اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

نمایشگاه «تلکام» در سایه «کرونا» به صورت حضوری برگزار شد

نمایشگاه «تلکام» در سایه «کرونا» به صورت حضوری برگزار شد
سوسن صادقی خبرنگار

بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی(تلکام 2021) که از روز سه‌شنبه 5 اسفندماه در سه سالن (8-9 و 27) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده بود، عصر روز جمعه (8 اسفندماه) به‌کار خود پایان داد. در این دوره از نمایشگاه به‌دلیل شیوع کرونا بازدید عمومی جای خود را به بازدید‌های اختصاصی داده بود.

سایه کرونا بر سر نمایشگاه
فرامرز رستگار، دبیر اجرایی نمایشگاه تلکام با اعلام رضایت از برگزاری بیست‌ویکمین دوره این نمایشگاه به «ایران» گفت: چون مشتریان، سازمان‌ها و نهادها هستند و ارتباطات B2B و بازدید براساس دعوت از متخصصان ICT صورت گرفت از این‌رو برگزاری نمایشگاه در حد انتظار بود. رستگار درباره نبود شرکت‌های بزرگ مانند اپراتورهای ارتباطات ثابت و هلدینگ‌ها نیز گفت: اپراتورهای اصلی مانند همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل در این دوره هم حضور داشتند و باید علت اینکه چرا شرکت مخابرات ایران یکی از غایبان بزرگ بود از خود آنها سؤال کرد. اما به نظرم آنها جوابگوی شرکت‌های تولیدی و پیمانکاری بابت بدهی خود نیستند و هنوز هم برنامه آتی خود را برای طرح موضوع آماده ندارند بنابراین نمی‌توانند با صنعت مخابرات روبه‌رو شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا این دوره از نمایشگاه به علت شیوع کرونا به‌صورت مجازی برگزار نشد، گفت: از آنجایی که بازدیدها به‌صورت تخصصی است و بازدید عمومی نداریم بنابراین در این شرایط نمایشگاه حضوری خیلی مفید‌تر از برگزاری به‌صورت مجازی است. از سوی دیگر وقتی بازدید کننده عمومی بالا باشد با شلوغی که ایجاد می‌شود، مطلوب نمایشگاه‌های تخصصی نیست و فرصت مذاکره دقیق و تمرکز روی تعاملات از بین می‌رود.
دبیر سندیکا صنعت مخابرات ایران علت تعداد اندک حضور شرکت‌ها در این دوره از نمایشگاه را کم پولی شرکت‌ها در شب عید، نبودن امیدی برای دریافت بخشی از مطالبات خود از شرکت مخابرات ایران قبل از پایان سال عنوان کرد و افزود: البته بهتر بود زمان برگزاری نمایشگاه را هم زودتر اعلام می‌کردند تا شرکت‌ها بتوانند آمادگی لازم را برای حضور در این رویداد به‌دست آورند. البته عده‌ای از شرکت‌ها هم به‌دلیل کرونا  در این نمایشگاه حاضر نشدند و ما نیز به دلایل مطرح شده نمی‌توانستیم به‌حضور آنها در نمایشگاه اصرار کنیم. مهم‌تر اینکه بسیاری از شرکت‌ها هم که محصولات مخابراتی دارند، برای مشتریان خود شناخته شده هستند بنابراین در وضعیت رکود نسبی در توسعه مخابرات و همچنین نگرانی‌های کرونا توجیهی برای حضور در نمایشگاه ندارند.
رستگار با بیان اینکه از هر فناوری و تخصصی حداقل یک شرکت کننده در نمایشگاه در مجموع 100 شرکت حضور دارد و سیکل دستاوردها کامل است، گفت: بخش‌های اصلی وزارت ارتباطات یعنی سازمان تنظیم مقررات، شرکت ارتباطات زیرساخت، پژوهشگاه ICT، پژوهشگاه فضایی، پست و پست بانک و منطقه ویژه اقتصادی پیام در این دوره حضور داشتند. دو صندوق از بزرگترین صندوق‌های مربوط به فناوری‌های پیشرفته شامل صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق فناوری‌های پیشرفته با ۱۹ شرکت دانش بنیان سطح بالا، پارک‌های فناوری ICT، سجاد، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس به‌همراه شرکت های استارتاپی فاوا در نمایشگاه حاضر بودند. وی معتقد است شرکت‌های فعال در حوزه IT و ICT دنبال فرصتی برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند و امسال هم که این امکان به‌وجود آمد و مهمتر اینکه با تلاش فراوان نام نمایشگاه به نمایشگاه مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه تغییر یافت و شرکت‌های حوزه IT اعم از سخت افزار و نرم افزار حضور خوبی در این نمایشگاه داشتند.
غایبی بزرگ به‌نام مخابرات
در این نمایشگاه اپراتورهای تلفن همراه (همراه اول و ایرانسل) با معرفی نسل پنجم ارتباطی (G5)حضور پررنگی داشتند. البته در این نمایشگاه اولین اپراتور اینترنت اشیا (لاوان پایش) هم حضور داشت که این اپراتور به طور کامل اینترنت اشیای کلانشهر تهران را با فناوری LoraWan پوشش خواهد داد.
از بین اپراتورهای ثابت (FCP) فقط شاتل آن هم با معرفی سیم کارت هوشمند تلفن همراه حضور داشت و خبری از دیگر شرکت‌های ارتباطات ثابت بخصوص شرکت مخابرات ایران نبود و مخابرات از غایبان بزرگ نمایشگاه به شمار می‌رفت. البته علت غیبت این شرکت در این نمایشگاه در خور توجه است، چرا که محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گویی که در سایت این شرکت آمده، گفت: «با وجود اینکه این شرکت یکی از حامیان اصلی تلکام در طول این سال‌ها بود و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های مناسب قصد شرکت در تلکام 2021 را داشت اما به‌دلیل ایجاد فضای خاص در حوزه ‌آی‌سی‌تی کشور لازم دانست که در این نمایشگاه حضور نداشته باشد.» هر چند این مسئول موضوع «ایجاد فضای خاص در حوزه ‌آی‌سی‌تی» را شفاف بیان نکرد اما محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز افتتاحیه این نمایشگاه علت حضور نیافتن شرکت مخابرات در این دوره از نمایشگاه را افزایش نیافتن تعرفه تلفن ثابت و اینترنت عنوان کرد و گفت که عدم حضور مخابرات در نمایشگاه هم به ضرر خودشان است. آنها در نمایشگاه حضور پیدا نکردند، چون می‌خواهند که تعرفه را افزایش دهیم.
نمایشگاه مجازی شاید وقتی دیگر
این دوره از نمایشگاه برخلاف دوره‌های قبلی هم از نظر حضور شرکت‌ها و هم از نظر بازدیدکننده بسیار خلوت بود و از این‌رو شاید بهتر بود که این دوره از نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار می‌شد. اما نظر حاضران در این باره چیست؟ شرکت کنندگان در این نمایشگاه اعتقاد دارند که فعلاً برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی در کشور ما جایگاه خود را به‌دست نیاورده بنابراین بهتر است تا آماده شدن شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های مجازی، نمایشگاه‌ها به‌صورت آفلاین و فیزیکی برگزار شود تا مذاکرات رو در رو انجام گیرد. ساسان زمانی یکی از حاضران در نمایشگاه که محصولات اینترنت اشیای شرکت خود را به معرض نمایش گذاشتند، گفت: باید قبول کنیم که هنوز حتی شرکت‌های فناوری ما که با بحث آی تی سر و کار دارند، آماده حضور در نمایشگاه مجازی نیستند و بدرستی از این فضا بهره‌برداری نمی‌کنند، چرا که از یک سو اینترنت خیلی پرسرعت نیست و از سوی دیگر شرکت ها برای محصولی که باید به‌صورت مجازی در معرض نمایش قرار دهند برنامه‌نویسی نکرده‌اند بنابراین باید خود را برای برگزاری چنین نمایشگاهی برای دو سال آینده آماده کنیم. وی افزود: نمایشگاه هم بسیار خلوت است و یک سوم دوره‌های قبلی است و متأسفانه شرکت‌هایی که در حوزه کاری ما هستند در نمایشگاه حضور نداشتند از این‌رو نتوانستیم ارتباطات خوبی را برقرار کنیم.
البته سحر زارع، کارشناس تولیدکننده و مونتاژکننده «برد چاپی» ضمن رضایت از برگزاری تخصصی این نمایشگاه در شرایط کرونایی گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی به تنهایی برای صنعت مخابرات کافی نخواهد بود و باید ترکیبی حضوری و مجازی باشد چون در بحث تخصصی بسیاری از محصولات این صنعت باید از نزدیک مشاهده شده و کیفیت کار سنجیده شود تا رضایت مشتری را بتوان جلب کرد. علی رضایی یکی از حاضران در نمایشگاه نیز معتقد است برای حضور در این دوره از نمایشگاه خیلی دیر به شرکت‌ها اطلاع دادند از این‌رو خیلی از شرکت‌ها نتوانستند در این مدت اندک خود را برای نمایشگاه آماده کنند.
وی گفت: از سوی دیگر تبلیغاتی هم برای حضور در نمایشگاه در کشور به اندازه کافی انجام نشد تا اگر بازدید عمومی نبود حداقل بازدیدکنندگان تخصصی در نمایشگاه حضور یابند. از این‌رو اطلاع‌رسانی را هم خود شرکت‌های حاضر در نمایشگاه از طریق کانال‌های ارتباطی که با مشتریان خود داشتند، انجام دادند. آیدین عدالت، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده سرور نیز معتقد است این نمایشگاه به‌دلیل شیوع کرونا متفاوت برگزار شد ولی باید برای برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی کمی دیگر صبر کرد. وی گفت: برگزاری به‌صورت مجازی هرچند احتمال خطرات بیماری را کمتر می‌کرد ولی هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده بنابراین فعلاً تعاملات
رودر رو و تخصصی بیشتر نتیجه بخش است.
شاهین حسینی، معاون فروش داده‌پردازی فن آوا هم اعتقاد دارد که نمایشگاه برای بخش فروش نیاز به گپ و گفت و ارتباط بیشتر و رودر رو دارد. از این‌رو تعاملات حضوری را ترجیح می‌دهیم ولی اگر زمان بهتری نمایشگاه برگزار می‌شد، بهتر بود چون خیلی از مشتریان استانی ما امکان حضور در نمایشگاه را نیافتند.

کپی