اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹

کلمات کلیدی

وزیر آموزش‌وپرورش : اجازه ندادیم تعطیلی مدارس موجب اختلال جریان آموزشی شود /شرایط معلمان را درک می کنم

وزیر آموزش‌وپرورش : اجازه ندادیم تعطیلی مدارس موجب اختلال جریان آموزشی شود /شرایط معلمان را درک می کنم

وزیر آموزش‌وپرورش در آئین بهره‌برداری همزمان از ۱۸۳ پروژه ورزش دانش آموزی با تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه ورزش دانش‌آموزی، از افزایش دو برابری سرانه ورزشی دانش‌آموزی در این دولت و حضور بیش از 12.5 میلیون دانش‌آموز در کانال‌های درسی تربیت‌بدنی خبر داد.

 محسن حاجی میرزایی در آئین بهره‌برداری همزمان از ۱۸۳ پروژه ورزشی از مجموع طرح های ملی وزارت آموزش‌وپرورش که با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس و در سومین روز از دهه فجر برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و همچنین میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها، با ارائه گزارشی اظهار کرد: افتتاح پروژه‌های ورزشی فرصتی است تا در خصوص امر مهم تربیت‌بدنی و اهمیتی که در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان دارد صحبت شود.

وی افزود: کارکرد ورزش تنها نشاط و سرگرمی یا بازی و تفریح و حتی سلامتی نیست بلکه ساحت ورزش یک ساحت بسیار مهم تربیتی است، بخش مهمی از ویژگی‌های تربیتی که در سایر دروس در قالب متون درسی انجام می‌شود در این عرصه قوت پیدا می‌کند، استوار می‌شود و توسعه می‌یابد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مفاهیم تربیتی مانند؛ اعتمادبه‌نفس، شجاعت، گذشت، فداکاری، کارگروهی، تجربه موفقیت و شکست، تجربه همکاری و مشارکت، صبر و بردباری، تحمل و مدارای دیگری، قاعده مبارزه و قاعده بازی، نمایش خلاقیت‌ها، جامعه‌پذیری، سخت‌کوشی و کسب افتخار از مفاهیم بلندی است که در پرتوی ورزش تحقق پیدا می‌کند و در سند تحول بنیادین در کنار ساحت‌های دیگر تربیتی به ساحت تربیت زیستی و بدنی توجه شده و در آن بر یک تربیت متوازن تأکید کرده است.

وی ادامه داد: این‌ها فرصت‌های بسیار کم‌نظیر تربیتی در ورزش است که به دلیل علاقه‌مندی و اشتیاق دانش آموزان به ساحت ورزش، فرصت بسیار مهمی است که در دستیابی ما به اهداف مهم تعلیم و تربیت کمک می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بیش از آنکه در انباشت دانش در ذهن دانش آموزان بیندیشیم، کسب آمادگی برای زندگی، فعال و مؤثر بودن خلاق بودن، برقراری ارتباط، حل مسئله، مشارکت مؤثر در زندگی اجتماعی، توان برقراری ارتباط با دیگران، هوشیار  و سرزنده بودن در دانش آموزان را در نظر داریم این‌ها مفاهیمی است که جز اهداف مهم تعلیم و تربیت است و از میدان ورزش عرصه متنوع و کارآمدی برای افزایش این قابلیت‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ورزش میدانی جذاب و شوق‌آفرین برای پیگیری این اهداف بلند است. المپیادهای درون مدرسه‌ای که از ابداعات دولت تدبیر و امید است بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز را از سطح مدرسه درگیر مسابقات ورزشی کرده است، طرح حیاط پویا که با ایجاد تغییرات بسیار جزئی، ساده و کم‌هزینه حیاط مدرسه را به محیط پویایی برای تحرک دانش آموزان تبدیل می‌کند و ۷ میلیون دانش‌آموز ابتدایی را از این قابلیت برخوردار کرده، جز اهدافی است که پیگیری و انجام‌شده است.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به استقرار و سازمان‌دهی فدراسیون‌های ورزشی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فدراسیون‌های ورزشی کشور، فدراسیون ورزشی دانش‌آموزی است که برای استعدادیابی و پرورش ظرفیت‌های تربیت‌بدنی دانش آموزان، زمینه‌سازی بر ای شرکت آن‌ها در مسابقات بین مللی و کسب رتبه‌های جهانی ایجادشده است.

حضور 12.5 میلیون دانش‌آموز در کانال‌های درسی تربیت‌بدنی

وی ادامه داد: اصولاً ورزش دانش‌آموزی پایه و اساس ورزش همگانی است. پایه و اساس ورزش حرفه‌ای و ورزش قهرمانی است، ورزش از مدرسه آغاز می‌شود و در مدرسه تبدیل به یک رفتار و یک عادت مستمر خواهد شد تمام قهرمانان ملی و ورزشی کشور سابقه حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز درصحنه‌های ورزش دانش‌آموزی رادارند موفقیت هایی مانند مدال جهانی برنز در رشته دوومیدانی دختران برای اولین بار در سال گذشته، عنوان قهرمانی آسیا در رشته فوتسال در سال جاری، قهرمانی المپیک دانش‌آموزی در رشته کشتی آزاد و فرنگی در سال ۹۸ و عنوان سوم جهان در رشته بسکتبال در سال ۹۶ از دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی است.

حاجی میرزایی اضافه کرد: پدیده کرونا به‌یک‌باره همه فعالیت‌های ما را تحت شعاع قرارداد اما ما به‌جای راه‌های مسدود شده و محدودشده، راه جدید ساختیم و آن را پیمودیم و تلاش کردیم با طراحی برنامه‌های خلاقانه اجازه ندهیم که تعطیلی مدرسه موجب اختلال در جریان آموزشی شود.

تعطیلی مدرسه موجب اختلال در جریان آموزشی نشد

وی افزود: با طراحی برنامه‌های خلاقانه در زیست‌بوم جدید تاب‌آوری اجتماعی دانش آموزان را ارتقا دادیم امروز در شبکه شاد تمام محتوای آموزشی همه پایه‌های تحصیلی عرضه‌شده است و دانش آموزان دوازده پایه تحصیلی عضو هستند. کانال‌های متعددی برای آموزش انواع رشته‌های ورزشی مانند؛ فوتسال، والیبال، بسکتبال و انواع رشته‌های ورزشی با بهترین مربیان کشوری محتوا تولید می‌کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ۱۲ و نیم میلیون نفر در کانال‌های درسی تربیت‌بدنی عضو هستند و بیش از 7.5 میلیون نفر در کانال‌های متفرقه تربیت‌بدنی عضویت دارند، ۳۳ هزار مربی تربیت‌بدنی که ۱۴۰۰ نفر از آن‌ها دارای مدرک دکتری هستند، بیشترین نیروی انسانی است که به این فعالیت اختصاص داده‌شده است.

وی افزود: جناب آقای روحانی دولت شما، در اهمیت دادن به ورزش نقش درخشانی داشته است سرانه ورزشی به ازای هر دانش‌آموز در طول دولت تدبیر و امید دو برابر شده است یعنی تا قبل از دولت تدبیر و امید ۱ میلیون و ۸۶۵ هزار مترمربع فضای باز و سرپوشیده ورزشی داشتیم اما اکنون به ۳ میلیون و ۸۸۷ مترمربع رسیده است. در سال ۹۲ با ۲۵ پروژه ورزشی آغاز کردیم اما امروز ۱۸۰ پروژه ورزشی به دست شما افتتاح می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در پروژه‌های ورزشی که امروز افتتاح می‌شود مفتخر هستیم که با احداث ۱۸۳ پروژه و اعتباری بالغ‌بر ۷۷۰ میلیارد تومان، بیش از ۱۸۴ هزار مترمربع به سرانه ورزشی دانش‌آموز افزوده می‌شود و زمینه استفاده بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز برای ورزش استاندارد میسر می‌شود.

حاجی میرزایی: شرایط معلمان را درک می کنم

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کرونا فرصتی برای سنجش تاب‌آوری در نظام آموزشی فراهم کرده است، گفت: کرونا فرصتی برای سنجش قابلیت، ظرفیت، خلاقیت و توانمندی مدیران و معلمان است.

 محسن حاجی میرزایی در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباط هفته که با حضور ۵۰۰۰ نفر از مدیران مدارس استان فارس در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و ولادت دخت نبی اکرم، حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: اولین هدف از برگزاری این نشست، تقدیر و تشکر از زحمات همکاران فرهنگی استان فارس است. معلمان در شرایطی کار می‌کنند که تمام روش های قبلی دچار محدودیت شده‌اند و مجبور به ایفای نقش و انجام مأموریت در فضای جدید هستند و من این شرایط را درک می‌کنم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه تغییرات همزاد زندگی انسان‌ها هستند، افزود: هر تغییر می‌تواند بر محیط پیرامون خود تأثیر داشته و معرف پدیده‌های نو باشد. تعادل‌ها را جابجا کرده و موقعیت‌ها را عوض کند و حیات اجتماعی و زندگی انسان‌ها را مورد تأثیر قرار دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تغییرات، ظرفیت و توانمندی‌های افراد را آشکار کرده و مجال خلاقیت به انسان می‌دهند، تصریح کرد: هر تغییری می‌تواند موضوع یک پژوهش و مطالعه دقیق قرار گیرد. جوامع در برخورد با تغییرات به وجود آمده، یکسان عمل نمی‌کنند و همین تفاوت در عملکرد آن‌ها می‌تواند توانمندی و قدرت افراد جامعه را در مواجهه با تغییرات و مدیریت آشفتگی‌های ایجادشده در جامعه را نشان دهد. نکته مهم این است که جامعه درک درستی از تغییرات داشته باشد و بتواند در مقابل هر تغییر سریع، واکنش صحیح نشان دهد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در شرایط امروز درک مفهوم تاب‌آوری و اطمینان از درک صحیح این مفهوم برای جلوگیری از آسیب جامعه در مقابل تغییرات، عدم سردرگمی و آشفتگی و تضعیف اهداف جامعه بسیار حائز اهمیت است و جامعه‌ای که تاب‌آوری بیشتری داشته باشد کمتر آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به اینکه تغییر بزرگ کرونا نگرانی‌های زیادی را برای جامعه و نظام آموزشی و مدرسه به وجود آورد، عنوان کرد: برای سال‌های متمادی مدرسه ساختیم و دانش آموزان و معلمان در کلاس‌های درس نشستند و بر انجام فعالیت‌های آموزشی از نزدیک نظارت کردیم؛ اما در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا شرایط آموزش تغییر کرده است. اینکه بدانیم در شرایط جدید چه وضعیتی داریم مهم است.

حاجی میرزایی یادگیری را در شرایط کرونا تحت تأثیر افراد و موقعیت‌ها دانست و بیان کرد: فرصتی برای سنجش تاب‌آوری در نظام آموزشی فراهم‌شده است. باید ببینیم با توجه به این شرایط چگونه افراد مسئولیت خود را درک کرده و اجرا می‌کنند. کرونا نقش مدیران، معلمان و دانش آموزان را تغییر داده و تنها کسانی که بتوانند در این مسیر به‌خوبی ایفای نقش کنند، موفق و ماندگار خواهند شد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اطمینان مدیران از روند باکیفیت آموزش گفت: مدیران مدارس می بایست آموزش باکیفیت را به تمام دانش آموزان ثبت‌نام‌شده برساند و برای ارتقای آموزش با خلاقیت و فکر عمل کند و مطمئن شوند که تمام دانش آموزان در معرض آموزش قرار داشته و معلمان به‌خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: معلمان در برابر بزرگ‌ترین آزمون دهه‌های اخیر قرارگرفته‌اند که برای ایفای صحیح نقش خود باید توانایی و خلاقیت خود را افزایش دهند. کرونا برای تمام معلمان و مدیران به‌عنوان یک فرصت است که قابلیت، ظرفیت، خلاقیت و توانمندی خود را آشکار کنند.

وی ادامه داد: فرصتی ایجادشده که توانمندی‌های خود را ارتقا بدهیم. آموزش یک امر ارتباطی و اشتراکی است که برای استمرار روند آن لازم است پیوندهایی که تابه‌حال در مدارس شکل می‌گرفته را در قالب جدید و اشکال نو بازتولید کنیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم آموزش آسیب می‌بیند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در این شرایط نقش تمام افراد تغییر کرده است، اظهار کرد: تا قبل از کرونا مدرسه بیشترین سهم را در تعلیم و تربیت داشت و در حال حاضر باید مدرسه به شکلی دیگر و درجایی دیگر بازسازی شود. مدیران مدارس باید بتوانند نقش مدرسه را در بستر مجازی بازسازی کرده و بر آن نظارت داشته باشند تا مأموریت خود را به‌خوبی انجام داده باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش مدارس را محور تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: در شرایط حاضر بیش از قبل مدرسه محوری مطرح‌شده است. فرصت پیمودن راه‌های جدید و آزمودن خلاقیت‌های نو و تازه فراهم‌شده که باید از آن بهترین استفاده را برای ارتقا و پیشرفت کرده و چالش کرونا را به فرصت شکل‌گیری جدید تبدیل کرد.

وی گفت: در انجام مأموریت خود به مدیران و معلمان متکی هستیم. نحوه عملکرد مدیران و معلمان است که آن‌ها را در این روزها و شرایط ماندگار می‌کند، جامعه این فعالیت‌ها را می‌بیند و داوری می‌کند. معلمان و مدیران می‌توانند در پرتو این حادثه غیرمنتظره جایگاهی بیابند که تبدیل به توانمندترین نیرو و مؤثرترین شغل در جامعه شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: نقش خانواده‌ها در شرایط کرونا بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است، توصیه می‌کنم در تمام فعالیت‌ها، خانواده‌ها را سهیم کرده و از آن‌ها کمک بگیرید امروز خانواده‌ها در آموزش سهم وسیعی دارند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش در پایان سخنان خود گفت: مدیران مدارس اطلس آموزشی و یادگیری را برای دانش آموزان خود طراحی کرده و در برگزاری آزمون حداکثر مراقبت را انجام دهند تا از صحت سنجش یادگیری دانش آموزان مطمئن شوند./ایسنا

کپی