اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

وزیر نفت اعلام کرد هیچ کدام از فرآورده‌های نفتی گران نخواهد شد

تکذیب شایعه «بنزین 20 هزار تومانی»

تکذیب شایعه «بنزین 20 هزار تومانی»

بیژن زنگنه وزیر نفت امروز روی شایعه «بنزین 20 هزار تومانی» خط بطلان کشید و اعلام کرد نه تنها بنزین، بلکه هیچ کدام از فرآورده‌های نفتی گران نخواهد شد.

 هرچند دو روز پیش هم فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرده بود اخباری که درباره افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی پخش شده است، شایعه است اما گویا این توضیحات خیلی قانع کننده نبود خبرنگاران ترجیح دادند صحت و سقم این ماجرا را از وزیر مربوطه جویا شوند و زنگنه نیز در مواجهه با این سؤال، شایعه گرانی بنزین را «دروغ و جنگ روانی پیش از انتخابات» دانست و تأکید کرد: «نزدیک به انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین می‌خواهند در مردم عکس‌العمل بدی ایجاد کنند، اما اطمینان می‌دهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نخواهد شد.»
اما این شایعه که از حدود یک هفته پیش در محافل غیر رسمی رسانه‌ای، خانوادگی و مجازی تحت عنوان «بنزین 20 هزار تومانی» دست به دست می‌شد، از کجا متولد شد؟ جواب این سؤال با یک جست وجوی ساده به دست می‌آید: یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری.
در جریان نام‌نویسی از یک ایده بنزینی رونمایی کرد: «طرح ما رایگان کردن قیمت بنزین بر اساس سهمیه‌ای است که به مردم تعلق می‌گیرد. ممکن است جوانی اتومبیل ندارد اما ارزش سهمیه او لیتری ۲۰ تومان است. من گفتم سهمیه‌ای که تعلق می‌گیرد، به لحاظ بین‌المللی لیتری ۲۰ هزار تومان است که شامل ۱۵ لیتر سهمیه بنزین و ۱۵ لیتر سهمیه گازوییل می‌شود. هر فردی در ماه ۳۰ لیتر یعنی به ارزش ۶۰۰ هزار تومان می‌تواند استفاده کند. اگر خریدار اجناس تولید داخلی باشد هم می‌تواند ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان استفاده کند. این یعنی ما به قشر ضعیف کمک می‌کنیم. یارانه پنهان توسط افراد پرمصرف استفاده می‌شود و باید به جیب اقشار ضعیف برگردد.»
سؤال اصلی‌تر اما این است که چرا طرح چنین ایده‌ای از سوی یکی از داوطلبان نه چندان بنام انتخابات پیش رو، خیلی زود به موضوع صحبت و البته دغدغه محافل خانوادگی بدل شد؟ جواب این سؤال هم خیلی دشوار نیست؛ چرا که به اعتقاد ناظران اگر در انتخابات سال‌های 1376 شعارهایی با بن مایه  آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و روابط بین‌المللی، در انتخابات سال 84 ایده‌هایی تحت عنوان عدالت و در سال 92 برنامه‌هایی در حوزه روابط بین‌الملل مقبول افتاد، احتمالاً در انتخابات پیش رو اصلی‌ترین مطالبه  مردم از نامزدها در حوزه‌هایی است که به صورت مستقیم با معیشت مردم سر و کار دارد.
البته در ادوار گذشته هم کم نبودند کاندیداهایی که برای جلب آرای مردم وعده‌های اقتصادی ملموس مانند افزایش چندبرابری یارانه‌ها را مطرح می‌کردند. 
کپی