اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
در نشست مجازی 3 مدیر سینمایی مطرح شد

باید به بازار سینمای جهان ورود کنیم

باید به بازار سینمای جهان ورود کنیم

فرهنگی/ «جایگاه جشنواره در سینمای پس از انقلاب» در نشستی مجازی به میزبانی دانشکده سوره، با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره «سینماحقیقت»، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم‌های کوتاه تهران و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بررسی شد.

طبق اطلاعات ارائه شده در مهر، علیرضا تابش در بخشی از این نشست از آسیب‌شناسی مسیر بنیاد فارابی در حمایت از آثار صرفاً جشنواره‌ای سخن گفت: «روزی که به فارابی آمدم با ۴۸ فیلم آرشیو شده و اکران نشده رو‌به‌رو بودم چون هیچکدام قابلیت اکران و حتی آوردن به شبکه نمایش خانگی را نداشتند به‌همین دلیل این روند را قطع کردیم و خواستیم جریان را نوسازی کنیم در چند سال اخیر فارابی تولیدی که صرفاً با عجله برای رساندن به جشنواره داشته باشد، مطلقاً نداشته است. لزوماً بررسی‌های فیلمنامه‌ای ما منجر به تولید نمی‌شود، عنصر جذابیت برای کودکان امروزی و توجه به ژانرهای مهجور و اقتباس برای ما مهم بوده است.» معضل اولویت و اصالت یافتن حضور در جشنواره‌ها بخشی از صحبت‌های حمیدی مقدم، دبیر جشنواره سینما حقیقت بود. او در این باره گفت: «چرا آقای درویش می‌گویند ما سینمای جهانی نداریم؟ باید بدانیم گره کار کجاست چرا سینمای ما به معنی ارتباط با توده‌های مردم جهانی نمی‌شود.جریان سینما در حوزه‌های مختلف باید بعد از ۴۲ سال خود را از جشنواره‌ها جدا کند. امروز معضل ما اصل شدن حضور در جشنواره‌هاست.» او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد که باید به بازار سینمای جهان ورود کنیم. این بازار تنها به‌معنی نمایش در سینماها نیست بلکه حضور در پلتفرم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی و البته نشان دادن گسترده فرهنگ ایرانی هم مهم است. سیدصادق موسوی اما جشنواره فیلم کوتاه تهران را فرصتی برای کشف استعدادها دانست. او سرزندگی و پویایی جشنواره را برگرفته از جریان زنده فیلم کوتاه عنوان کرد: «هم جشنواره‌ها توانسته‌اند چهره‌ها را معرفی کنند و فرصت دیده شدن به افراد بدهند هم فیلم‌های خوب در جشنواره‌ها حضور دارند. فیلم‌های پرفروش دو، سه سال اخیر حاصل کار کسانی بوده که با فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان ایران شروع به کار کردند. جریان فیلم کوتاه توانسته به معرفی فیلم کوتاه و به سینمای بلند کمک کند.»

کپی