اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰

تیم کهشکشانی/ درباره بازی‌های درخشان فیلم تازه نرگس آبیار

تیم کهشکشانی/ درباره بازی‌های درخشان فیلم تازه نرگس آبیار
محدثه واعظی‌پور

«ابلق» ساخته نرگس آبیار، جدا از موضوع مهمش، یک امتیاز بزرگ دارد که البته در دیگر فیلم‌های این کارگردان، نشانه‌ها و بارقه‌هایش را دیده بودیم. آبیار، در انتخاب بازیگران، تن به کلیشه‌های سینمای ایران نمی‌دهد.

بازیگران در فیلم های او به یادماندنی هستند و معمولا وجوهی از توانایی و استعدادشان دیده می‌شود که نادیده گرفته شده یا کمتر دیده شده است. حضور جمشید هاشم‌پور در نقشی ویژه در «نفس»، درخشش مریلا زارعی در «شیار  143»، سپردن نقش‌هایی خاص به الناز شاکردوست در «شبی که ماه کامل شد» و «ابلق» و ... نمونه‌ها بسیارند.
«ابلق»، فیلم بازیگر است. بهرام رادان در نقشی دشوار، با فاصله از همه نقش‌آفرینی‌هایش، دیده می‌شود. دور از پرسونای مرد شهری آراسته و جذاب، در نقش مردی متظاهر، تجسم شهوت و میل به قدرت است. جدا از معناهای مضاعفی که نقش و شخصیت جلال می‌تواند داشته باشد، رادان با درک درست همه این پیچیدگی‌ها و البته متناسب با فضای فیلم، این نقش را بازی کرده است. آمیزه‌ای از معصومیت و شیطنت را در بازی او می‌شود دید. مرد خانواده زیر ظاهر خیرخواه و مهربانش، هیولایی پنهان کرده است. اجرای چنین شخصیتی بدون آنکه تصنعی به نظر برسد، کاری ساده نبوده است، به ویژه که رادان مثل دیگر بازیگرهای فیلم، نشانه بیرونی و ابزاری برای جلوه‌گری نداشته. نه لهجه و گریم خاص و نه بازی برونگرایانه‌ای که در نگاه اول، تماشاگر را متوجه او کند. شاید اگر جلال «ابلق»، از دست می‌رفت بقیه نقش‌ها به ویژه راحله (الناز شاکردوست) دیده نمی‌شدند.

---


گلاره عباسی با گریمی سنگین و اضافه وزن، نقشی دشوار اما دیدنی را بازی کرده است. نقشی که زیر سایه شخصیت‌های دیگر، از جمله علی (با بازی برونگرایانه هوتن شکیبا) قرار نگرفته است. عباسی بر خلاف اغلب بازیگران زن، گریمی را پذیرفته که او را زشت کرده. شهلا، قربانی جامعه و ظاهری است که سرنوشتنش را رقم زده است. زنی سنتی که ترجیح می‌دهد ظاهر آرام و موجه زندگی مشترکش را حفظ کند. بازی عباسی رنگی از اغراق و تصنع ندارد، مثل همیشه واقعی و در خدمت فضای فیلم است.
بازی هوتن شکیبا به واسطه نوع شخصیت علی، نمایشی‌تر است. تیپ لمپن بزهکار، جذاب است و شکیبا با گریم و تغییر لحن، این تیپ را به خوبی بازی کرده، فیلمنامه هم ظرفیت جلوه‌گری برای او ایجاد کرده است. راحله (با بازی الناز شاکردوست) شخصیت همدلی برانگیز فیلم است. «ابلق» قرار است صدای زنانی از جنس او را به جامعه برساند. بازی شاکردوست، در نقطه‌ای فراتر از «شبی که ماه کامل شد» قرار نمی گیرد، اما در روندی معنا می‌شود که او با جدیت و تلاش، می‌پیماید. تلاش برای تجربه نقش‌های دشوار و خاص. تلاش قابل توجه یک ستاره برای تغییر طبقه بازیگری‌اش.
گروه بازیگران «ابلق» می‌توانند نامزد سیمرغ بلورین باشند و در این بین بخت بهرام رادان، گلاره عباسی و هوتن شکیبا برای دریافت سیمرغ بازیگری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بالاتر از بقیه است.

کپی