اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

مباحث فلسفی را خردسالانه در قالب داستان می‌توان به کودکان آموزش داد

مباحث فلسفی را خردسالانه در قالب داستان می‌توان به کودکان آموزش داد
ریحانه جعفری مترجم و نویسنده

والدین بارها این سؤال را می‌پرسند که چقدر ضرورت دارد که کودکان و نوجوانان با مفاهیم فلسفی آشنا شوند؟ آیا ضرورت دارد که گروه سنی کودک و نوجوان کتاب فلسفی بخواند؟ در پاسخ باید گفت بستگی به نوع نگاهمان دارد.

آیا قرار است کودک و نوجوان کتاب فلسفه کانت یا هگل و دکارت بخواند و بخواهد به‌عنوان نظریه‌پردازی با کتاب‌های فلسفی مواجه شود و یا اینکه قرار است یک مفهوم فلسفی را در داستان بیاوریم. مثلاً می‌خواهیم نوع نگاه به چگونه زیستن را داستان کنیم. اساساً در داستان‌های خارجی چه کودک و چه نوجوان مباحث فلسفی در داستان‌هایشان گنجانده شده است. ولی به قدری به زبان کودکانه و نوجوانانه با پرداخت خوب داستان و شخصیت‌پردازی خوب توضیح می‌دهند و از عناصر داستان‌نویسی بخوبی استفاده می‌کنند که شما متوجه نمی‌شوید که او یک مسأله فلسفی را درس می‌دهد. شما احساس می‌کنید که صرفاً یک داستان می‌خوانید ولی وقتی داستان تمام می‌شود، می‌بینید یک اندیشه عمیق در مقام مخاطب پیدا کرده اید. این اندیشه عمیق همان مبحث فلسفی است.
من مجموعه داستان6 جلدی گروه سنی خردسال اثر ماری لوئیز گی نویسنده کانادایی را ترجمه کردم و با عنوان «ماجراهای من و برادرم» در انتشارات علمی فرهنگی منتشر کردیم. داستان یک پسر دو ساله است که یکسری سؤالات را از خواهر هشت ساله‌اش می‌پرسد. تمام این سؤالات مفاهیم زندگی است که همه ما از کودکی با آن مواجهیم اما نویسنده آنقدر خردسالانه آن را نوشته است که مخاطب فکر نمی‌کند که اصلاً بحث فلسفی به میان آمده است. پرسش‌هایی مانند خورشید کی تمام می‌شود و برف چگونه به وجود می‌آید و آب ها کجا به آسمان می‌پیوندند؟ بحث فلسفی اما به زبان ساده کودکانه و با تصاویر زیبا.
یادمان باشد که وقتی برای کودک و خردسال کار می‌کنیم، می‌توانیم از تصویرگری هم استفاده کنیم تا کودک جذب شود و مفاهیم را با تصاویر بهتر درک کند.


 

کپی