اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰

بهبودیافتگان کرونا چطور با ضعف و خستگی مقابله کنند؟

بهبودیافتگان کرونا چطور با ضعف و خستگی مقابله کنند؟

انجام دادن ورزش سبک، در معرض نور خورشید قرار گرفتن، مصرف آجیل و میوه خشک، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، نوشیدن مایعات کافی، بهبود چرخه خواب و اولویت‌بندی کارهای روزانه ضعف و خستگی پس از بیماری کووید-۱۹ را بهبود می‌بخشد.

از آنجایی که خستگی یکی از علائم ماندگار بیماری کووید -۱۹ است افراد زیادی پس از بهبود پیدا کردن از این بیماری خستگی و ضعف را تجربه می‌کنند و نمی‌توانند به راحتی به زندگی عادی خود بازگردند. البته ممکن است برخی افراد به علائم دیگر مانند درد و گرفتگی عضلات دچار شوند معمولاً مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این علائم بهبود پیدا کنند.

افراد به دلیل بروز خستگی پس از بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان بستری نمی‌شوند، اما عملکرد روزانه آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی روش‌های مقابله با ضعف و خستگی پس از بیماری کرونا می‌پردازیم:

انجام دادن ورزش سبک

ورزش کردن به بهبود درد و ناراحتی‌های پس از بیماری کووید -۱۹ کمک شایانی می‌کند، اما ورزش شدید و سخت ممکن است شرایط را بدتر کند. بنابراین توصیه شده است افراد به منظور حفظ انرژی روزانه میزان ورزش یا فعالیت روزمره را کاهش دهند و به جای آن مدیتیشن، پیاده روی آهسته، یوگا، ماساژ درمانی و طب سوزنی را امتحان کنند.

در معرض نور خورشید قرار گرفتن

نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است؛ این نوع ویتامین به بهبود سلامت افراد و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند. بنابراین بهتر است افراد روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند البته باید اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند.

مصرف آجیل و میوه خشک

میوه خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای مقابله با خستگی و ضعف پس از بیماری کووید -۱۹ است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این مواد غذایی شامل کلسیم، مس، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، پروتئین، ریبوفلاوین، زینک و ویتامین‌های A، C، E، K و B۶ است، این مواد به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند.

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم شامل مواد غذایی سبک، قابل هضم و غنی از مواد مغذی است؛ این مواد غذایی شامل سوپ عدس یا برنج می‌شود. توصیه شده است که افراد از مصرف قند زیاد و غذاهای سرخ شده و فرآوری شده دوری کنند.

نوشیدن مایعات کافی

نوشیدن مایعات کافی به بهبود خستگی و ضعف پس از بیماری کووید -۱۹ کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین افراد باید مصرف مایعات به ویژه آب را افزایش دهند. علاوه بر این، افراد می‌توانند به منظور تأمین الکترولیت‌ها و آب بدن از دست رفته، مکمل ORS، چای رقیق و دمنوش استفاده کنند.

بهبود چرخه خواب

هر چه افراد بیشتر استراحت کنند، روند بهبود آن‌ها سریع‌تر خواهد بود؛ به موقع خوابیدن و زود بیدار شدن باعث بهبود سلامت جسمی و روانی افراد می‌شود، در این صورت بهره‌وری افراد افزایش پیدا می‌کند. توصیه شده است افراد به منظور بهبود کیفیت خواب خود باید یک ساعت قبل از خواب از گجت‌ها استفاده نکنند و به صفحه نمایش گوشی هوشمند و تلویزیون نیز نگاه نکنند.

اولویت‌بندی کارهای روزانه

از آنجایی که خستگی و ضعف ممکن است طاقت‌فرسا باشد، بهتر است افراد وظایف و کارهای روزمره خود را اولویت‌بندی کنند و کارهای مهم خود را در زمانی از روز انجام دهند که بیشترین انرژی را دارند. در این صورت افراد هنگام انجام دادن امور روزمره خود کمتر احساس خستگی می‌کنند./ ایمنا

بهبودیافتگان کرونا ورزش‌های هوازی را شروع کنند

کدام حرکت یوگا برای بهبودیافتگان کووید ۱۹ مفید است؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

 
 
 
 
 
 
کپی