اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹
1399/توقف تولید پرتیراژ‌ترین خودروی کشور

پراید به پیکان پیوست

پراید به پیکان پیوست
حسن مجیدی

25 اردیبهشت سال 1384، اسحاق جهانگیری، وزیر وقت صنایع و معادن به کارخانه ایران خودرو رفت و امضای خداحافظی کشور را با تولید پیکان که قریب به ۳۸ سال در این کارخانه تولید می‌شد، زد و روز پنجشنبه ۱۶ مرداد 1399 با حضور محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، آخرین خودروی پراید نیز به موزه سایپا رفت.

 سال ۱۳۷۰ دولت تصمیم گرفت که به جای خودروی رنو که در ساپیا تولید می‌شد، خودروی با صرفه‌تر و کم مصرف تری را تولید کند. شرکت سایپا، با شرکت کیا موتورز کره جنوبی وارد مذاکره شد و توانست خط تولید دو خودروی پراید را که در ایران به مدل‌های هاچ بک و صندوق دار معروف شدند، وارد ایران کند.در سال ۱۳۷۲ اولین خودروهای تولید شده پراید در ایران وارد خیابان‌ها شد. قبل از آنکه آنها وارد خیابان‌ها شوند، سایپا فراخوانی داد تا اسم‌های تازه‌ای روی این خودروها بگذارند که نام‌های نسیم و صبا برای آنها انتخاب شد که با اعتراض شرکت کیا موتورز این نام‌ها برداشته شد و با موافقت کره جنوبی نام پراید روی آنها گذاشته شد. طی ۲۷ سال، ۶ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۲۰ دستگاه تولید شد و لقب پرتیراژ‌ترین خودروی کشور را گرفت.
روزنامه ایران- یکشنبه 19 مرداد 1399
 
کپی