست می دهند. به دلیل احساس تنهایی و پوچی و بی انگیزگی ، بدون دلیل گریه می کنند و گاهی ممکن است کنترل اشک های خودرا از دست بدهند و در حضور دیگران بی قرار شوند.

کج خلقی و عصبانیت

این نشانه بیشتر در مردان ظاهر می شود و باعث می شود فرد در برابر کوچک ترین حرف های اطرافیان عصبانی شود و پرخاشگری کند. این واکنش در زن ها بیشتر به صورت گریه کردن بروز می کند.

عدم تمایل به تفریح

این احساس بیشتر زمانی به چشم می آید که متوجه می شوید انجام فعالیت هایی که یک زمانی بسیار خوشحالتان می کرد ، دیگر برایتان جذابیتی ندارد و حاضر به انجام آن ها نیستید.

دشواری در تمرکز

از دست دادن تمرکز ، کاهش کنترل برای توجه کردن روی یک مسأله و پرت شدن حواس از علائم دیگری است که از افسردگی بعد از طلاق خبر می دد.

اختلالات خواب

بسیاری از افراد بعد از طلاق گمان می کنند که زندگی آن ها به پوچی و تباهی رسیده و دلیلی برای ادامه زندگی ندارند. بسیاری از آن ها با قرص های خواب آور مدام می خوابند و تلاشی برای بهتر شدن اوضاع نمی کنند.

ناامیدی و ترس از آینده

بسیاری از افرادی که پس از جدایی دچار اضطراب و افسردگی می شوند ، احساس ترس از آینده دارند. این احساس ناامیدی بیشتر در زنان دیده میشود. زیرا از طرز فکر اطرافیان می ترسند .

چگونه می توان افسردگی بعد از طلاق را درمان کرد ؟

به روانشناس مراجعه کنید

مراجعه به روانشناس و درمیان گذاشتن احساسات خود با او اولین قدمی است که باید بردارید. اگر میزان افسردگی شما شدید باشد ، احتمالا باید به روانپزشک مراجعه و از دارو استفاده کنید.

درباره احساساتتان صحبت کنید

برای راحت شدن و تخلیه خودتان می توانید احساساتتان را با افراد نزدیک و قابل اعتماد در میان بگذارید. دریافت حمایت و حس همدردی از جانب دیگران باعث ایجاد آرامش روانی در شما می شود.

احساسات مثبت خود را تقویت کنید

راهی برای دور کردن احساسات منفی پیدا کنید. با ورزش کردن ، تغذیه مناسب ، خواب کافی و تکرار جملات مثبت ،  خندیدن  و کارهای مثبت دیگر احساسات مثبت تان را تقویت کنید.

ارتباطات اجتماعی‌تان را افزایش دهید

درصورتی که زن و مرد بعد از طلاق به تنهایی تمایل پیدا کنند و بیشتر وقتشان را در عزلت بگذرانند ، بر دامنه  افسردگی خود می افزایند. بهتر است در جهت مقابله با افسردگی بعد از طلاق ، دامنه ی ارتباطی خودرا گسترش داده و با دوستان و اطرافیان تان معاشرت بیشتری داشته باشید.

علایق تان را دنبال کنید

طلاق یک پایان و در عین حال یک آغاز است.پس از هر فرصتی استفاده کنید و علایق و فعالیت های جدیدی را کشف کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

وقتی افکاری نظیر خودکشی به فرد هجوم می آورد ، حتما باید به سراغ کمک گرفتن از مشاوران متخصص برود.

اگر فرد بیش از دو هفته درگیر علائم افسردگی باشد ، باید به پزشک مراجعه کند.

بهتر است قبل از مراجعه به پزشک علائم و نشانه های افسردگی تان را یادداشت کنید و تمام مکمل ها و داروهایی مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید.

پزشک احتمالا داروهایی چون داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد اضطراب ، روان درمانی و در برخی از موارد هنر درمانی یا درمان های جایگزین آن مثل ماساژ درمانی و تکنیک های آرام بخش را تجویز می کند./ دانا

کپی