• سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰
وال‌استریت ژورنال:

شواهد امریکا از منشاء آزمایشگاهی کووید 19

دکتر استفان کوای و ریچارد مولر، استاد فیزیک دانشگاه دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مقاله‌ای منتشر کردند که در آن ادعا می‌کنند کووید 19 دارای علائم خاصی از منشاء آزمایشگاهی است.

به گزارش وال استریت ژورنال، دکتر استفان کوای و ریچارد مولر، استاد فیزیک دانشگاه دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مقاله ای منتشر کردند که در آن ادعا می کنند کووید-19 دارای علائم خاصی از منشا آزمایشگاهی است.

به گفته دانشمندان، این ویروس دارای توالی ژنوم در ترکیب CGG-CGG است که به ندرت می تواند در طبیعت ثبت شود.

نویسندگان مقاله خاطرنشان کردند: "در واقع، در کل کلاس ویروس های کرونا، که شامل کووید-19 نیز هست، هرگز ترکیبی از CGG-CGG وجود نداشته است."

آنها استدلال کردند که این ترکیب در آزمایشگاه برای افزایش عفونت ویروس و همچنین کشنده بودن آن استفاده می شود. در عین حال دانشمندان اعتراف کردند که ویروس می تواند به طور تصادفی و بدون دخالت انسان، این ترکیب را تکرار کند.

کارشناسان از ایالات متحده معتقدند که یکی دیگر از دلایل اثبات منشأ مصنوعی ویروس کرونا، تفاوت فاحش تنوع ژنتیکی آن با ویروس های ایجاد کننده سندرم های سارس و مرس است. به گفته کوای و مولر، آنها ریشه طبیعی داشتند و بتدریج در جمعیت گسترش می یافتند و به عفونی ترین شکل ها تبدیل می شدند.

پیش از این، دانشمندان انگلیسی و نروژی گفته بودند که ویروس کووید-19 در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین ساخته شده است.

گزارش آمریکا از امکان نشت کووید-۱۹ از آزمایشگاه ووهان

گزارش یک لابراتوار ملی دولت آمریکا درباره منشاء کووید-۱۹ به این نتیجه رسیده که فرضیه نشت ویروس از یک آزمایشگاه چینی در ووهان قابل قبول است و جای بررسی بیشتر دارد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه با استناد به منابع مطلع از این سند محرمانه این گزارش را منتشر کرد.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: این مطالعه در ماه مه سال ۲۰۲۰ به دست آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا تهیه شد و هنگام انجام تحقیق در مورد منشاء این پاندمی در ماه‌های آخر دولت ترامپ، وزارت امور خارجه به آن استناد کرد.

براساس این گزارش، ارزیابی لارنس لیورمور بر پایه تجزیه و تحلیل ژنومی ویروس کووید-۱۹ بوده است. لارنس لیورمور از اظهار نظر در مورد گزارش وال استریت ژورنال خودداری کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته گفت به مشاورانش دستور داده تا پاسخهایی درباره منشاء این ویروس بیابند. بایدن گفت، آژانسهای اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی دو سناریو هستند؛ اینکه انتشار این ویروس نتیجه یک اتفاق در آزمایشگاه بوده یا از ارتباط انسانی با یک حیوان آلوده بوده است اما آنها به نتیجه نرسیدند.

منابع دولت آمریکا اعلام کردند، یک گزارش طبقه‌بندی شده اطلاعاتی آمریکا که در دوران ریاست جمهوری ترامپ منتشر شده ادعا می‌کند که سه محقق در انستیتوی ویروس شناسی ووهان چین در نوامبر ۲۰۱۹ به حدی بیمار شدند که به دنبال دریافت مراقبت بیمارستانی بوده‌اند.

مقامهای آمریکایی، چین را به عدم شفافیت درباره منشاء این ویروس متهم میکنند، اتهامی که پکن بارها تکذیب کرده است.

گزارشی بر اساس سند دولتی آمریکا: منشأ کرونا احتمالا آزمایشگاه ووهان چین است

در آمریکا گزارشی یافت شده است که فرضیه انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین را تقویت می‌کند، موضوعی که در دوران دونالد ترامپ نیز مطرح شده و انتقادات زیادی را علیه رئیس جمهوری پیشین آمریکا برانگیخته بود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز دوشنبه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) با استناد به شهادت برخی افراد آشنا با این گزارش در مورد منشأ کووید ۱۹ که یک آزمایشگاه ملی دولتی آمریکا آن را انجام داده و سندی محرمانه است، نوشت که فرضیه نشت ویروس از آزمایشگاه ووهان پذیرفتنی است و جای بررسی بیشتری دارد.

این مطالعه در ماه مه سال ۲۰۲۰ در آزمایشگاه ملی «لارنس لیوِرمور» کالیفرنیا انجام شده و وزارت امور خارجه آمریکا در تحقیقی که در ماه‌های آخر دولت ترامپ در مورد ریشه همه‌گیری کرونا انجام داد، به آن ارجاع داده بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت ارزیابی لارنس لیورمور از طریق تجزیه و تحلیل ژنومی ویروس کووید ۱۹ انجام شده است. لارنس لیورمور از اظهار نظر در مورد گزارش وال استریت ژورنال خودداری کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته گفت که به دستیارانش دستور داده است تا درباره منشا ویروس کرونا تحقیق کنند. بایدن گفت آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حال بررسی دو فرضیه احتمالی پر مورد منشأ کرونا هستند اما هنوز به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌اند.

یکی از این دو فرضیه آن است که ویروس در اثر یک حادثه آزمایشگاهی به وجود آمده و فرضیه دوم می‌گوید ویروس از طریق تماس با یک حیوان آلوده به انسان منتقل شده است.

منابع دولتی ایالات متحده با استناد به یک گزارش اطلاعاتی مربوط به دولت دونالد ترامپ که هنوز هم طبقه بندی شده است، گفته‌اند که در این گزارش ادعا شده سه پژوهشگر مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان چین در نوامبر ۲۰۱۹ چنان بیمار شده‌اند که نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کرده‌اند.

مقامات آمریکایی چین را به عدم شفافیت در مورد ریشه ویروس متهم می‌کنند، اتهامی که پکن آن را رد کرده است.

در تحولی جداگانه، یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت به نام مایک رایان روز دوشنبه گفت که این سازمان نمی‌تواند چین را مجبور به افشای اطلاعات بیشتر در مورد ریشه کووید ۱۹ کند.

وی با این حال گفته است که این نهاد بین‌المللی به چین پیشنهاد کرده مطالعات لازم را برای درک این که ویروس چگونه و از کجا به «سطح بعدی» سرایت رسیده، انجام دهد.

دکتر آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی از چین خواست پرونده پزشکی ۹ نفر را که بیماری آنها می‌تواند سرنخ‌های حیاتی در مورد این که آیا نخستین بار کووید ۱۹ به دلیل نشت آزمایشگاهی پدید آمده یا نه، منتشر کند./ اسپوتنیک، ایسنا و یورونیوز

ویروس کرونا در آزمایشگاه تولید شده است

منشاءآزمایشگاهی کرونا در انگلیس یافت شد

چین شیوع کرونا را گردن هند و پاکستان انداخت

کرونای سگی/ جدیدترین ویروس کرونا از سگ‌ها می‌آید

دست چینی‌ها رو شد؟/ آیا کووید۱۹ در آزمایشگاه ساخته شد؟

انگلیس و امریکا در حال تحقیق روی منشاء آزمایشگاهی کرونا