اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

چگونه به فرزندانمان در پایداری دوستی هایشان کمک کنیم؟

چگونه به فرزندانمان در پایداری دوستی هایشان کمک کنیم؟
مینانبئی

دوستیابی و داشتن دوست، مهم‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم؛ بیشتر مردم می‌دانند که داشتن دوست مهم است، اما دقیقا نمی‌دانند این موضوع تا چه حدی اهمیت دارد. دانشمندان معتقدند داشتن دوستانی که به ما اهمیت بدهند، امری حیاتی است. آن‌ها می‌توانند سلامتی، موفقیت، خوشحالی و … برای ما به ارمغان بیاورند. این موضوع در سلامت روان و جسم کودکان نیز بسیار تاثیرگذار است.

ایران آنلاین/ پریسا عزیزی می گوید: بچه ها تا سن 4، 5 سالگی  مفهوم دوستی و دوستیابی را به تمامی درک نمی کنند؛ اما از زمانی که به مهدکودک و مدرسه می‌روند،کم‌کم این موضوع برایشان مهم می شود. دوست یابی مفهوم بسیار پر اهمیتی است که تاثیرات گسترده ای در زندگی آدم ها دارد و از سال‌های پیش از دبستان می بایست به شکل پایه ای آن را به کودکان آموزش داد. برآیند گفت‌وگو با این روان شناس و مشاور خانواده را، که حاوی نکات قابل تاملی است، در ادامه بخوانید:

مفاهیم کلیدی در دوست یابی
یکی از مهم ترین موضوعات در دوستیابی، مرحله پس از پیدا کردن دوست است. بسیاری از والدین از اینکه فرزندانشان مدام دوستانی به دست می آورند و از دست می دهند و برای تنهایی کودکشان نگران و دغدغه مند هستند؛ اما نمی دانند که مشکل از کجاست. در واقع مشکل اساسی در دوستی های ناموفق، نداشتن مهارت است.

دوستی ها، همیشگی نیست
والدین حتما باید به فرزندانشان بیاموزند که دوستی هم مثل چیزهای دیگر ممکن است یک روز شروع شود و روز دیگری به پایان برسد. این موضوع باید خیلی برای بچه ها بی اهمیت جلوه داده شود چون دوست از یک سنی برای بچه ها بسیار مهم می شود و به ویژه کودکانی که اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی دارند، وقتی دوستانشان را از دست می دهند، احساس خیلی بدی پیدا می کنند و گاه مشاهده می شود در مراحل نوجوانی و جوانی از دوست یابی اجتناب می کنند. در واقع از آنجا که بخشی از هویت ما، هویت اجتماعی است، نمی توانیم منکر نیاز به رابطه بشویم. از این رو کسانی که در دوستیابی ناموفق هستند،آسیب های جدی می بینند.

کودک خود را به پذیرش برسانید
اگر کودک شما در دوستی اش ناموفق بود و دوستش را از دست داد، به جای سرزنش و زیر سوال بردن او یا تحقیر و مقایسه رفتارش با دیگران، با او گفت و گو کنید و به او بیاموزید که بپذیرد چنین اتفاقی افتاده است و حتما مشکلی در برقراری این ارتباط بوده که باید آن مشکل را پیدا کرد و برطرف کرد تا در آینده دوستی های بهتر و موفق تری را تجربه کند. به او بیاموزید همه انسان ها نقطه ضعف هایی دارند و همه ما باید رفتارهای اشتباهمان را تغییر دهیم تا دوستان زیادی داشته باشیم. به او اطمینان بدهید که کمک می کنید که مشکلش حل شود.  سپس با او به بررسی رفتارهایش بنشینید و حتی رابطه او با دوستش را شبیه سازی کنید و برایش توضیح دهید که کدام اشتباه باعث قطع رابطه دوستی شان شده است.

آموختن مهارت های زندگی
هم والدین و هم فرزندان و هم همه انسان ها باید مهارتهای ضروری دهگانه سازمان جهانی بهداشت را به منظور ارتقا سطح سلامت زندگی فردی و اجتماعی خود بیاموزند. این مهارت ها، رفتار مثبت، سازگارانه و رضایت بخش دو سویه را به انسان ها می آموزند و در برقراری ارتباط دوستی و مهرورزانه بسیار موثرند. در اینجا اشاره گذرایی به برخی از مهارت های موثر در رابطه دوستی می کنیم:

مهارت مدیریت خشم
حتما باید به فرزندانمان بیاموزیم که در هر ارتباطی ممکن است برخی گفتارها یا رفتارها خوشایند ما نباشد؛ چرا که هر کسی با شیوه خود زندگی می کند؛ پس ما باید عصبانیت خود را مدیریت کنیم تا بتوانیم با اطرافیان و به ویژه با دوستانمان ارتباط خوب و دوستی های پایداری داشته باشیم.

مهارت رفتار جراتمندانه
این مهارت بسیار مهم است. بسیاری از آسیب هایی که بچه ها می بینند، به سبب نداشتن مهارت جراتمندی و رفتار قاطعانه است. بچه ها باید نه گفتن ماهرانه را یاد بگیرند؛ یعنی بتوانند درخواست های غیرمنطقی و نابجای دیگران را به شیوه ای همدلانه و سالم بدون نگرانی از نظر دیگران رد کنند. بسیاری از نوجوانان و جوانانی که سیگار می کشند، در اتاق مشاوره می گویند: وقتی دوستم به من سیگار تعارف کرد، نتوانستم ، پیشنهادش را رد کنم.  ممکن است فکر کند من بچه ام  و ... این یعنی فرزندان ما مهارت رفتار جراتمندانه را نیاموخته اند و بلد نیستند قاطعانه نه بگویند.

مهارت تفکر نقاد
تفکر نقاد هم مهارت مهمی است؛ یعنی ما بلد باشیم چگونه هر درخواست و پیشنهادی را نقد و بررسی کنیم و به همه جوانبش فکر کنیم؛ چگونه از دیگران برای پاسخ دادن به درخواست یا پیشنهادشان وقت بگیریم و چه سوالاتی بپرسیم تا بتوانیم به تصمیم درست برسیم.

مهارت ارتباط موثر
ارتباط موثر هم مهارتی کلیدی در دوستی است. در واقع اگر قرار است فرزند ما دوست خوبی پیدا کند، اول باید خودش دوست خوبی باشد و ویژگی های یک دوست خوب و یک رابطه خوب را بداند. تعامل مثبت را بلد باشد و بداند با هم سن و سال های خود باید چگونه رفتار کند.

مهارت گوش دادن فعال
شنیدن با گوش دادن فرق دارد. شنیدن، غیر ارادی است؛ اما گوش دادن، ارادی است و ابعاد متفاوتی دارد. بچه ها باید یاد بگیرند وقتی که دوستشان صحبت می کند، با دقت به حرفش گوش بدهند؛ با کلام و زبان بدن (حرکات سر و صورت و ..) به او واکنش نشان دهند که متوجه شود که فعالانه دارند گوش می کنند. حواسشان به تلویزیون و موبایل و چیزهای دیگر پرت نشود که احساس بی توجهی به دوستشان دست دهد.

مهارت همدلی
این مهارت، در راس همه مهارت های دوستیابی قرار دارد. والدین باید به فرزندشان یاد دهند که خود را در جای طرف مقابل بگذارد تا احساس او را کاملا درک کند و وقتی دوستش نیاز به درک شدن دارد، به جای مسخره و سرزنش و نصیحت کردن، بگوید: «می فهمم ناراحتی»؛ «حق داری»؛ «اذیت شدی»؛ «من چه کاری می تونم برایت انجام بدم؟» و ... 
به بچه ها نمی شود خیلی مستقیم آموزش داد. با بازی و قصه گویی و در موقعیت های مختلف قرار دادن کودکان، می توان بسیاری از مفاهیم را به آنها آموزش داد و اشکالات رفتاری کودکان را اصلاح کرد.

 

کپی