اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

کلمات کلیدی

برای رسیدن به خوشبختی چه کنیم؟

برای رسیدن به خوشبختی چه کنیم؟

یک روانشناس می‌گوید خوش بینی و مثبت اندیشی از جمله آیتم های فردی است که می‌تواند تاثیرات مثبت متعددی در زندگی و بهداشت روان فرد داشته باشد.

عبدالصالح خزائی با بیان اینکه خوش بینی نگرشی مثبت به جهان پیرامون است،گفت: فرد خوش بین با چنین نگرشی در تلاش است که دنیا را به صورت زیبا و مطلوب تر پندارد و همچنین بخش‌ها و وجوه مثبت قضایای زندگی را مشاهده و امید به آن داشته باشد که جهان به سمت و سوی خوبی و خیر در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: خوش بینی و مثبت اندیشی یک عقیده است مبنی بر اینکه اعمال خوب اتفاق خواهد افتاد و اتفاقات بد، فقط حوادث گذرایی هستند که باعث عقب نشینی و کندی اعمال خواهند شد ولی دیر یا زود قابل حل خواهند بود.

دکترای روانشناسی اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر توضیح داد: خوش بین ها سعی می‌کنند به دنبال نتیجه مثبت در شکست ها، ناکامی ها و حوادث ناگوار باشند. این موارد را شاید ما در اطرافمان دیده باشیم که کسانی به بیماری های صعب العلاج مانند سرطان مبتلا بودند اما با نگرش مثبت و امیدواری به آینده با این بیماری دست و پنجه نرم کرده اند و در نهایت بر آن فائق گردیدند و همچنین عکس این موضوع هم طی پژوهش های متعدد نشان داده است که افراد بدبین، درصد مرگ و میر و یا شکست های بالاتری نسبت به افراد خوش بین در جامعه دارند.

خزائی عنوان کرد: افراد خوش بین به راحتی تسلیم نمی‌شوند و شکست را نمی‌پذیرند بلکه به جای تسلیم شدن در برابر موانع و محدودیت‌های زندگی، با تمام توان و با تفکر و نگرش مثبت به مشکلات و موانع حمله ور می‌شوند و گزینه‌های متعدد حل آن را پیگیری می کنند.

به گفته این روانشناس با وجود اینکه تحقیقات علمی نشان داده که خوشبین بودن وراثتی است اما نباید نقش تربیت و محیط را نادیده گرفت. نحوه تربیت و موقعیت رشد انسان‌ها عامل تعیین‌کننده‌ای برای ایجاد شخصیت خوشبین و امیدوار است.

وی ادامه داد: طی مداخله‌های مشاوره ای و درمانی با مراجعین مراکز مشاوره و روانشناسی؛ در بررسی از کیس های اختلالات خلقی و اضطرابی و همچنین خانواده‌های آشفته و در معرض طلاق آنچه مبرهن است عدم خوش بینی و مثبت اندیشی و عدم انگیزه و پشتکار برای رویارویی با مشکلات فردی و زندگی است و یا اینکه افراد ممکن است در یک تصمیم و یا تجربه نتیجه دلخواه را کسب نکرده باشند و از آزمودن دیگر مسیرها جهت حل مشکل ناامید و مایوس شده‌اند.

دکتر روانشناس اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی بوشهر گفت: طی درمان های شناختی (تغییر فرایندهای فکری) که ممکن است بیش از ده جلسه به طول انجامد، یکی از تکنیک‌های درمان شناختی آموزش خوش بینی به مراجعان است و پس از آموزش‌های لازم این توانایی را پیدا می‌کنند که به طور موثرتری با مشکلات زندگی روبرو شوند. زیرا خوش بینی یکی از مولفه‌های شاد بودن در زندگی است.

عبدالصالح خزائی تصریح کرد: امروزه در جذب و گزینش افراد در شرکت‌ها و موسسات مولفه خوش بینی و مثبت اندیشی مدنظر گزینشگران است چرا که به نظر می‌رسد بازدهی بالا و نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: در باب اهمیت موضوع اینکه «سلیگمن» از روانشناسان برجسته به منظور دستاوردهای بیشتر افراد خوشبین، تیم‌های ورزشی را مورد تجربه و تحلیل قرار داد و دریافت تیم‌های خوش بین تر، هم افزایی مثبت بیشتری ایجاد می‌کنند و عملکرد بهتری نسبت به تیم‌های بدبین دارند.

این روانشناس در پایان به چند راهکار ایجاد خوش بینی به منظور برخورداری بهتر از سلامت روانی هیجانی و داشتن عملکرد بهتر در زندگی اشاره کرد:

-به دنبال جنبه‌های مثبت زندگی باشید؛ نیمه پر لیوان را ببینید نه اینکه فکر کاستی‌ها در زندگی باشید. با افراد مثبت ارتباط داشته باشید و مثبت عمل کنید تا نتایج مثبت و خوب از زندگی دریافت کنید.

-شاد باشید؛ فعالیت‌های مفرح و لذت بخش مانند ورزش انجام دهید.

- عدم مقایسه خود با دیگران؛ مقایسه کردن خود با دیگران باعث خود کم بینی و ضعف می‌شود. خودتان را با خودتان مقایسه کنید و ارزیابی کنید که چقدر پیشرفت داشته‌اید.

-داشتن هدف در زندگی: برای آینده خود هدف گذاری کنید. هدف گذاری معنی و مفهوم جدیدی به زندگی شما می‌دهد. برای رسیدن به اهداف بلند مدت، آنها را به هدف های کوتاه مدت، دست یافتنی و منطقی تقسیم کنید.

-قدرشناسی و شکرگزاری؛ افراد خوش بین سپاسگزار و شکرگزار نعمت‌ها و برکت های زندگی‌شان هستند و قدر داشته هایشان را می‌دانند و قانع هستند.

-تجربه آموزی از شکست ها؛ کسب تجربه از شکست ها سکویی برای پرش به سمت موفقیت بزرگ‌تر است. نباید از شکست یا عدم موفقیت نگران و ناراحت شویم بلکه باید از آنها درس بگیریم.

-مهارت آموزی؛ مهارت های جدید فرد را توانمندتر و به طبع آن زاویه دید وسیع تر می‌شود. برنامه‌های کوتاه و بلند مدت برای آموزش و مهارت آموزی برای خودتان ترسیم و عملی کنید.

-اصلاح سبک زندگی؛ گاهی لازم است برای رسیدن به خوش بینی و امیدواری سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم این تغییر اعتماد به نفس بالاتری ایجاد می‌کند./ایسنا

 

کپی