اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

شیوه‌های ایجاد انگیزه در دانش آموزان

شیوه‌های ایجاد انگیزه در دانش آموزان

دانش آموزان به مدرسه می آیند؛ اما همه آن‌ها به یک اندازه یاد نمی گیرند؛ زیرا برخی دانش آموزان تلاش می کنند و از تلاش خود لذت (انگیزه درونی) می برند؛ اما بعضی دانش آموزان برای رسیدن به پاداش (انگیزه بیرونی) تلاش می کنند. به کارگیری شیوه‌هایی در این بین می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با انگیزه بیشتری به امر یادگیری مشغول شوند.

کریم عباسی،کارشناس روان شناسی تربیتی، درباره راهکارهای موثر برای به چالش کشیدن و ایجاد انگیزه در دانش آموزان گفت:با استفاده از تکنیک‌های ساده و سالم می توان دانش آموزان را به یادگیری ترغیب کرد.

* با دانش آموزان مباحثه بکنید

عباسی گفت:بحث و گفتگو پیرامون موضوع درسی می تواند دانش آموزان را به چالش بکشد و مطلب آموزشی را جذاب تر نماید؛ زیرا مباحثه هم فعالیت‌های کلاسی را افزایش می دهد و هم یادگیری را معنی دار می کند. موضوعی که با بحث یاد گرفته شود، فراموشی آن کمتر خواهد بود. برای مباحثه منطقی و سالم از سؤالات کاربردی، تحلیلی، ترکیبی و ارزشیابی استفاده کنید.

* به دانش آموزان بازخورد صریح و شفاف بدهید

وی افزود: دانش آموزان می خواهند نتیجه بحث و گفت‌وگو را بدانند (آیا آنچه گفته بودند درست بوده است یا نادرست) برخی معلمان در مباحثات خود با دانش آموزان بازخورد صریح نمی دهند و این باعث سردرگمی دانش آموزان می شود، بنابراین هرچه دانش آموزان پاسخ‌های مناسب را بدانند، به همان نسبت انگیزه آن‌ها به یادگیری افزایش می یابد.

* از دانش آموزان بخواهید حدس بزنند

این کارشناس تربیتی گفت: از دانش آموزان بپرسید و بخواهید پاسخ را به صورت تخمینی بیان کنند. هر چه دامنه پرسش‌ها کوتاه و کلیدی باشد، به همان نسبت میزان حدس‌ها بیشتر خواهد بود. هر چه دانش آموزان بیشتر حدس بزنند، چالش انگیزی هم افزایش خواهد یافت. سؤالات صحیح – غلط، جور کردنی و چهارگزینه هایی را در این قسمت قرار دهید.

* دانش آموزان را در یک حالت بلاتکلیفی یا تعلیق قرار دهید

وی در مورد حالت موثر تعلیق در یادگیری گفت: ابتدا دانش آموزان را در بلا تکلیفی قرار دهید؛ زیرا بلاتکلیفی در دانش آموزان انگیزه ایجاد می کند و دانش آموزان را بیشتر به چالش می کشد. سپس اجازه دهید دانش آموزان؛ پاسخ‌های گوناگون خود را بیان کنند؛ در انتها پاسخ‌های مناسب را دسته بندی کنید و دانش آموزان را از حالت بلاتکلیفی رها سازید. سؤالات دانش و مفهومی را در این بند قرار دهید.

* مطلب را به دانش آموزان تحمیل (اجبار) نکنید

عباسی افزود: پاسخ خود را به دانش آموزان تحمیل نکنید. به عبارت دیگر دانش آموزان را به یادگیری پاسخ مورد نظر خود اجبار نکنید، بگذارید دانش آموزان خودشان تفکر کنند و به پاسخ مورد نظر برسند.

* متفاوت عمل کنید

این کارشناس روانشناسی تربیتی در مورد شیوه‌های تنوع و تفاوت در تدریس گفت:برای به چالش کشیدن دانش آموزان یکسان عمل نکنید، نه هر جلسه بلکه هر لحظه در تدریس خود متفاوت باشید، زیرا متفاوت بودن، تازگی ایجاد می کند و انگیزه را افزایش می دهد.

وی در پایان با بیان این نکته که اشتباه کردن جزئی از فرآیند یادگیری است،گفت:دانش آموزان تصور می کنند کسانی که یاد می گیرند اشتباهی را مرتکب نمی شوند (عاری از هر گونه عیب، نقص و خطا) به این گونه دانش آموزان یاد آور شوید آن‌هایی که هیچ کاری را انجام نمی دهند هیچ اشتباهی هم نمی کنند. آن‌هایی که کار می کنند معمولا (حداقل بار اول) اشتباه هم می کنند. افراد موفق اشتباه خود را می پذیرند و برای مرحله بعد اصلاح می کنند./مشرق

 

کپی