اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

تئاتر خوب تولید کنیم مردم هم می‌آیند

تئاتر خوب تولید کنیم مردم هم می‌آیند
کامبیز نیک‌آمیز کارگردان تئاتر

در تمام این‌ ماه‌هایی که کرونا مصایب بسیاری را بر جامعه ما و البته جامعه هنری، علی‌الخصوص تئاتر تحمیل کرده بارها به این موضوع فکر کردم که چطور می‌شود در این شرایط هم کار کرد. برخی معتقدند که نباید هیچ کاری کرد و صرفاً باید در خانه نشست و منتظر روزهای عادی ماند تا کمافی‌السابق به صحنه برگشت و کار کرد.

 من این‌طور فکر نمی‌کنم. کسی یا کسانی مثل من، تئاتر همه‌چیزشان است و شامل تمام زندگی‌شان می‌شود و اصلاً نمی‌توانیم زندگی بدون تئاتر را تصور کنیم؛  من بارها به این مسأله اشاره کرده‌ام که ما می‌توانیم با انتخاب‌های درست در بازیگری، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی باعث خلق یک اثر خوب شویم و طبیعتاً اگر کار خوب بسازیم آنچنان شرایط نمی‌تواند سد راه باشد و تماشاگر هم به سالن خواهد آمد. بر همین اساس، خود من به‌عنوان کارگردانی که ده،‌ یازده شب نمایش «چهرازی» را روی صحنه بردم به این درک رسیدم که وقتی به شعور و سطح سلایق مردمی که با تئاتر بیگانه نیستند احترام بگذاریم، آنها هم  به این تفاهم دوجانبه می‌رسند و هیچ اثر هنری را تنها نخواهند گذاشت کما اینکه ما به‌دلیل شرایط خاص موجود، تقریباً بی‌هیچ تبلیغات خاصی کار را پیش بردیم و از نتیجه نیز بسیار راضی هستیم و سپاسگزار مردم؛ البته که در چنین شرایطی کار کردن اصلاً مسأله ساده‌ای نیست و همه عوامل باید به‌چیزهایی علیحده‌تر از گذشته فکر کنند از جمله سلامتی گروه و مخاطبانی‌ که به دعوت ما لبیک گفتند. مثلاً ما نمی‌دانستیم چه زمانی اجرا می‌رویم چون قرار شد اسفند روی صحنه برویم که نشد و بعد فروردین و در نهایت بتازگی اجراهای خود را شروع کردیم و قرار بر آن شده که اجراها تمدید شود. در این شرایط کرونایی ما فقط توانستیم  مواظب مخاطب و بچه‌های خود نمایش باشیم تا هیچ کس دچار آسیبی نشود. با همه اینها به خودم می‌گویم اگر شرایط از این بدتر هم شود باز هیچ وقت تئاتر را تنها نمی‌گذارم و تا وقتی هستم این رویه را دنبال می‌کنم و همین امروز هم به نمایش بعدی فکر می‌کنم و دوست دارم که رسانه‌ها از ما تئاتری‌ها، علی‌الخصوص جوان‌ترها حمایت کنند و صدای ما را بیشتر به مخاطبان و علاقه‌مندان هنرنمایش برسانند. در کنار این، برخی می‌گویند تماشای تئاتر آنلاین یا فیلم تئاتر می‌تواند جبران مافات کند که به نظر من از اساس این نظریه اشتباه است. تئاتر زنده است و واقعاً ناراحتم که بعضی می‌خواهند تئاتر اینترنتی را جایگزینی برای تئاتر به معنی زنده معرفی کنند. ما هرگز نمی‌توانیم مفهومی به‌نام تئاتر آنلاین را تئاتر بدانیم چون هویت تئاتر به زنده‌بودنش است و با همین زنده بودن شناخته و تعریف می‌شود. حالا که سالن‌ها بازگشایی شده‌اند، ما می‌توانیم الگوی درست و بستر مناسبی ایجاد کنیم تا مردم از آمدن به سالن‌های تئاتر نترسند. ما باید نشان بدهیم قبل از آنکه بخواهیم هزینه‌ای از آنها بابت ارائه تئاتر  بگیریم، سلامت جانشان برایمان اهمیت دارد و از سویی دیگر می‌خواهیم وقت‌شان را با یک کار ارزشمند پر کنیم و  هیچ تعارفی هم با سلامت آنها نداریم و این وظیفه همه ماست که میزبان مردم در سالن‌های نمایش هستیم.

کپی