اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد

قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در آوریل برای یازدهمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد از ماه مه سال ۲۰۱۴ صعود کرد.

 شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در آوریل به ۱۲۰.۹ واحد در مقایسه با ۱۱۸.۹ واحد در مارس رشد کرد و شکر بزرگترین افزایش را در میان شاخصهای اصلی این سبد داشت. آمار مارس پیش از این ۱۱۸.۵ واحد اعلام شده بود که مورد بازبینی صعودی قرار گرفت.

شاخص قیمت غلات فائو در آوریل بر مبنای ماهانه ۱.۲ درصد و بر مبنای سالانه ۲۶ درصد افزایش یافت. نگرانیها در خصوص وضعیت محصول آرژانتین، برزیل و آمریکا باعث افزایش ۵.۷ درصدی قیمت ذرت در ماه گذشته شد اما قیمت گندم تا حدود زیادی ثابت بود. در مقابل، قیمت جهانی برنج کاهش داشت.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو تحت تاثیر قیمت بالاتر روغنهای سویا، کلزا و پالم که قیمت پایینتر روغن آفتابگردان را جبران کرد، در آوریل ۱.۸ درصد نسبت به ماه پیش افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات در آوریل ۱.۲ درصد رشد کرد که تحت تاثیر تقاضای قوی از سوی آسیا برای کره، پودر شیر بدون چربی و پنیر بود. شاخص قیمت گوشت تحت تاثیر تقاضای قوی از سوی شرق آسیا ۱.۷ درصد رشد کرد.

شاخص قیمت شکر پس از افت شدیدی که در مارس داشت، در آوریل بر مبنای ماهانه ۳.۹ درصد و بر مبنای سالانه ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش چشمگیر تحت تاثیر نگرانیها نسبت به عرضه محدودتر در فصل زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به دلیل برداشت کند در برزیل و خسارت یخبندان در فرانسه روی داد.

فائو پیش بینی خود برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۰ را به میزان ۱.۷ میلیون تن افزایش داد و به ۲.۷۶۷ میلیارد تن رسید با این حال میزان تولید برآورد شده ۲.۱ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، این آژانس سازمان ملل همچنین نخستین دورنمای گندم در فصل زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را ارائه و پیش بینی کرد تولید به ۷۷۸.۸ میلیون تن می رسد که با انتظار برای افزایش شش درصدی تولید در اتحادیه اروپا، ۰.۵ ردصد بالاتر از برآورد سال ۲۰۲۰ خواهد بود./ایسنا

کپی