اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
اعتماد میان مردم و رسانه چگونه ایجاد می‌شود؟

آگاهی مهمتر از نان شب

آگاهی مهمتر از نان شب
حسین باهر جامعه شناس و رفتارشناس

اعتماد جامعه ما به رسانه در طول سالیان و به علل مختلف آسیب دیده است، چون رسانه‌ها به طور کلی مقداری کژتابی کرده‌اند و اکنون بازگرداندن آن اعتماد زمان زیادی می‌برد؛ برای ایجاد اعتماد میان مردم و رسانه هم باید وقت بگذاریم و هم رسانه‌ها تصمیم بگیرند رفتاری را که به اعتماد مردم آسیب زده است دیگر تکرار نکنند.

بخش زیادی از این بی‌اعتمادی به این بازمی‌گردد که مردم ما در برهه‌هایی حساس اطلاعات دقیق و درستی از سوی رسانه‌ها دریافت نکرده‌اند. رسانه از سویی باید خبر صحیح و درست را در اختیار مردم بگذارد و از سوی دیگر علل اتفاقات مختلف را بررسی کند؛ اینکه علت ایجاد هر اتفاقی چه بوده و چطور می‌شود با آن مقابله کرد. ارائه اطلاعات درست درباره مسائل مختلف در شرایط حساسی مانند آنچه که امروز کشور ما با آن به واسطه بیماری کرونا درگیر است، تنها راهی  است که می‌تواند باعث شود جامعه به رسانه‌ها اعتماد کند. رسانه‌ها باید توجه داشته باشند که این اعتماد براحتی به‌دست نمی‌آید و برای کسب آن لازم است اگر نمی‌توانند درباره موضوعی اطلاعات صحیح به مخاطبان ارائه کنند هیچ اطلاعاتی منتشر نکنند. انتشار اطلاعات درست و مناسب راه حل بازگرداندن اعتماد مردم به رسانه هاست، رسانه‌هایی که فقط شامل روزنامه‌ها نیست ،چون روزنامه خوان‌ها قشر محدودی هستند و ما رسانه را معمولاً رادیو و تلویزیون می‌دانیم و نقش تلویزیون بسیار پررنگ و حساس است. به همین دلیل هم اهالی این رسانه باید بسیار عمیق‌تر به نحوه برنامه‌سازی و ارائه اطلاعات به مردم توجه داشته باشند و از سویی جوانب اخلاقی را رعایت کنند. رسانه باید در ارائه اطلاعات و انجام وظیفه و رسالت خود رفتاری داشته باشد که جامعه از آن درس عبرت بگیرد نه اینکه کژتابی را بیاموزد و باعث شود مردم به بی‌تفاوتی روی بیاورند. واقعیت این است که در بسیاری مواقع و در مواجهه با بسیاری از مسائل، جامعه ما آگاه نیست و رسانه‌هایمان باید تا حدی که می‌شود گفت به مردم آگاهی دهند، حتی می‌توانم بگویم مردم ما کم آگاهی یا بدآگاهی دارند و این در حالی است که اهمیت آگاهی از نان شب و خواب قیلوله هم بیشتر است.

کپی