اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

درباره چرایی عدم حضور آنلاین آثار خارجی

درباره چرایی عدم حضور آنلاین آثار خارجی
حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر

امسال با توجه به شروع شرایط پاندمی کرونا در سراسر جهان، جشنواره‌های هنری دچار مشکلات بسیاری شدند و یکی از این مشکلات دعوت از گروه‌ها و چهره‌های فرهنگی و هنری بود که طبیعتاً میسر نشد و در بسیاری از جشنواره‌ها از جمله جشنواره تئاتر فجر، بخش بین‌الملل حذف شد.

البته باید به این نکته توجه داشت که بین‌المللی بودن یا نبودن یک جشنواره به خودی خود مسأله اساسی نیست و نمی‌شود عنوانی از این دست را باعث فخر یک جشنواره و نبودن آن، را باعث فقر آن دانست. چیزی که مهم است کیفیت کار و خروجی و واقعیت آن است که رنگ و بویی جهانی به یک جشنواره می‌دهد و این موضوع هم صرفاً، با حضور گروه‌ها و هنرمندان معتبر جهانی شکل واقعیت به خود می‌گیرد و به همین دلایل و مشکلات جهانی کرونا بود که ما ترجیح دادیم که امسال، جشنواره ملی شود و به‌هیچ عنوان نمی‌خواستیم که صرفاً ضمن اطلاق یک عنوان، جدول برنامه را پر کنیم و بگوییم امسال هم جشنواره را بین‌المللی برگزار کرده‌ایم. چنین کاری از نظر ما توجیهی نداشت و از نظر ما وقتی به معنای واقعی چنین اتفاقی نمی‌افتد، بین‌المللی خطاب کردن جشنواره، تخفیف جایگاه جشنواره تئاتر فجر خواهد بود. در صورتی باید عنوان بین‌المللی داشته باشیم که تعریف درست آن را بتوانیم در بطن جشنواره جاری و ساری کنیم و اگر دوسه گروه یا ورک‌شاپ داشته باشیم به‌هیچ عنوان کافی نیست و باید همه چیز از نوع اجراها و مدیریت و سطح گروه‌ها در حد و مقیاس بین‌المللی باشد. ما هم می‌توانستیم کلی هزینه کنیم و گروه‌های دست چندم را از کشورهای دیگر دعوت کنیم که فقط به این عنوان بنازیم؛ خیر. ما چنین کاری نکردیم و به نظر می‌رسد کار درستی بود و از همان اول هم اعلام کردیم که به‌دلیل چنین مشکلاتی که گریبان‌گیر همه دنیا شده جشنواره ما هم امسال بین‌المللی نخواهد بود. دوستانی پیشنهاد دادند که ما از گروه‌ها یا هنرمندان خارجی به‌صورت آنلاین دعوت کنیم که در جشنواره حضور داشته باشند و آثارشان از پلتفرم‌های ایران پخش شود یا به‌صورت کارگروه‌ها و ورک‌شاپ‌های تئاتری از استادان استفاده کنیم که به‌دلیل برخی مسائل و مشکلات چنین کاری هم عملیاتی نبود. اولین نکته این بود که متوجه شدیم هزینه خرید آثار آنها برای پخش، چیزی معادل دعوت حضوری از این گروه‌ها و... خواهد بود که طبیعتاً چنین چیزی به لحاظ بودجه‌ای معقول و منطقی به‌نظر نمی‌آمد پس از انجام چنین کاری هم منصرف شدیم. نکته دیگر اینکه به جهت فرهنگی آنها مسائل و ویژگی‌هایی دارند که در کشور ما ممکن است چالش‌برانگیز باشد و مغایر و در نهایت نمی‌تواند آثاری از آنها داشته باشیم که بتوانیم پخش کنیم. پس تمام هم و غم خودمان را روی بخش ملی گذاشتیم و ترجیح دادیم انرژی خود را روی این موضوع متمرکز کنیم. بعضی‌ها می‌گفتند حالا که بخش بین‌المللی ندارید بودجه‌اش را طور دیگری هزینه کنید. باید جواب بدهم که در بخش بودجه این‌طور نیست که اگر یک بخش حذف شود بودجه‌اش به جای دیگری منتقل می‌شود؛ خیر. بودجه هر بخش براساس برنامه‌ای که ارائه می‌شود تخصیص می‌یابد و در دسترس و مقدور ما نیست که بودجه را آن‌طور که می‌خواهیم خرج کنیم بلکه حساب و کتابی دارد که باید طبق آن عمل شود.

کپی