اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰

کاهش کالری دریافتی روزانه و افزایش فعالیت ورزشی برای سلامت قلب و عروق سالمندان

کاهش کالری دریافتی روزانه و افزایش فعالیت ورزشی برای سلامت قلب و عروق سالمندان

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاهش ۲۰۰ کالری در روز و ورزش متوسط می‌تواند نه تنها باعث کاهش وزن شود بلکه سلامت عروق افراد مسن چاق را افزایش می‌دهد. این تغییرات در شیوه زندگی ممکن است به جبران افزایش سفتی آئورت مرتبط با سن که معیاری برای سلامت عروق است و بر بیماری‌های قلبی تاثیر می‌گذارد، کمک کند.

به نقل از یو اس نیوز، تینا برینکلی، محقق، دانشیار علم پیری‌شناسی و طب سالمندی در مرکز استیک سالمندی سالم و پیشگیری از آلزایمر دانشکده پزشکی ویک فارست ایالات‌متحده می‌گوید: این اولین تحقیق برای ارزیابی تاثیر تمرینات هوازی با کاهش و بدون کاهش کالری بر سفتی آئورت است که با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب و عروق (CMR) برای به‌دست آوردن تصاویر دقیق از آئورت ارائه شده است.

برینکلی توضیح داد: ما به‌دنبال تعیین این موضوع بودیم که آیا محدودیت کالری برای کاهش وزن، منجر به بهبود بیشتر در سلامت عروق، در مقایسه با ورزش هوازی به تنهایی، در افراد مسن مبتلا به چاقی می‌شود یا خیر.

در یک کارآزمایی تصادفی و کنترل شده با ۱۶۰ بزرگسال بی‌تحرک و چاق ۶۵ تا ۷۹ ساله، شرکت‌کنندگان به مدت ۲۰ هفته در یکی از سه گروه مداخله قرار گرفتند. یک گروه از رژیم معمولی خود پیروی و ورزش کردند. گروه دوم ورزش را اضافه و دریافت حدود ۲۰۰ کالری در روز را محدود کردند. گروه سوم ورزش کردند و ۶۰۰ کالری را در روز کاهش دادند.

دو گروه محدودکننده کالری، ناهارها و شام‌های آماده را با کمتر از ۳۰ درصد کالری از چربی و یک مقدار پروتئین برای وزن ایده‌آل بدن خود دریافت کردند که تحت نظر متخصص تغذیه قابل استناد تهیه شد و صبحانه آنان نیز با استفاده از منوی مورد تایید متخصص تغذیه ارائه شد.

همه شرکت‌کنندگان چهار روز در هفته تمرینات هوازی تحت نظارت را در مرکز تحقیقات سالمندان در ویک فارست دریافت کردند.

سپس محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی برای اندازه‌گیری سرعت امواج ضربان قوس آئورت (PWV) استفاده کردند، یعنی سرعت حرکت خون از طریق آئورت و قابلیت انبساط یا توانایی انبساط و انقباض آئورت؛ آئورت سفت‌تر دارای مقادیر سرعت امواج ضربان قوس آئورت PWV بالاتر و مقادیر قابلیت انبساط کمتری است.

کاهش وزن حدود ۱۰، یا حدود ۲۰ پوند(حدود ۴.۵ تا ۹ کیلوگرم) با بهبود قابل‌توجه سفتی آئورت تنها در گروهی که ۲۰۰ کالری را کاهش دادند، همراه بود. این گروه همچنین ۲۱ درصد افزایش قابلیت انبساط  و ۸ درصد کاهش سرعت امواج ضربان قوس آئورت(PWV) داشتند. میزان سفتی آئورت در هیچ یک از دو گروه دیگر به‌طور معناداری تغییر نکرد.

هر دو گروه محدودکننده کالری تغییرات بیشتری در شاخص توده بدن(BMI)، توده چربی کل، درصد چربی بدن، چربی شکمی و دور کمر نسبت به گروه ورزش نشان دادند.

علیرغم این که حدود دو برابر کالری کمتر در گروه محدودکننده شدید کالری وجود داشت، کاهش وزن بین گروه‌های محدودکننده کالری مشابه بود.

برینکلی در بیانیه خبری گفت: این نتایج نشان می‌دهد که ترکیب ورزش با محدودیت متوسط کالری برخلاف محدودیت شدید کالری یا عدم محدودیت کالری به احتمال زیاد مزایای سلامتی عروق را به حداکثر می‌رساند، در عین حال کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن و توزیع چربی بدن را نیز بهینه می‌کند.

وی افزود: این یافته که محدودیت کالری با شدت بیشتر ممکن است ضروری نباشد یا توصیه شود، پیامدهای مهمی در توصیه‌های کاهش وزن برای بهبود خطر بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مسن مبتلا به چاقی دارد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Circulation منتشر شده است.
 

کاهش کالری مصرفی روزانه و ورزش کلید سلامت قلب بزرگسالان چاق

انجمن قلب آمریکا اعلام کرد: ترکیب ورزش‌های هوازی و کاهش ۲۵۰ کالری در روز به سلامت قلب بزرگسالان چاق کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری هلث، افراد دارای اضافه وزن و چاق بیش از سایرین در معرض سایر بیماری‌های متابولیکی از جمله چاقی ودیابت قرار دارند. معمولا به این افراد توصیه می‌شود فعالیت ورزشی منظم داشته باشند.


 

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد ترکیب ورزش‌های هوازی و کاهش کالری، در مقایسه با کاهش کالری یا ورزش به تنهایی، در سلامت قلب این افراد موثرتر است.

رگ‌های خونی به مرور زمان و با افزایش سن انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و سفت می‌شوند؛ با ورزش منظم و کاهش کالری می‌توان تا حدی بر این مشکل غلبه کرد. برای دستیابی به اثرات مثبت ورزش بر سلامت نیازی به ورزش‌ حرفه‌ای و صرف هزینه نیست و با پیاده روی روزانه نیز می‌توان به این هدف دست یافت.

در حال حاضر حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است.

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می‌آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان‌دهنده کم وزنی غیر طبیعی است.

اگر عدد بدست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می‌شود.

چاقی خطر مرگ زودرس را در زنان سه درصد و در مردان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. محققان بر این باورند که بدن مردان چاق مقاومت بیشتری نسبت به انسولین دارد و میزان چربی کبد و دیابت، چاقی را برای آنان کشنده‌تر می‌کند.

اهمیت ورزش بر سلامت کلی بدن در مطالعات مختلف تایید شده است، برخی از این فواید عبارتند از :

ورزش سبب بهبود عملکرد قلب می‌شود

مطالعات منتشر شده در The New England Journal of Medicine نشان می‌دهد ورزش سبب کاهش کلسترول LDL می‌شود و از انسداد شریان‌ها جلوگیری می‌کند. ورزش با کاهش فشار خون، کاهش استرس، افزایش مقاومت نسبت به انسولین، بهبود عملکرد ماهیچه‌های قلب و گردش خون، یک روش موثر برای سلامت قلب است.

ورزش مانع از پوکی استخوان می‌شود

ورزش به همراه مصرف مقدار کافی کلسیم، سبب استحکام استخوان‌ها می‌شود. فعالیت‌هایی مانند دویدن، پیاده‌روی و انجام تمرینات با وزنه، مهمترین فعالیت‌های ورزشی برای جلوگیری از پوکی استخوان هستند.

ورزش مهمترین راهکار برای کاهش استرس است

ورزش سبب تغییر در ترشح هورمون‌هایی مانند نوراپی نفرین، دوپامین، سروتونین و اندروفین می‌شود و از این طریق در کاهش استرس و بهبود خلق و خو موثر است.

احتمال سرماخوردگی را کاهش می‌دهد

مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد احتمال بروز سرماخوردگی در افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، ۲۳ درصد کمتر است.

ورزش سبب سلامت مادر در دوران بارداری و سلامت جنین می‌شود

ورزش‌های مناسب بارداری سبب تقویت عضلات لگن می‌شوند و می‌توانند از بروز کمردرد در زنان باردار جلوگیری کنند. جلوگیری از افزایش وزن و کاهش استرس از مهمترین مزیت‌های ورزش زنان در دوران بارداری است.

ورزش خاصیت ضدپیری دارد

ورزش به بهبود جریان خون کمک می‌کند و سبب افزایش قدرت استدلال و حافظه می‌شود. ورزش از انحطاط سیستم عصبی مرکزی جلوگیری می‌کند. جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های زوال عقل، یکی از مهمترین مزیت‌های ورزش منظم است. ورزش سبب بهبود عضلات و افزایش حجم ریه می‌شود. کاهش وزن و جلوگیری از سلولیت نیز از فواید ورزش منظم است.

ورزش احتمال ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد شنا یک فعالیت مناسب برای بیماران مبتلا به آسم است، در مورد ورزش‌های دیگر باید با پزشک مشورت شود.

ورزش بهترین راه مقابله با دیابت است

ورزش با کاهش وزن و فشار خون و افزایش مقاومت نسبت به انسولین، مهمترین روش در کنترل دیابت است.

-احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد
-سبب بهبود و تقویت عملکرد مغز می‌شود
-الگوی خواب را منظم می‌کند
-از سکته مغزی جلوگیری می‌کند
- سبب بهبود عملکرد مفاصل می‌شود
-بهترین گزینه برای مدیریت آرتروز است
-سبب کاهش فشار خون می‌شود
-سبب کاهش وزن می‌شود

نتایج این مطالعه در نشریه Circulation منتشر شده است./ ایسنا و ایرنا 

غذاهای سالمندی

نسخه غذایی برای سالمندان در دوران کرونا

 

 

کپی