• یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰

مانع چربی‌سوزی بدن کشف شد/ دانشمندان یک قدم به ابداع درمان جدید چاقی نزدیک‌تر

محققان موفق به کشف پروئینی شدند که از سوزاندن چربی در سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی کالج پزشکی وایل کرنل، محققان این کالج در جریان یک مطالعه جدید متوجه شدند یک مولکول تنظیم‌کننده سوخت و ساز به نام «Them۱»، با متوقف کردن دسترسی به منبع سوخت، از سوخت و ساز چربی در سلول‌ ها پیشگیری می‌ کند. آنها می گویند نتایج این مطالعه می تواند به ابداع درمان جدیدی برای چاقی کمک کند.

این محققان معتقدند با  مهار بیان مولکول Them۱، سوخت و ساز چربی در بدن بیشتر می‌شود و وزن کاهش می‌ یابد.

محققان در این مطالعه فعالیت Them۱ را در سلول‌ های چربی قهوه‌ ای موش هایی که در آزمایشگاه پرورش یافته بودند، بررسی کردند. آنها برای این مطالعه از میکروسکوپ نوری و الکترونی استفاده کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد هنگامی که سلول‌ ها به سوزاندن چربی ترغیب می‌ شوند، یک تغییر شیمیایی، به گسترش مولکول‌ های Them۱ و پخش شدن آنها در سراسر سلول می‌ انجامد. این موضوع، نیروگاه‌ های سلولی به نام «میتوکندری» را آزاد می‌ کند تا ذخیره چربی سلول‌ ها را به انرژی تبدیل کنند.

هنگامی که تحریک سلول‌ ها متوقف می‌شود، مولکول‌ های Them۱ دوباره به سرعت سازمان‌ دهی می‌ شوند. مولکول‌ های متراکم شده Them۱ که میان میتوکندری‌ ها و چربی‌ ها قرار دارند، تولید انرژی را محدود می‌ کنند.

«دیوید کوهن» محقق کالج پزشکی وایل کرنل گفت: این مطالعه مکانیسم جدیدی را توضیح می‌ دهد که می تواند سوخت و ساز بدن را تنظیم کند. Them۱، رسیدن ذخیره سوختی به میتوکندری‌ هایی که انرژی را می‌سوزانند، متوقف می‌ کند.

به گفته محققان، یافته‌ های این مطالعه می‌ توانند پیامدهای مهمی برای درمان چاقی داشته باشند.

این پژوهش، در مجله Nature Communications منتشر شده است./ ایرنا