اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰

راحت‌ترین رژیم لاغری در دنیا

راحت‌ترین رژیم لاغری در دنیا

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران رژیم غذایی ایرانیان را الگوی مدیترانه‌ ای دانسته که عادت غذایی خوبی است.

دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه لایو گفت:

عادات غذایی مردم ایران به لحاظ تغذیه الگوی خوبی است که به آن مدیترانه‌ ای گفته می‌شود و اکنون تمام مطالعات که در سطح دنیا انجام شده نشان می دهد کسانی که از الگوی مدیترانه‌ای پیروی می کنند به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های خاص این الگوی غذایی سلامت خود را در قبال بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌ عروقی، بیماری‌ هایی مانند سرطان ها، چاقی و دیگر بیماریهای مرتبط با تغذیه تضمین می کنند.

در این الگو مصرف سبزی و میوه نسبت به کشور های غربی بیشتر است ما در ایران عادتی به نام سبزی خوردن داریم که عادتی بسیار خوب و ایرانی است، هنگام خوردن سبزی با غذا قند و چربی در روده کمتر انباشته می‌شود و از بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان های دستگاه گوارش پیشگیری می شود.

کشور های غربی امروز بر این باورند که باید برای داشتن زندگی سالم تر و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی، عروقی، دیابت و سرطان‌های دستگاه گوارش، رژیم مدیترانه ای را پیش گرفت، که در آن از سبزیجات، فیبر و حبوبات بیشتر استفاده می شود و گوشت قرمز، قند، چربی و لبنیات چرب در آن حجم کمتری دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که الگوهای غذایی غربی و فست‌فودها میان ایرانیان نیز جا باز کرده، به عنوان یک رفتار غذایی نامناسب و از مشکلات ما ایرانیان فست فود است که توسط مردم بی‌رویه مصرف می‌شود و غذاهای ایرانی به ویژه غذاهای بومی و محلی در حال فراموشی هستند و این موضوع موجب شده تا بر اساس بررسی وزارت بهداشت حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که روندی افزایشی است همچنین کودکان زیر ۵ سال ما چاق شده اند و روندی افزایشی در میان آن وجود دارد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در سطح جهان وجود دارد مصرف نمک است و توصیه سازمان بهداشت جهانی برای مصرف نمک کمتر از ۵ گرم در روز است به این مفهوم که از کل غذای موجود در یک روز چه نمک های پنهان و چه نمک های اضافه شده باید زیر ۵ گرم باشد.

خانم دکتر زهرا عبداللهی شیوه مناسب برای تغذیه در دوران کرونا را اینگونه تشریح کرد: شیوه تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار موثر است و حتی در صورت ابتلا به کرونا در صورت تغذیه خوب و مناسب پاسخ دهی سیستم ایمنی برای مقاومت بدن و بهبودی سریعتر بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مصرف کافی سبزی و میوه به مفهوم حداقل ۵ واحد یعنی ۴۰۰ گرم سبزی و میوه در روز، پرهیز از مصرف غذا های چرب و سرخ شده، شور، مواد قندی و شیرین و مصرف میزان دو واحد لبنیات در روز کمک می کند تا در صورت ابتلا به کرونا عوارض پایین داشته باشیم و همچنین از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران حذف وعده های غذایی برای لاغر شدن را یکی از اشتباه ترین اقدامات صورت گرفته توسط افراد توصیف کرد و اظهار داشت:

به هیچ عنوان حذف وعده غذایی برای رژیم های لاغری صحیح نیست ما حتی برای افرادی که نیازمند رژیم های لاغری هستند توصیه می کنیم هر سه وعده غذایی باید مصرف شود و میان وعده ها نیز باید هر ۳ ساعت استفاده شود در نتیجه حجم غذا در یک رژیم غذایی صحیح، علمی و اصولی کاهش می یابد اما تعداد و دفعات مصرف غذا افزایش می یابد، به هیچ عنوان هیچ ماده غذایی مانند برنج، نان، سبزی و میوه حذف نمی شود چرا که در صورت حذف هر نوع ماده غذایی ریزش مو، مشکلات پوستی، گوارشی و مشکلات اعصاب ایجاد می‌شود.

ممکن است با حذف نان یا برنج وزن پایین بیاید اما عوارض متعددی بر اثر آن به وجود می‌آید از جمله مشکلات اعصاب، ریزش مو و مشکلات پوستی در نتیجه هیچ وعده غذایی نباید حذف شود.

راحت ترین رژیم غذایی این است که فرد همه چیز بخورد اما کم بخورد./ اسپوتنیک 

خوراکی‌های ضد کرونا

۹ میان‌بُر برای کاهش وزن

چاق‌ها شدیدتر کرونا می‌گیرند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

 
 
 
 
 
 
 
کپی