اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

عادت به شنیدن موسیقی‌های بی‌کلام

عادت به شنیدن موسیقی‌های بی‌کلام
پوریا خادم نوازنده و آهنگساز

«رفاقت ناکوک»حاصل همنشینی وهمنوازی من و سروش محمدی است؛ تولید یک اثر موسیقایی با شور و عشقی متفاوت از یک ذهن نوظهور که ایده ساخت آن سال‌ها قبل شکل گرفته بود. در این اثر من نوازندگی پیانوی «میکروتنال» را برعهده دارم و سروش نوازنده پیانوی «کوک کلاسیک».

اما شاید برای مخاطب جالب باشد که بداند تفاوت این دو پیانو در چیست! در پیانو میکروتنال به لحاظ قابلیتی که در این ساز وجود دارد و تغییر کوک یک تعداد از سیم‌ها، ما می‌توانیم فواصل موسیقی ایرانی وموسیقی خاورمیانه را با تغییرات این کوک‌ها براحتی اجرا کنیم، ولی پیانوی کوک کلاسیک به همان روشی کوک می‌شود که از دوران باخ تا به امروز انجام گرفته است. اما علت اینکه این آلبوم را به مخاطبان موسیقی پیشنهاد می‌کنم، ابتدا اعتماد آنها به آثار نسل جوان موسیقی ایران است و بی‌تردید بازخورد مثبت این ارتباط‌ها از سوی مردم و اهالی موسیقی، انگیزه و انرژی خوبی در پیشرفت ما خواهد بود. نکته دیگر عادت به شنیدن موسیقی‌های بی‌کلام است که در جامعه امروز موسیقی بخصوص نسل جوان موسیقی ایران کمتر مورد توجه است و شاید اگر من نوعی هم در مسیر آموزش موسیقی قرار نمی‌گرفتم همچنان علاقه‌مند به شنیدن موسیقی‌های با کلام عامیانه اکنون جامعه‌ام بودم. اما درباره «رفاقت ناکوک» باید بگویم، این آلبوم بیانگر یک موسیقی شرقی است که از زادگاه‌مان ایران برخاسته است، سرزمینی مملو از نغمه‌های زیبای شرقی. من و سروش محمدی به‌عنوان دو آهنگساز موسیقی معاصر و بداهه پرداز، دراین آلبوم تلاش کردیم طرح‌هایی از موسیقی شرقی را با ملودی‌ها، موتیف‌ها و ریتم‌هایی که از قبل مشخص شده بود با فرم‌های دیگر موسیقی به‌صورت بداهه نوازی بسط و گسترش دهیم، چرا که بداهه نوازی و بداهه‌پردازی از اصول تاریخی و فرهنگی موسیقی ایران است و امیدوارم در این اثر توانسته باشیم، اصالت و فرهنگ کشورمان را با زبان موسیقی بخوبی بیان کنیم. درواقع تمرکز آلبوم بر تلفیق روند پلی‌تنال و پلی‌مدال و پلی‌متر در موسیقی شرق و غرب است که در این روند از اولین تا آخرین قطعه آلبوم از تکنیک‌های نوازندگی موسیقی غرب و بیان موسیقی شرق در ترکیب دو پیانو با کوک‌های مختلف برای رنگ بخشی متفاوت به موسیقی معاصر خاورمیانه استفاده شده است.
«عقیده تضاد»، «کلنجار ثابت»، «رزم رنگ»، «دشت در دست»، «نقش بی‌فرش»، «بافت نامرئی»، «اصالت دو رگه» و «پایکوبی شفق» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم قرار گرفته‌اند و ضبط آن در استودیو صبا با صدابرداری کاوه عابدین انجام گرفت و از سوی نشر ماهور به‌صورت فیزیکی و دیجیتال منتشر شد.

کپی