اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰

چطور حافظه خود را تقویت کنیم؟

چطور حافظه خود را تقویت کنیم؟

تحقیقات نشان می‌دهند، از دست دادن حافظه با شروع ۲۰ سالگی آغاز می‌شود و با افزایش سن، بیشتر و بیشتر می‌شود. اما جای نگرانی نیست. اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید، با چند راهکار بسیار ساده در طول روز می‌توانید همیشه هوشیار باشید.

برای حفظ کردن و به خاطر سپردن اطلاعات باید حافظه طولانی مدت به درستی کار کند. روش‌های تقویت حافظه به طور کلی به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود: تغذیه‌ی مناسب، ورزش‌های مناسب.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسم مفید است، بلکه برای تقویت مغز و افزایش حافظه نیز ضروری است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان؛ مانند گوجه فرنگی، توت ها، اسفناج، مرکبات، هویج،  کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین‌ می‌تواند تا ۱۱ درصد احتمال سکته را پایین بیاورد.پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در ذغال اخته و انواع میوه‌های جنگلی و انگور‌ می‌تواند توانایی ارتباط سلول‌های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آن‌ها را پایین آورد.

به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مانند ویتامین‌های B مثل نیاکتین و اسید فولیک و همچنین کارکامین برای تقویت و افزایش حافظه موثر هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می‌آورند.


رژیم غذایی مناسب
همان‌طورکه جسم نیازمند انرژی و مواد غذایی مفید است، موتور مغز و حافظه نیز به سوخت نیاز دارد. حتما می‌دانید که رژیم غذایی با تمرکز بر میوه، سبزیجات، چربی‌های مفید (مانند چربی ماهی، آجیل یا روغن زیتون)، حبوبات و… برای سلامت جسمانی شما بسیار مفید است. حال جالب است بدانید این رژیم در حفظ سلامت مغز و حافظه‌تان نیز بسیار خوب عمل می‌کند. به توصیه‌های زیر برای افزایش حافظه و جلوگیری از زوال عقلی توجه کنید:

اسیدهای چرب امگا۳ برای تقویت حافظه و مغز بسیار مفیدند. ماهی منبعی غنی از این ماده است، به‌ویژه ماهی آب‌های سرد مانند: سالمون، تُن، هالیبوت، قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی،‌ ساردین و شاه‌ماهی.
اگر طرف‌دار غذاها و فرآورده‌های دریایی نیستید، از سایر منابع امگا۳ مانند گردو، کدوحلوایی، تخم کتان آسیاب‌شده، لوبیا قرمز و چیتی، بروکلی، اسفناج، سویا و اگر احیانا در دسترس‌تان بود، از جلبک دریایی استفاده کنید.
از خوردن اسیدهای اشباع‌شده و مواد پرکالری بپرهیزید، مثلا دور بستنی، گوشت قرمز، شیر پرچرب، کره و خامه را خط بکشید. این مواد اثرات بدی بر حافظه‌تان دارند و باعث زوال عقل می‌شوند.
تا می‌توانید میوه و سبزی مصرف کنید. این مواد مملو از آنتی‌اکسیدان هستند. به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات رنگی، منابع خوبی برای تقویت حافظه و مغز هستند.
چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدانی به‌نام «پلی‌فنول» است که از تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، به سلامت حافظه نیز کمک می‌کند و فرایند پیری را کند می‌سازد.

تشخیص و درمان مشکلات سلامتی
گاهی‌اوقات اختلالی در حافظه ایجاد می‌شود که باید علت آن را در مشکلات احتمالی سلامت خود جست‌وجو کنید. همچنین لازم است در این مواقع، سبک زندگی خود را بررسی کنید. صرفا آلزایمر و زوال عقل موجب اثرات منفی بر حافظه نمی‌شوند؛ بیماری‌های دیگر و برخی داروها نیز اثراتی منفی بر حافظه دارند:

بیماری‌های قلبی‌عروقی و عوارض آنها مانند افزایش میزان کلسترول و فشار خون ممکن است باعث نارسایی‌هایی در عملکرد مغز و حافظه شوند.
مطالعات نشان می‌دهد افرادِ مبتلا به دیابت بیشتر از سایرین به مشکلات حافظه مبتلا می‌شوند و توانایی‌های شناختی‌شان بیشتر از سایرین کاهش می‌یابد.
برهم‌خوردن تعادل هورمونی نیز ممکن است موجب کاهش توانایی حافظه شود. برای مثال، زنان یائسه با کاهش سطح استروژن در بدن‌شان، کمی دچار کاهش سطح حافظه می‌شوند. این مساله در مردان با کاهش سطح تستسترون رخ می‌دهد. نوسانات تیروئید نیز باعث اختلال در حافظه، گیجی و کندی در تفکر می‌شود.
بسیاری از داروهای بدون نسخه، مانند داروهای سرماخوردگی یا ضدحساسیت یا ضدافسردگی باعث بروز مشکلاتی در حافظه می‌شوند. پس باید در مصرف داروها به‌شدت دقت به‌خرج دهید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.


ورزش و تمرین‌های بدنی
تمرینات ذهنی، برای تقویت سلامت مغز بسیار مفیدند، اما نباید از اثر تمرینات فیزیکی و جسمی غافل شد. تمرینات بدنی به تروتازه‌ ماندن مغز شما کمک می‌کند. فعالیت‌های بدنی باعث ورود بیشتر اکسیژن به مغز می‌شوند و از اختلالاتی مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی‌عروقی که منجر به ازدست‌رفتن حافظه می‌شود، جلوگیری می‌کنند.

ورزش باعث افزایش تأثیرات مواد شیمیایی مغزی نیز می‌شود و هورمون‌های استرس‌زا را کاهش می‌دهد. از همه مهم‌تر، ورزش‌کردن نقش مهمی در فعالیت‌های نوروپلاستی ایفا می‌کند و باعث تقویت عوامل رشد و تحریک ارتباطات عصبی می‌شود.

توصیه‌های لازم برای تقویت حافظه:
تمرینات ایروبیک، برای مغز بسیار مناسب و مفیدند. پس یادتان باشد تمریناتی انتخاب کنید که باعث افزایش گردش خون می‌شوند. در کل، هر آنچه برای قلب مفید باشد، برای مغز هم مفید خواهد بود.
آیا پس از بیداری باید زمان زیادی صرف کنید تا از حال‌وهوای خواب خارج شوید؟ اگر این‌طور است، انجام تمرینات ورزشی پیش از کارهای روزانه، به شما کمک شایانی می‌کند و یادگیری شما در طول روز را نیز افزایش می‌دهد.
تمرینات بدنی و ورزشی‌ای که نیازمند هماهنگی میان چشم و دست‌ها هستند یا نمونه‌های پیچیده‌تر، برای تقویت و رشد مغزی بسیار مناسب‌اند.
تمرینات ورزشی به شما کمک می‌کنند خستگی‌ها و فشاری را که در روز تحمل کرده‌اید، به‌سادگی دور بریزید. حتی تعدادی حرکت ساده و پیاده‌روی نیز مفید خواهند بود.

اگر تجربه‌ی استرس‌های ناگهانی یا رفتار‌های ناسالم متداوم را دارید، سعی کنید به تمرینات ورزشی مناسب برای تقویت ماهیچه‌های‌تان مشغول شوید. تمریناتی که در آن‌ها هم از دست‌ها و هم از پا‌ها استفاده می‌شود، بسیار مفیدند. همچنین تمریناتی که با تمرکز و آگاهی ذهنی صورت بگیرند، نیز بسیار مفید واقع می‌شوند. تمریناتی نظیر قدم‌زدن، دویدن، شنا یا صخره‌نوردی حس‌های مختلف شما را فعال می‌کنند و وقتی درست و با تمرکز انجام شوند، هوشیاری‌تان به خود و سایرین را افزایش می‌دهند./ فرادید

کپی