• دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

مقاومت گونه جدید «لامبدا» در برابر واکسن‌های کرونا/ "لامبدا" مسری‌تر از آلفا و گاما

سویه "لامبدا" با نام علمی "سی.۳۷"، نخستین‌بار در پرو شناسایی شد و نمونه‌هایی از آن نیز در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پیدا شده است.

از آن زمان این سویه به گونه چیره در این کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده است و عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید است.

اکنون این گونه دست‌کم در ۲۶ کشور از جمله انگلیس شناسایی شده است و سازمان جهانی بهداشت سویه لامبدا را در ۱۴ ژوئن، گونه‌ای قابل توجه معرفی کرد.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان اعلام کرده است این گونه را تحت آزمایش قرار داده به این دلیل که جهش‌هایی در شاخک پروتئینی آن صورت گرفته که ویروس را قادر می‌سازد به سلول‌های انسان متصل شود.

مهم‌ترین دغدغه‌های دانشمندان احتمال افزایش سرایت آن و امکان افزایش مقاومت ویروس در برابر پادتن‌های خنثی‌ساز است بدین معنی که می‌تواند سریع‌تر شیوع یابد و مقاومت بیشتری نسبت به واکسن‌ها و درمان‌های پادتنی داشته باشد.

با این همه سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید: در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که این گونه باعث وخامت ابتلا به بیماری شده باشد یا تاثیر واکسن‌های تحت استفاده را کم کند.

آخرین تحقیقات چه می‌گویند؟

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، پژوهشی جدید که هنوز مورد بررسی سایر دانشمندان قرار نگرفته و بر اساس نمونه‌هایی از کارمندان نظام پزشکی شیلی انجام شده است، می‌گوید که گونه لامبدا از هر دو گونه آلفا (انگلیسی) و گاما (برزیلی) مسری‌تر است.

همچنین این مطالعات نشان می دهد گونه لامبدا در مقایسه با گونه‌های آلفا یا گاما در واکنش پادتنی ایجاد شده در بیمارانی که یکی از واکسن‌های کرونای تولید چین را دریافت کردند بیشتر توانسته از مصونیت فرار کند. هرچند پیش‌نویس این پژوهش که در یکم ژوئیه منتشر شده نوز هیچ واکسن دیگری را بررسی نکرده است.

بنابر آخرین گزارش‌ها در ۲ ژوئیه، هشت مورد ابتلا به این گونه در انگلیس شناسایی شده است که احتمالا کمتر از تعداد واقعی موارد باشد.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان در گزارش اولیه خود در ۲۵ ژوئن جزئیات بیشتری درباره اولین شش مورد ابتلا ارائه داد که از طریق نمونه‌برداری ژنتیکی شناسایی شده بودند. با این حال هیچ یک از این موارد ۲۸ روز پس از پاسخ مثبت آزمایش به مرگ منجر نشده است.

دانشمندان شیلی اظهار داشتند نوع جدید ویروس کرونا (لامبدا) که در پرو  شیوع پیدا کرده ممکن است نسبت به سایر گونه‌های ویروس کرونا در برابر واکسن‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد.

متن این پژوهش در وب سایت MedRxiv منتشر شده است.

دانشمندان شیلی اعتراف کردند علی رغم اینکه واکسیناسیون دسته جمعی در شیلی در حال انجام است، ویروس کووید همچنان در حال گسترش است.

آنها همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب کردند که علی رغم اینکه واکسیناسیون دسته جمعی در شیلی در حال انجام است، ویروس کووید همچنان در حال گسترش است.

دانشمندان گفتند: با توجه به اینکه این گزینه به سرعت در پرو، اکوادور، شیلی و آرژانتین گسترش یافته است، ما معتقدیم که لامبدا پتانسیل قابل توجهی برای تبدیل شدن به یک گزینه نگران کننده دارد.

در همان زمان، به گفته کارشناسان درک خطر "لامبدا" دشوار است، زیرا "مجموعه جهش نسبتاً غیرمعمول دارد".

در تاریخ ۲ ژوئیه، مشخص شد که جهش جدید ویروس کرونا "لامبدا" توسط متخصصان سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گروه جالب گنجانده شده است.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد، که ویروس همچنان جهش می یابد، که نشان دهنده ظهور سویه های دیگر در آینده نزدیک است، از جمله سویه های "نگران کننده".

در همان روز، طارق یازارویچ سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گزارش داد که اکنون شواهد بیشتر نشان می دهد که در تعدادی از کشورها، سایر گونه های کووید-۱۹ با نسخه لامبدا جایگزین می شوند.

وی توضیح داد که در ماه آگوست سال گذشته، اولین نمونه های این نوع ویروس در پرو پیدا شد. از آن زمان، سازمان به طور منظم گسترش فشار را کنترل می کند.

در پایان ماه ژوئن، نوع لامبدا از ویروس کرونا در برزیل پیدا شد. این کشف در طی مشاهدات بهداشتی از یک بیمار ویروسی کرونا انجام شد که پس از سفر به آرژانتین به خانه بازگشت./ اسپوتنیک و ایسنا

گونه دلتا ۶۷ درصد مسری‌تر از سایر گونه‌های کرونا

واکسن‌های کرونا از پس سویه‌های این ویروس بر می‌آیند؟