اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

تأثیر خوردن نان سفید در بدن

تأثیر خوردن نان سفید در بدن

ما به این واقعیت عادت کرده ایم که هیچ وعده غذایی بدون یک تکه نان کامل نیست. اما خوردن زیاد نان سفید موجب دیابت و بیماری‌های عروقی می‌شود.

بخش ترد و معطر نان تازه پخته شده با کره، سیر یا پنیر مدت هاست که برای بسیاری از مردم جهان به یک غذای سنتی تبدیل شده است.

تأثیر خوردن نان سفید در بدن
در قفسه‌های نانوایی‌ها و مغازه ها، انتخاب زیادی از محصولات مختلف آردی وجود دارد. نان سیاه، سفید، غلات کامل، مخمر، نان حتی بدون گلوتن وجود دارد.

اما هنوز اکثریت نان سفید را ترجیح می‌دهند. اما آیا واقعاً نان سفید اینقدر ایمن است؟
نان سفید از آرد گندم تصفیه شده تهیه می‌شود. این باعث می‌شود که نان‌های پخته شده از نظر بصری جذاب باشند و ماندگاری نان را افزایش دهند، اما این دانه‌ها را کاملا از مواد مغذی خوب و مفید برای محروم می‌کند. در قدیم نان را از آرد اول یا درشت تهیه می‌کردند. با این روش، نان ارزش غذایی محصول، مواد مغذی مفید و فیبر را حفظ کرد. اما اکنون فقط از آرد سفید بدون سبوس نان تهیه می‌شود.
امروزه همراه با یک تکه نان سفید، ۷۵ گرم کالری خالی و تقریباً کمبود مواد مغذی را وارد بدن خود می‌کنید.
به دلیل کمبود ویتامین در ترکیب نان سفید، تولیدکنندگان شروع به غنی سازی مصنوعی آن و سایر محصولات پخته شده با ویتامین‌ها کردند.
بسیاری از متخصصان تغذیه و همچنین دانشمندان دانشگاه کمبریج به دلیل داشتن شاخص گلیسمی بالا در نان سفید، مصرف نان سفید را توصیه نمی‌کنند. مانند تمام کربوهیدرات‌های سریع، نان نیز به راحتی توسط بدن جذب می‌شود، اما سیری طولانی مدت نیست. در حال حاضر یک ساعت پس از خوردن نان سفید، احساس گرسنگی می‌کنید؛ بنابراین، مصرف بیش از حد نان سفید منجر به چاقی و ابتلا به دیابت می‌شود.
نشاسته زیادی در نان سفید وجود دارد، تأثیر خوردن نان سفید بر روی بدن را می‌توان با شکر تصفیه شده مقایسه کرد. با خوردن نان سفید، افزایش گلوکز خون اجتناب ناپذیر می‌شود که به نوبه خود باعث جهش شدید قند و انسولین در بدن می‌شود. با مصرف منظم نان سفید، دیابت و همچنین نقص در سیستم قلبی عروقی بدن می‌تواند ایجاد شوند./صداوسیما

کپی