اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

کلمات کلیدی
شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس: از احیای دورهمی‌های قدیمی تا ایجاد روزنه‌ای برای مصرف بیشتر محتوا

بازگشت شکوهمند صدا

بازگشت شکوهمند صدا
میترا فردوسی روزنامه‌نگار و پژوهشگر مطالعات فرهنگی

همه در معرض اضافه بار آلودگی بصری هستیم و تلاش‌مان بهینه سازی مصرف محتوا هنگام انجام چند کار معمول روزانه (قدم زدن در خیابان ، رانندگی ، شستن ظرف ها ، چرخیدن در اینستاگرام و غیره) است. ما می‌خواهیم از زمان به طور مؤثرتری استفاده کنید، پس کلاب‌هاوس روزنه‌ای برای توانایی بیشتر در مصرف محتوا است.

صحبت از فرهنگ شفاهی است؛ سخن گفتن‌ها در دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌هایی که در آنها حرف زدن همچون دور مکرری دست‌به‌دست می‌شد و نوبت به نوبت از پیر و جوان تا خردمند و خام، هرکسی دیدگاه و روایتش از روزمره و آینده و پیرامونش را با دیگران به اشتراک می‌گذاشت... می‌گویند همین فرهنگ و سنت قدیمی ایرانی‌هاست که این روزها همچون روحی تازه در کالبدی به‌نام کلاب‌هاوس حلول کرده و همه را مشتاق و شیدای آن ساخته!
ایرانی‌هایی که در کمتر از سه هفته و در عید و تعطیلاتی که با محدودیت همراه بود، محملی پیدا کردند برای حرف‌زدن و شنیدن و گفت‌وگو. کلاب‌هاوس آخرین آس دنیای تکنولوژی‌های رسانه‌ای، یک شبکه اجتماعی صوتی است که موفقیتش را تنها می‌توان با واژه حیرت‌انگیز بیان کرد. شبکه‌ای که اگرچه هنوز حتی نسخه اندروید آن (سیستم عاملی که بیشتر ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کنند) به بازار نیامده اما همه به‌دنبال دعوتنامه و پیوستن به آن هستند. این اقبال را چطور می‌توان تفسیر کرد و چرا هنوز کاربران جهان مجازی، ظرفیت پذیرش یک شبکه اجتماعی دیگر را دارند؟

حرفت را می‌زنی و تمام!
کلاب‌هاوس یک ویژگی خاص دارد که می‌توان آن را مهم‌ترین دلیل اقبال ایرانی‌ها و حتی دیگر کاربران دنیا از آن دانست: حرفت را می‌زنی و تمام. درست شبیه دورهمی‌ها و جلسه‌ها و گعده‌های واقعی. با صدای خودت، با نام و نشان خودت دعوت می‌شوی به صحبت کردن. نظرات دیگران را می‌شنوی و بعد اتاق گفت‌و‌گو را ترک می‌کنی و رد و نشانی از اتاق هم باقی نمی‌ماند. حرف‌ها زده شده و تمام. اگرچه با ورود رسانه‌ها و خبرنگاران به این شبکه اجتماعی و بازنشر صحبت‌ چهره‌های سیاسی و فرهنگی، این ویژگی برای آدم‌های شناخته‌شده از دست رفته اما مردم معمولی، هنوز می‌توانند حرفشان را بزنند بی‌آنکه جایی آرشیو شود.
شاید کلاب‌هاوس پاسخ به نیاز حرف زدن واقعی در زمانه‌ای است که شبکه‌های اجتماعی و «تکست»‌ها و «ایموجی‌»‌های مینیمال آنها، گفت‌و‌گوگری را به حاشیه برده‌اند. معلوم نیست سرنوشت و تب داغ این شبکه نوظهور چه خواهد شد اما فعلاً حرف زدن و دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌های قدیمی در کلاب‌هاوس احیا شده‌اند.

توانایی بیشتر در مصرف محتوا
اتاق گفت‌وگو دقیقاً مانند یک تماس کنفرانسی است با این تفاوت که برخی از افراد در حال مکالمه هستند و بیشتر نفرات اتاق، به صحبت‌ها گوش می‌دهند و درست مانند یک تماس تلفنی، پس از پایان مکالمه و بحث و گفت‌وگو اتاق بسته می‌شود.
چیزی که در مورد کلاب هاوس مهم است دانستن این نکته است که روند ارتباطات صوتی مدت‌هاست که قابل توجه است. ابتدا همه از رشد پادکست‌ها و تمایل زیاد به محتوای صوتی متعجب شدند. خیلی زود مردم شروع به ضبط پیام‌های صوتی در واتساپ، تلگرام و... کردند و فهمیدند که این کار چقدر ارتباطات آنها را با دیگران آسان می‌کند. حالا هم که تلگرام چت‌های صوتی را راه انداخته. در واقع می‌خواهم بگویم ظهور چنین شبکه اجتماعی‌ای که مبتنی بر صدا و صوت است قابل پیش‌بینی بود و دروغ چرا؟ انتظارش را می‌کشیدیم. چرا؟ شاید چون همه در معرض اضافه بار آلودگی بصری هستیم و تلاش‌مان بهینه‌سازی مصرف محتوا هنگام انجام چند کار معمول روزانه (قدم زدن در خیابان، رانندگی، شستن ظرف‌ها، چرخیدن در اینستاگرام و غیره) است. ما می‌خواهیم از زمان به طور مؤثرتری استفاده کنید، پس کلاب‌هاوس روزنه‌ای برای توانایی بیشتر در مصرف محتوا است.

احساس فاعلیت و عاملیت
سیر اخباری که به ما عرضه و به ذهن ما سرازیر می‌شود به‌عنوان مخاطب، شنونده، بیننده و خواننده ما را در معرض دلزدگی خبری قرار می‌دهد و حتی باعث می‌شود خبرها را تا لایه‌های تحلیلی در سیستم شناختی خود پیش نبریم. اما کلاب هاوس این امکان را به فرد می‌دهد که نه تنها رویدادها و جریان‌های خبری بلکه بر فرایندها و روندهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی وسیاسی سوار شده و وارد لایه‌های تحلیلی موضوعات شود. این اتفاق علاوه بر تقویت قوه استدلال و تحلیل افراد به ایجاد حس عاملیت و قدرت منتهی می‌شود.

مصرف تظاهری
اینکه باید حتماً با دعوت‌نامه وارد شویم و حتماً باید آیفون داشته باشیم خود به خود استفاده از کلاب‌هاوس را تبدیل به یک دارایی مهم می‌کند؛ دارایی مهمی که می‌تواند به صاحبان خود احساس تشخص و مهم بودن بدهد. چنین اتفاقی وقتی قوت می‌گیرد که می‌بینیم جمعیت بزرگی از نخبگان فناوری و ثروتمندان و تحصیلکرده‌ها سازندگان آن و اولین کاربران این شبکه اجتماعی نوظهور را تشکیل می‌دهند. پس بی‌راه نیست اگر بگوییم احساس عضویت در کلاب‌هاوس حداقل در اوایل آغاز به‌کار این شبکه، شبیه به نوعی مصرف تظاهری همراه با احساس عضویت در باشگاه برترین‌ها بود.
البته این را نباید نادیده گرفت که حضور جمعیت‌های متخصص مانند کارآفرینان، نخبگان تجاری، سلبریتی‌های فناوری، افراد مشهور، مدیران عامل و موارد مشابه در این شبکه اجتماعی به تشکیل اتاق‌های تخصصی انجامید که در آنها افراد علاقه‌مند یا فعال در یک حوزه‌ مشترک فرصت بحث و ارائه نظر، آموزش و پرورش مهارت‌ها، شبکه‌سازی و همکاری در پروژه‌های مشترک را پیدا می‌کردند. چیزی فراتر از ایده نخستین صاحبان کلاب‌هاوس که این شبکه اجتماعی را این‌گونه معرفی کرده‌اند: «کلاب‌هاوس مکانی است برای ملاقات با دوستان و تماس‌های جدید از سراسر جهان، برای گفتن داستان خود، پرسیدن سؤال، بحث، یادگیری و گفت‌و‌گو در مورد هزاران موضوع مختلف.»

کلاب هاوس در مدت کوتاهی توانسته شبکه اجتماعی متفاوتی باشد آینده این شبکه اجتماعی چگونه است؟

سر بزنگاه
رضا قربانی عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

کلاب هاوس مانند رادیویی است که نه تنها مجریان و میهمان‌ها می‌توانند صحبت کنند بلکه مخاطبان هم همسطح با مجریان و میهمان‌ها توان حضور و صحبت کردن و پرسشگری را دارند. همین موضوع پتانسیل این را ایجاد می‌کند که کلاب هاوس، یک رسانه فراموش شده مانند رادیو را از نو اختراع کند

کلاب هاوس در کمتر از یک ماه به گونه عجیبی در ساختار رسانه‌ای و فرهنگی ایران جای خودش را باز کرده است و احتمالاً در آینده نزدیک در زمینه سیاست هم تأثیرگذار باشد؛ صفت عجیب را هم به این دلیل به کار می‌برم که شاهد مجموعه‌ای از تناقض‌ها در کاربران اولیه این شبکه اجتماعی هستیم. کلاب هاوس اپلیکیشنی است که حدود یک سال از خلق آن می‌گذرد ولی در ماه‌های اخیر اقبال به این شبکه اجتماعی در جهان افزایش یافته و همز‌مان با جهان در ایران هم شاهد اقبال به این اپلیکیشن بوده‌ایم؛ یکی از تناقض‌ها درباره کلاب هاوس این است که اپلیکیشن آن صرفاً برای گوشی‌های آیفون منتشر شده است؛ گوشی امریکایی که مدتی است واردات آن هم غیرقانونی شده! حضور بسیاری از چهره‌های شناخته شده سیاسی در کلاب هاوس آیا به این معناست که بسیاری از سیاسیون ایران از گوشی آیفون استفاده می‌کنند؟ یا آنها از نسخه‌های غیررسمی اپلیکیشن برای گوشی‌های اندروید استفاده می‌کنند؟ در این مدت اغلب تصاویر پروفایل‌ ایرانیان کلاب‌ هاوس بسیار شیک بوده اند! محتوای معرفی‌ها (بیو) افراد هم خبر از این می‌داد که افرادی که در کلاب هاوس حضور دارند افرادی با تجربه با رزومه‌های سنگین هستند؛ رزومه‌های افراد هم چنان سنگین بود که تا حد خوبی ترسناک به نظر می‌رسیدند. در روزهای اول چگالی حضور پزشکان و ایرانیان خارج از کشور هم در این فضا بالا بود و به مرور با عضویت افراد بیشتر گروه‌های دیگر جامعه نیز به این فضا اضافه شدند.
درباره کلاب هاوس برخلاف بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر شاهد حضور قوی قشر مذهبی و محافظه‌کار سیاسی در این فضا بودیم؛ این حضور به حدی قوی بود که به نوعی می‌توانیم بگوییم این گروه برخلاف تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر تقریباً از همان ابتدا نبض کلاب هاوس را دست گرفتند.
در هفته‌های اخیر و همزمان با نزدیک شدن به انتخابات حضور گروه‌های مختلف سیاسی هم در این فضا شدت گرفته به حدی که بسیاری معتقدند کلاب هاوس مهم‌ترین رسانه انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. با این مقدمه طولانی بگذارید این سؤال‌ها را بررسی کنیم که چرا کلاب ‌هاوس فراگیر می‌شود؟ در برابر کلاب هاوس چه باید کرد؟ کلاب‌ هاوس بر انتخابات چه تأثیری می‌گذارد؟ آینده کلاب‌ هاوس به طور خاص در ایران چگونه است؟
در کلاب هاوس لحن و بیان مهم است
تقریباً در هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی فراگیر در ایران شاهد این نبوده‌ایم که لحن و بیان تا این میزان اهمیت داشته باشد؛ حتی در رسانه‌های صوتی مانند پادکست امکان رتوش و فیلتر وجود داشته است؛ در حالی که در کلاب هاوس هیچ امکانی برای فیلتر و رتوش وجود ندارد. تقریباً در هیچ شبکه اجتماعی این امکان حضور عادلانه را نداشتیم. این شبکه نه متکی به تصویر و نه حتی متن است و تنها مبتنی بر صدای افراد است؛ طبیعی است افرادی که حضور ذهن بالا و قدرت سخنوری خوبی دارند در این شبکه اجتماعی توانایی تأثیرگذاری بیشتری هم دارند.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که متن ابزار مناسبی برای بحث و چالش نیست؛ در حالی که صوت توان این را دارد که ابزار مناسبی برای بحث‌های چالشی باشد. همزمان بودن صحبت‌ها نیز فضای تبادل پیام‌های چالشی را جدی‌تر از شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌کند. دریافت مخاطب‌ از پیام‌های متنی به عوامل متعددی بستگی دارد که بخشی از آن به زمان دریافت پیام و وضعیت مخاطب در زمان دریافت برمی‌گردد؛ به‌دلیل همزمانی انتشار و دریافت پیام، در کلاب هاوس دریافت پیام در شرایط متعادل‌تری انجام می‌شود و امکان سوءبرداشت‌ها کمتر می‌شود.
فرهنگ ارتباطی ایرانی‌ها فرهنگ شفاهی است
در ایران فرهنگ ارتباطی مکتوب نیست؛ مردم ایران کمتر از مردم جهان کتاب می‌خوانند و کمتر هم می‌نویسند؛ در عوض مردم ایران طرفدار رسانه‌هایی هستند که از طریق کلام و تصویر محتوا را منتقل می‌کنند. به‌دلیل ساختار فرهنگی که بر ایران حاکم است بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به‌صورت شفاهی پیام‌ها را دریافت کنند تا این که آنها را از طریق مکتوب دریافت کنند. بنابراین کلاب هاوس با فرهنگ ارتباطی ایرانی‌ها تطبیق دارد. ویژگی‌های خاصی که در این اپلیکیشن وجود دارد و این که همه افراد می‌توانند همپای دیگران در آن صحبت کنند، این فضا را برای بسیاری از ایرانی‌ها جذاب می‌کند.
یاوه‌گویی و حرف مفت یک مسلک است
یاوه‌گویی یک مسلک است؛ بسیاری از میهمانی‌ها بستری مهم برای رد وبدل شدن حرف مفت هستند. به همین دلیل بسیاری از روم‌ها و کلاب‌ها در این اپلیکیشن فضایی برای رد وبدل کردن حرف مفت هستند. مزیت کلاب هاوس نسبت به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تصویر این است که نیاز به آماده‌سازی، آرایش و قرار گرفتن در یک محیط مناسب را هم ندارد. بنابراین کلاب هاوس توان این را دارد که در زمینه حرف مفت، زمین جدیدی را بسازد و با توجه به این که این مسلک پیروان فراوانی دارد قطعاً کلاب هاوس به مرور دامنه تأثیرگذاری بالایی خواهد داشت.
کلاب هاوس رسانه رادیو را از نو اختراع می‌کند
مردمی بودن کلاب هاوس از جمله ویژگی‌هایی است که از همان ابتدا هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. کلاب هاوس مانند رادیویی است که نه تنها مجریان و میهمان‌ها می‌توانند صحبت کنند بلکه مخاطبان هم همسطح با مجریان و میهمان‌ها توان حضور و صحبت کردن و پرسشگری را دارند. همین موضوع پتانسیل این را ایجاد می‌کند که کلاب هاوس یک رسانه فراموش شده مانند رادیو را از نو اختراع کند. در واقع این بار با رادیو در اینترنت مواجه نیستیم بلکه با فضای جدیدی روبه‌رو هستیم که می‌تواند به کل یک رسانه را از نو بسازد.
در کنار همه موضوعاتی که مطرح شد لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که اپلیکیشن کلاب هاوس از منظر فنی اپلیکیشن بسیاری قوی است و توانایی بالایی در ایجاد جلسه‌های صوتی همزمان دارد.
با این که زمان زیادی از حضور کلاب هاوس نمی‌گذرد ولی در همین مدت زمان اندک هم به نظر می‌رسد با شبکه اجتماعی متفاوتی روبه‌رو هستیم که هم از منظر فنی و هم از منظر رسانه‌ای و ارتباطی پتانسیل جریان‌سازی جدی را دارد. کلاب‌ هاوس در کنار اینستاگرام و توئیتر سه رأس مثلثی را می‌سازند که در آینده کوتاه‌مدت نبض شبکه‌های اجتماعی را در ایران در درست خواهند گرفت. در ماه‌های آتی با ارائه نسخه اندروید قطعاً این اپلیکیشن وارد فضای جدی‌تری خواهد شد.

درباره رادیوی بزرگی که قرار است دورهمی اداره شود

خداحافظی با اتاق فرمان

میثم زمان آبادی روزنامه نگار و پژوهشگر رسانه
اگر یک زمان ملت به رسانه (شامل تلویزیون و رادیو و روزنامه) می‌گفتند تو بگو تا ما بشنویم و اگر چند دهه بعد می‌گفتند تو بگو اما ما هم می‌گوییم (مثل ستون‌های تماس تلفنی و الو سلام! خوانندگان روزنامه و بخش تماس با شنوندگان شبکه‌های رادیویی و نوبت شماهای تلویزیونی)، حالا همان ملت به رسانه می‌گویند ما می‌گوییم‌، تو گوش کن.

Clubhouse تا اینجای کار برای من دو دنیای موازی ساخته. چیزی متفاوت از Instagram و FB و اما شبیه به Twitter و LinkedIn. از آن طرف Reddit و Pintrest یک جاهایی بین این دو طیف‌اند و این روزها فکر می‌کنم که اگر Zoom و Blue Jeans هم قابلیت شئرکردن داده به‌صورت آفلاین داشتند…
گیج کننده شد. فکر می‌کنم قبل از شما باید اول به خودم کمک کنم تا از میان این اسم‌های آشنا و غریب بیرون بیایم و نهایتاً برداشتم از جدیدترین پدیده شبکه‌های اجتماعی را با شما به اشتراک بگذارم. به اشتراک بگذارم؟ می‌بینید؟ گفتار که هیچ، حتی نوشتار ما هم تحت تأثیر فرهنگ Social Network است. من برای این به اشتراک‌گذاری تجربه چند فرض اولیه دارم.
اول:  تا رسیدن به اینجای نشریه حتماً کاملترین تعریف و توصیف از کلاب هاوس را دریافت کرده اید.
دوم: به احتمال فراوان شمایی که چنین مطالبی را دنبال کرده اید، تا امروز بارها نام این محصول جدید دنیای مجازی را از دوست، رفیق و همسایه شنیده اید و متوجه شده‌اید که این بزرگوار چقدر بر سر زبان‌هاست.
سوم: این احتمال هم به‌صورت جدی وجود دارد که اصلاً یکی از آن دعوتنامه‌های ۴۰۰ هزارتومانی رسیده باشد از دست محبوبی به دست تان و حالا شما هم یکی از همان صداهای پرشمار کلاب هاوس باشید.
با این اوصاف، همه دلایلی که بر اساس آنها می‌گویم کلاب هاوس برای من دو دنیای موازی ساخته را فهرست می‌کنم:

 آشنایی‌ام با کلاب هاوس کمی بیشتر از شما قدمت دارد. مدت‌ها قبل از وایرال شدن، سوژه صحبت همکلاسی‌ها بود و اصولاً این جزو عادت‌های رفقای ماست که پشت هر اتفاق جدید در عرصه رسانه دنبال دلایل روانشناختی بگردند. خلاصه تمام این حرف و صحبت‌ها هم این بود که محصول جدید دره سیلیکون باید جدی گرفته شود چراکه درعین شباهت‌های مبنایی و پایه‌ای با سایر شبکه‌های اجتماعی، تفاوت‌های فاحش فرمی با آنها دارد و این تفاوت‌ها دقیقاً جاخالی‌هایی را پر می‌کنند که قبلی‌ها نتوانسته‌اند پرکنند. می‌گفتند: کلاب هاوس امکان نمایش ظاهری ندارد پس قاعدتاً آنها که باطن جذابتری دارند در آن تأثیر‌گذار می‌شوند. کلاب هاوس یکطرفه و به عبارت بهتر مونولوگ کار نمی‌کند پس قاعدتاً آنها که اهل تعامل و تبادل‌اند در آن تأثیرگذار می‌شوند. کلاب هاوس آرشیو ندارد پس قاعدتاً آنهایی که به‌صورت ژنتیک نگران سند و دردسر شدن گفته‌هایشان هستند نگرانی بابت آن ندارند. کلاب هاوس دایرکت و پرایوت مسیج ندارد پس قاعدتاً آنها که از حجم بالای پیام‌های مزاحم کلافه‌اند در آن با چنین مشکلاتی مواجه نیستند و...

یک گام عقب‌تر از دلایل روانشناختی، بحث و گفت‌و‌گو درباره ریشه تکنیکی و فرمی کلاب هاوس است. خلاصه ماجرا اینکه اگر یک زمان ملت به رسانه (شامل تلویزیون و رادیو و روزنامه) می‌گفتند تو بگو تا ما بشنویم و اگر چند دهه بعد می‌گفتند تو بگو اما ما هم می‌گوییم (مثل ستون‌های تماس تلفنی و الو سلام! خوانندگان روزنامه و بخش تماس با شنوندگان شبکه‌های رادیویی و نوبت شماهای تلویزیونی)، حالا همان ملت به رسانه می‌گویند ما می‌گوییم، تو گوش کن. نتیجه‌اش؟ یوتیوب نماد تلویزیون مردم نهاد است. توئیتر همان روزنامه نگاری برخط و مردمی ست و کلاب هاوس آمده تا مانند رادیوی مخاطب ساخته عمل کند. شرمنده‌ایم اما احتمالاً خبر خوبی برای شکل رادیویی رسانه‌های سنتی و حتی رسانه جریان اصلی نیست. با میلیون‌ها صدایی که برای شنیده شدن دیگر لازم نیست منتظر اجازه اتاق فرمان باشند، کار دارد روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود.

کار و تحصیل دو گروه متفاوت از دوستان و آشنایان را به ‌لحاظ فرهنگی، جغرافیایی و زبانی برای من ساخته. گروه بزرگتر آنها که زبان‌شان قند پارسی  است و گروه جمع و جورتر انگلیسی زبان‌هایی که چندسال اخیر بواسطه شهرمحل سکونت و کار و درس مجاورشان هستم. همین دو گروه هم بنیانگذاران دو دنیای موازی من در کلاب هاوس شده‌اند. هرچند که الگوریتم این محصول جدید فضای مجازی من را تا حدی به علاقه‌مندی‌های شخصی‌ام متصل کرده اما حقیقت این است که حتی پس از بازگشت به تنظیمات کارخانه این نرم افزار هم آنچه در دنیای کاربران انگلیسی زبان می‌شنوم عموماً روم‌هایی مرتبط با کسب و کار، زندگی سالم، آب و هوا، ورزش و سینماست و آنچه در کلاب هاوس فارسی پررنگ‌تر است، تا اینجای کار سیاست است و سیاست و سیاست. یعنی می‌خواهم بگویم آنقدر آغشته و آلوده به سیاست که تراژدی‌ای چون درگذشت نابهنگام آزاده نامداری و تابوشکنی‌های فلان هنرپیشه ساکن استانبول و میزبانی بحرین در دوربعدی مقدماتی جام جهانی هم بیش از آنکه موضوعاتی از جنس اجتماعی، سینمایی یا ورزشی باشند در کلاب هاوس فارسی، سیاسی اند. به‌همین دلیل است که فکر می‌کنم Clubhouse تا اینجای کار برای من دو دنیای موازی ساخته. چیزی متفاوت از Instagram و FB و اما بشدت شبیه به Twitter و LinkedIn و به‌همین دلیل شاید با آخر و عاقبتی مثل آخر و عاقبت توئیتر فارسی. به همان اندازه محدودمانده و پر از کاربر همه چیزدان!

کلاب‌هاوس، اتاق‌هایی برای بیشتر (بهتر) شنیدن!

جلال سمیعی روزنامه‌نگار و استراتژیست ارتباطات
کلاب‌هاوس به شما یاد می‌دهد که اگر حرفی برای گفتن دارید، آن میکروفن کوچک را باز کنید تا همه در اتاقی بدون مرز سیاسی و زمانی، شما را هم بشنوند.
تا امروز در اواسط فروردین ۱۴۰۰ بیشتر از چهار هفته است که کاربر پدیده جدید اینترنت، کلاب‌هاوس (بر حسب تلفظ، کلاب‌هوس هم شنیده شده است) هستم؛ اپلیکیشنی برای شنیدن و گفتن، یا به قول یکی از پیشکسوت‌های رادیو؛ رادیویی که سال‌ها پیش با کمک موبایل پا درآورده است و حالا به ما هم اجازه رادیو شدن می‌دهد.

کلاب‌هاوس یک رسانه اجتماعی‌ست که با پیوند دادن ابزارهای ارتباط زنده‌ در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای صوتی، پلتفرمی شده برای گفت‌و‌گو، معرفی افراد به یکدیگر و از همه مهم‌تر، شنیده شدن صداهای ناشنیده در کهکشان ارتباطی ما (همگان)؛ برنده‌های بازی زنده کلاب‌هاوس، تأثیرگذارها (اینفلوئنسرها)، سلبریتی‌ها (افراد مشهور، بویژه فعالان رسانه‌های رسمی و دیگر دسته‌ها همچون فعالان سیاسی، چهره‌های فرهنگی و هنری و اقتصادی و...) و از همه مهم‌تر، همه کاربران شبکه‌های اجتماعی‌ خواهند بود؛ کلاب‌هاوس دارد فرایند واقعی‌تر شدن ارتباطات میان‌فردی را در میان کاربرانش، با هر میزانی از سواد رسانه‌ای و اثرگذاری‌شان بر شبکه ارتباطات، انجام می‌دهد. بازی‌ای که از استارتاپ کلا‌ب‌هاوس شروع شده است و حالا این بلاگ‌نویسی زنده صوتی در توئیتر با توئیتر اسپیس و همزمان تلگرام و واتساپ ادامه خواهد یافت.

همه این سال‌ها بیشتر از آن که در رسانه‌ها کار تولید و بازنشر محتوا را انجام بدهم، مشاهده‌گر هیجان‌زده‌ای هستم در تماشای بازی تسلط رسانه‌ها بر یکدیگر؛ کلاب‌هاوس مانند هر شبکه اجتماعی آنلاین و آفلاین دیگری، زمین تمرین مدارا، هم‌زبان شدن، گفت‌و‌گوهایی فارغ از پیش‌فرض‌هایی که با آداب تساهل در تضادند و... خواهد بود و البته اگر در ایران یا دیگر کشورها با فیلترینگ از هر سو روبه‌رو نشود، همواره بر دوش برندهای فردی ادامه خواهد داشت؛ دست‌کم در این ماه‌ها برندهای رسمی (حتی رسانه‌‌ها) مانند هر عرصه دیگری با محافظه‌کاری‌ای که برای هر اکوسیستم تجاری، سیاسی یا... ناگزیر است، پای‌شان را در کلاب‌هاوس با پوشیدن کفش افراد منتسب به آن برندها گذاشته‌اند. شبکه‌های اجتماعی هر چه پیش‌تر می‌رویم، جایزه فردیت هر کاربر را که می‌تواند حداقل قهرمان گوشی موبایل خودش باشد، از یاد نمی‌برند! همین جایزه است که فضای گفت‌و‌گوی صوتی را می‌تواند به تمرین حرف زدن و آزمودن اعتماد به نفس، شیوه خواندن درست متن‌ها، آزمون گویندگی و... تبدیل ‌کند.

گراف ارتباطات میان افراد و برندهای شخصی با برندهای رسمی سیاسی، تجاری و... گرافی‌ست که از ازل تا ابد، با پیچیدگی و شتاب همزمان در تحول بازترسیم می‌شود؛ شبکه‌های اجتماعی در روزهای قرنطینه و کرونا به کمک افراد آمدند تا صداهای کم‌تر شنیده شده را در این هیاهوی پروپاگاندا و کمپین‌های بازاریابی پیام و خدمات و کالا، گاهی در سکوتی کمیاب وسط این همه بلندگو بازتاب دهند. کلاب‌هاوس به شما یاد می‌دهد که اگر حرفی برای گفتن دارید، آن میکروفن کوچک را باز کنید تا همه در اتاقی بدون مرز سیاسی و زمانی، شما را هم بشنوند؛ همچنان که مهم است باز هم به نظریه‌ای قدیمی در علوم ارتباطات اجتماعی ایمان بیاوریم؛ همان که می‌گوید پیام‌ها در سپهر ارتباطی، از بلندگوی تأثیرگذارها و گروه‌های مرجع در میان همگان شنیده خواهند شد.

اکنون بهترین زمان است تا کسب‌وکارهای کوچک خود را به کلاب‌هاوس منتقل کنید

یک شبکه‌ اجتماعی جذاب برای بازاریابی

جین مارکز- ستون‌نویس گاردین مترجم- زهرا طاهری
اگر صاحب کسب‌وکاری خُرد هستید و از کلاب‌هاوس و قابلیت‌هایش نمی‌دانید، باید هرچه سریع‌تر آگاهی خود را در مورد این اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های آیفون بالا ببرید (البته شنیده‌ام که نسخه اندروید کلاب‌هاوس در دستِ ساخت است)؛این برنامه با گذشت تنها یک‌سال پس از روانه‌ شدن به بازار توانسته میلیون‌ها نفر، همچون مارک زاکربرگ و ایلان ماسک را به خود جذب کند.
تصور کنید که همزمان با ضبط یک پادکست به‌صورت زنده، می‌توانید افرادی را برای شنیدن صحبت‌هایتان و گفت‌وگو کردن در مورد آن دعوت کنید. این امکان که سایر مخاطبان، تنها به‌واسطه دعوت اعضا، امکان عضویت و پیوستن به تالار گفت‌وگو را دارند، احتمال بروز مشکلاتِ غیرقابل پیش‌بینی را کاهش داده است.
تاکنون اینفلوئنسرها و کارآفرین‌های زیادی، محتاطانه به این شبکه اجتماعی وارد شده‌اند؛ اما کسب‌وکارهای کوچک هنوز آن را جدی نگرفته‌اند که شاید به علت ناشناختگی و نو بودنِ این بستر باشد.
پیش‌بینی می‌شود که این برنامه بزودی بسیار محبوب و فراگیر شود و صاحبان برندها و شرکت‌های بزرگ‌ و کوچک برای تبلیغات و پیدا کردن شبکه اجتماعی به آن بپیوندند. اما اگر از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید، سعی کنید تا آن را بدرستی مدیریت کنید؛ مثلاً اینکه حداکثر زمان مناسب برای برگزاری یک جلسه، 60 تا 90 دقیقه است. در گفت‌وگوها بهتر است تا تمامی افراد فرصت و زمان برابر داشته باشند و از ایجاد یک فضای سلسله ‌مراتبی در مدیریت گفت‌وگوها جلوگیری کنید.
نیل پتل، متخصص شبکه‌های اجتماعی معتقد است که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از کلاب‌هاوس برای توسعه برند شخصی خود، انجام تبلیغات، گرفتن بازخورد از مشتریان، ارائه فراخوان و پیدا کردن سرمایه‌گذار، استفاده کنند و اگر این کار را بدرستی انجام دهند، شاهد بهبود و تقویت کسب‌وکار خود خواهند بود. به‌طور کلی این برنامه که می‌تواند به شما برای پیدا کردن مخاطب و برقراری پیوند مستحکم با آنها کمک کند، ارزش ارزیابی و یک‌ بار امتحان کردن  دارد.

کپی